גורם באו"ם: הפסקת אש באוקראינה "לא באופק כרגע"

לדברי רכז האו"ם לעניינים הומניטריים, הפסקת אש באוקראינה אינה באופק, אך עשויה לקרות בשבועות הקרובים • אנליסטים צבאיים באוקראינה אומרים שרוסיה מגבירה את המתקפות שלה על מפעלי נשק, מסילות ברזל ויעדי תשתית אחרים במדינה • פוטין טוען שהסנקציות על רוסיה הן "גול עצמי" של המערב • ראש עיריית מריופול אמר כי כ-40 אלף תושבים הועברו בכפייה לרוסיה או לאזורים בשליטה רוסית באוקראינה

הריסות בפאתי קייב, היום / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
הריסות בפאתי קייב, היום / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

22:26

הפסקת אש באוקראינה אינה באופק, אך עשויה לקרות בשבועות הקרובים, בהתאם לאופן בו המלחמה והמשא ומתן יימשך, אמר מרטין גריפית'ס, רכז האו"ם לעניינים הומניטריים ומתאם חירום.

"הפסקות אש... הן לא באופק כרגע, אבל הן עשויות לקרות בעוד מספר שבועות. אולי אפילו קצת יותר מזה", אמרך גריפית'ס הערב לכתבים במטה האו"ם בניו יורק.

גריפית'ס אמר כי הוא מתכנן לנסוע לטורקיה מאוחר יותר השבוע כדי להיפגש עם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן כדי לבדוק דרכים בהן האו"ם יכול לסייע בתהליך השלום בין אוקראינה לרוסיה. לדבריו, הוא "ממש התרשם" מהתפקיד שטורקיה ממלאת בסכסוך, וכינה אתה מדינה "היבט חשוב" במצב. "אנחנו צריכים לראות את השיחות בזהירות רבה, ולכן הנסיעה לטורקיה השבוע", אמר.

לדברי גריפית'ס, הפקידים האוקראינים הסכימו למרבית ההצעות שהועלו על ידי האו"ם בנוגע לסיוע הומניטרי ולהפסקות אש, אך רוסיה טרם נתנה תגובה דומה. "ברור שעדיין לא השגנו הפסקות אש הומניטריות. בצד הרוסי, נכנסתי להרבה פרטים בנוגע לזה, והם המשיכו להבטיח לחזור אליי בנוגע לפרטים", אמר גריפית'ס. "באוקראינה הייתה פגישה מבורכת עם ההנהגה שלהם. הם הסכימו למרבית ההצעות שלנו, עדיין לא קיבלנו את אותה תגובה מהפדרציה הרוסית".

כשנשאל אם הוא מאמין שרוסיה תממש בתום לב הפסקת אש ברת קיימא, ענה גריפית'ס כי הוא ימשיך לנסות להקל ולתווך, למרות חוסר הנכונות מהצד הרוסי. "התקווה היא המטבע של המתווך", אמר. "בכל מלחמה שהיה לי קשר אליה, אתה תמיד, תמיד מתחיל מבסיס חסר תקווה כי זה נראה כל כך מזעזע, הזוועות הן כל כך נוראיות... אתה ממשיך לעשות את זה, כי בכנות, מה החלופה?". לדבריו, "לא להמשיך במשא ומתן, זה יהיה חסר אחריות".

21:08

אנליסטים צבאיים באוקראינה אומרים שרוסיה מגבירה את המתקפות שלה על מפעלי נשק, מסילות ברזל ויעדי תשתית אחרים ברחבי המדינה כדי לשחוק את יכולתה להתנגד למתקפה גדולה בדונבאס, אזור שכיבושו הפך למטרה העיקרית של הקרמלין מאז שההסתערות על קייב נכשלה.

הצבא הרוסי הודיע כי הטילים ששיגר ביממה האחרונה פגעו ביותר מ-20 מטרות צבאיות במזרח ובמרכז אוקראינה, כולל מחסני תחמושת, מפקדות וקבוצות של חיילים.

מוקדם יותר הערב אמר ראש עיריית מריופול הנצורה, ואדים בויצ'נקו, כי כ-40 אלף תושבים הועברו בכפייה לרוסיה או לאזורים בשליטה רוסית באוקראינה. "למרבה הצער, אני חייב להצהיר שנכון להיום הם מגרשים בכוח תושבים", אמר בויצ'נקו לטלוויזיה האוקראינית. "אימתנו דרך המרשם העירוני - הם כבר גירשו מעל 40 אלף איש".

19:47

גוגל הפסיקה להסתיר מהציבור את המתקנים הצבאיים והאסרטגיים הסודיים של רוסיה, ומאפשרת לכל אחד מהציבור לצפות בהם בגוגל מאפס ברזולוציה של 0.5 מטר לפיקסל. בין המתקנים הסודיים שנחשפו: עמדות פיקוד ומחסני טילים בליסטיים בין-יבשתיים.

