המיליארדר הסעודי אל וליד בן טלאל מתנגד, ומאסק כבר "לא בטוח" שיצליח לרכוש את טוויטר

הנסיך הסעודי, שהשקיע 300 מיליון דולר בטוויטר כבר ב-2011, טוען שהצעתו של אלון מאסק, בפרמיה של 18% על מחיר השוק, נמוכה מדי • מאסק מתגרה ואומר שיש לו גם תוכנית גיבוי • "זה לא בשביל להרוויח כסף, זו פלטפורמה ציבורית אמינה ומכילה"

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111

אחד מבעלי המניות הגדולים בטוויטר , המיליארדר הסעודי אל וליד בן טלאל, צייץ בחשבונו ברשת החברתית והודיע כי ידחה את הצעת הרכישה של אלון מאסק. בדצמבר 2011 בן טלאל השקיע 300 מיליון דולר בטוויטר, ובשנת 2015 עבר את רף 5% ממניות החברה, כך שחלקו גבוה יותר, בדומה למאסק, מאשר חלקו של מנכ"ל הקודם של טוויטר, ג'ק דורסי. 

על פי דיווחים שונים, הדירקטוריון שוקל להשתמש באסטרטגיית "גלולת הרעל" כדי להקשות על מאסק לרכוש נתח גדול בחברה ולהימנע מהשתלטות עוינת. משמע, להציף את השוק במניות ברגע שמשקיע רוכש מניות מעל גבול מסוים, מה שמדלל את ההחזקות שלו ומייקר את מהלך ההשתלטות. על פי דיווח באתר The Information, דירקטוריון החברה רואה בהצעה של מאסק כ"לא רצויה", אך טרם יצאה החלטה רשמית.

מאסק, מנכ"ל טסלה  ו-SpaceX, הציע לרכוש במזומן 100% ממניות הרשת החברתית טוויטר עבור 54.2 דולר למניה - סכום המשקף שווי חברה של 43 מיליארד דולר. אתמול עמד מחיר המניה על 45.85 דולר, כך שמדובר בפרמיה של 18.2%. בהשוואה למחיר ב-28 בינואר, אז התחיל מאסק לקנות את מניות החברה, זו פרמיה של 54%.

מאסק מתראיין הערב ב-Ted 2022 בוונקובר לראשונה בנושא מאז פרסום ההצעה, ופתח את הראיון בבדיחה. כשנשאל מדוע הוא רוצה לקנות את הרשת החברתית השיב למראיין כריס אנדרסון "אני לא יודע, ציפור קטנה צייצה לי באוזן, או משהו". בהמשך מאסק סיפק סיבה רצינית - "טוויטר הפכה לכיכר העיר דה פקטו, וזה מאוד חשוב שלאנשים יהיו גם את המציאות וגם את התפיסה שהם מסוגלים לדבר בחופשיות בגבולות החוק", כך אמר.

מאסק אומר בראיון שהוא "לא בטוח" שהוא אכן יוכל לקנות את טוויטר. לצד זאת, אמר שאם יצליח לקנות את החברה ולהפוך אותה לפרטית, הוא ירצה להשאיר כמה שיותר בעלי מניות מעורבים במבנה החדש. אנדרסון שאל אותו אם יש לו תוכנית גיבוי אם ההצעה הנוכחית לא תתקבל, והוא ענה: "יש", אבל לא פירט מעבר לזה.

למרות עושרו העצום, חלק ניכר מנכסיו של מאסק אינם נזילים, מה שמעלה תהיות כיצד הוא יממן את הרכישה אם הצעתו תתקבל. אנדרסון שאל אם הוא "הבטיח מימון", תוך שהוא רמז לציוץ הידוע לשמצה של מאסק כשאמר שהוא יהפוך את טסלה לפרטית, מה שבהמשך הביא לעימות מול רשות ניירות ערך. "יש לי מספיק נכסים", אמר מאסק. "אני יכול לעשות את זה אם יתאפשר לי".

"זו לא דרך להרוויח כסף"

במהלך דבריו התעקש שאין זה מהלך כלכלי עבורו. "זו לא דרך להרוויח כסף, התחושה האינטואיטיבית החזקה שלי שיש פלטפורמה ציבורית שהיא אמינה ומכילה מקסימלית, היא ללא ספק חשובה ביותר", כך אמר. לצד זאת, הוא הוסיף כי הוא מאמין שטוויטר צריכה להנגיש את האלגוריתם כקוד פתוח, כבסיס לבניית אמון ולהבטיח וזמינות. "הקוד צריך להיות ב-GitHub כדי שאנשים יוכלו לעיין בו", אמר.

מאסק כמובן ניצל את ההזדמנות כדי לרדת על מנכ"ל ומייסד מטא (פייסבוק לשעבר), מארק צוקרברג, כשנשאל על ניהול רשת חברתית על ידי אדם בודד ונטען שהוא מעוניין להפוך את טוויטר לפרטית כך שהיא תנוהל על ידיו. "יש לך את צוקרברג הבעלים של פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם, ועם מבנה בעלות המניות הנוכחי שם, מארק צוקרברג ה-14 עדיין ישלוט בישויות האלו. כאילו, תרתי משמע", השיב.

כשנשאל נקודתית על כללי חופש הביטוי, כמו הסרת תכנים וחסימות ברשתות החברתיות, מאסק אמר שטוויטר "צריכה להתאים לחוקי המדינה", אך סייג ואמר ש"אם זה תחום אפור, הייתי אומר לתת לחופש הביטוי להתקיים". לצד זאת, הוא הוסיף שדווקא השעיה זמנית, כמו פסקי זמן, עשויה להיות נכונה עבור משתמשים שמפרים כללים מסוימים.

מאסק אמר שאכן יהיה כפתור עריכה לציוצים, אבל האפשרות תהיה זמינה רק לזמן מוגבל לאחר הציוץ.