על רקע ההתפרעויות בהר הבית, ברע"ם שוקלים להקפיא זמנית את החברות בקואליציה

מועצת השורא של התנועה האסלאמית תתכנס הערב כדי לקבל החלטה באשר להמשך חברות רע"ם בקואליציה ועל פי הערכות תחליט על הקפאת החברות • בפועל אין להחלטה השפעה כי הכנסת בפגרה עד מאי • בסוף השבוע, ח"כ מאזן גנאים מרע"ם איים להפיל את הקואליציה בשל התערבות המשטרה בהתפרעויות בהר הבית, גם המופתי של התנועה האיסלאמית קרא לרע"ם לפרוש

הר הבית / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean
הר הבית / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean

ההתפרעויות במסגד אל-אקצא בהר הבית ביום שישי וזריקת האבנים הבוקר (א') על נוסעים יהודים באוטובוסים בדרך לכותל מגבירים את המתיחות בממשלה. 

מועצת השורא של התנועה האסלאמית תתכנס הערב כדי לקבל החלטה באשר להמשך חברות רע"ם בקואליציה. על פי ההערכה בממשלה החלטת המועצה תהיה הקפאה של החברות בקואליציה עד להודעה חדשה. בפועל אין להודעה הזו כל משמעות שכן הכנסת בפגרה עד לתחילת חודש מאי. בסביבת שר החוץ יאיר לפיד אמרו הערב לגלובס כי הם מלווים מאז יום שני את רע"ם ונמצאים איתם בקשר הדוק ואינם מופתעים מכינוס מועצת השורא ולא מהחלטת ההקפאה. עוד אמרו בסביבת לפיד כי הם מקווים שהמועצה תתכנס שוב לפני פתיחת המושב ותאפשר את חזרת ר "ם לשותפות פעילה בקואליציה. בסביבת לפיד גינו את הקיצוניים הפלסטינים שמעודדים טרור וביקשו לקרוא להרגעת המצב.

הבוקר המופתי של התנועה האסלאמית שייח מוחמד סלאמה חסן קרא לרע"ם לפרוש "למען אל-אקצא". 

עבאס לא מעוניין לפרוש מהקואליציה

בסוף השבוע האחרון כאמור התגברו הקולות ברע"ם נגד המשך הישיבה בקואליציה, שקיומה מוטל בספק מאז פרישת ח"כ עידית סילמן מימינה.

ביום שישי האחרון איים ח"כ מאזן גנאים מרע"ם להפיל את הקואליציה בעקבות פעילות המשטרה בהר הבית כדי לבלום את הפורעים. גנאים שלח מכתב לראש הממשלה בנט בנושא ואף התראיין בנושא בחדשות 13. חבר הכנסת מרע"ם אמר אמש כי "אני לא רוצה לראות את המראות שהיו אתמול באל-אקצא, זה הקש ששבר את גב הגמל. אם ממשלת ישראל לא יודעת שזה קו אדום, הבעיה היא שלה. אני אראה את עצמי כעצמאי לכל דבר ואצביע לפי מצפוני. רצינו ממשלת שינוי ולהיות שחקן לגיטימי בפוליטיקה, אבל לצערי דוחפים אותנו החוצה".

על פי הדיווחים, יו"ר המפלגה מנסור עבאס אינו מעוניין בשלב זה לפרוש מהקואליציה והעביר בימים האחרונים מסרים של פשרה. אלא שהאופוזיציה הפנימית במפלגתו עשויה לאלץ אותו להגיב אם ההסלמה בירושלים תימשך. בראיון בחדשות 12 אמש אמר עבאס כי "החברה הערבית כן רוצה לתת הזדמנות לממשלה הזו. אף אחד לא מצפה מהרשימה המשותפת להצטרף לקואליציה, אבל בהחלט יש להם אינטרסים והם רוצים לקדם נושאים מסוימים בחברה הערבית - יש דיבור איתם".

בתוך כך, בימינה משדרים שחברי הכנסת שלהם בשליטה ובינתיים מנצלים את ימי החג לחופשות משפחתיות. ח"כ ניר אורבך, שאיים בפירוק הקואליציה, נמצא בימים אלו עם משפחתו בסיני וח"כ אביר קארה שחזר בו מאיומיו המריא לדובאי. השרה איילת שקד שמנהלת מאז פרישת סילמן את קבוצת המאיימים בפרישה בתוך ימינה לא הגיבה להסלמה הביטחונית האחרונה בירושלים ונראה כי שלמות הקואליציה מאיומת בשלב זה על ידי חברי רע"ם בלבד.