18:42

אנדרטה לזכר לנין שוחזרה בעיר הנמל הניצ'סק, הסמוכה לחרסון, אשר נכבשה על ידי חיילים רוסים. הפסל נחתך מעל הברכיים לפני כמה שנים. לא ברור מי שיחזר אותו, אם כי פעיל באופוזיציה בבלארוס טוען שמדובר ב"עבודת הכיבוש הרוסי". ב"גרדיאן" מציינים כי זה מהלך מוזר, בהתחשב בכך שבקיץ שעבר האשים פוטין את לנין ביצירת אוקראינה.

17:04

ברקע המלחמה באוקראינה, הבנק העולמי חתך את תחזית הצמיחה שלו. המוסד, הפועל מוושינגטון, הוריד את תחזית הצמיחה העולמית ל-2022 ל-3.2%, אחרי שבינואר התחזית עמדה על 4.1%.

לדברי נשיא הבנק, הכלכלן דייוויד מלפאס, הירידה נובעת בגלל "חתך" בתחזית לאירופה ומרכז אסיה, הכוללות את רוסיה ואוקראינה. התחזית לצמיחה ב-2022 נמוכה בהשוואה לצמיחה אשתקד, שעמדה על 5.7%.

במהלך השבוע יתקיימו פגישות של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי, בהן יעסקו בנושאי ביטחון תזונתי, חובות לאומיים, אינפלציה והפלישה הרוסית לאוקראינה. בחודש שעבר הכריז הבנק העולמי על חבילת סיוע בסך 3 מיליארד דולר לאוקראינה, שצפויה לצאת לדרך במהלך החודשים הקרובים.

16:20

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר כי מדינות המערב כבשו "גול עצמי" באמצעות הטלת הסנקציות על מדינתו, שלדבריו הובילה ל"דרדור של הכלכלה במערב".

בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי פוטין אמר שהאינפלציה ברוסיה מתייצבת, ושהביקוש הקמעונאי במדינה התנרמל.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool
 נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool

בעקבות הפלישה לאוקראינה, סקטור השירותים ברוסיה סבל מהצניחה החמורה ביותר בפעילות מאז שפרצה מגפת הקורונה ב-2020, משום שיותר ויותר צרכנים ועסקים ביטלו הזמנות בגלל הסנקציות מצד המערב. לפי סקר שבוצע מוקדם יותר החודש, מספר ההזמנות החדשות צנח במהלך חודש מרץ, כשההגבלות על יבוא ויצוא החלו "לנגוס" בכלכלה הרוסית.

מניין ההרוגים בלביב מטפס

מניין ההרוגים במתקפת הטילים על לביב טיפס לשבעה, ומספר הפצועים עלה ללפחות 11. ראש עיריית לביב, אנדריי סדובי, אמר שכבר לא נותרו אזורים בטוחים באוקראינה. "מה שאנחנו רואים היום זה רצח עם. זו פעולה מכוונת של התוקפן להרוג אזרחים", אמר, והוסיף: "כל הערים והכפרים שלנו נמצאים באותו מצב".

עשן נראה בעיר לביב בעקבות תקיפות טילים מצד הצבא הרוסי / צילום: Reuters, Roman Baluk
 עשן נראה בעיר לביב בעקבות תקיפות טילים מצד הצבא הרוסי / צילום: Reuters, Roman Baluk

סדובי אמר שאחת הרקטות ששיגרו הרוסים פגעה במוסך בלביב ובסדנה לתיקון צמיגים, והרגה ארבעה אנשים. אחרים נפצעו, כולל ילד ושני מבוגרים במצב אנוש. לדברי סדובי, חלונות בקרבת מקום נופצו כתוצאה מההדף, כולל בבית ספר.

במוסקבה טוענים כי התקיפות האוויריות בוצעו נגד מטרות צבאיות.

12:40

ראש עיריית מוסקבה סרגיי סוביאנין ציין כי כ-200 אלף מתושבי הבירה עשויים לאבד את מקום עבודתם לאחר שחברות זרות הפסיקו את פעילותן או החליטו לעזוב את השוק הרוסי. 

נגידת הבנק המרכזי הרוסי אלווירה נביולינה אמרה כי רוסיה מתכוונת לנקוט בצעדים משפטיים בעקבות סנצקיות נגד זהב, מט"ח ונכסים השייכים לתושבי רוסיה. לפי "רויטרס", בין 300 מיליארד דולר ל-640 מיליארד דולר מרזרבות הזהב והמט"ח של רוסיה הוקפאו בשל הסנקציות. 

11:00

ראש העיר של לביב, אנדריי סדובי, סיפק פרטים נוספים לגבי פגיעת הטילים בעיר. לדבריו, אחת הרקטות פגעה במוסך בעיר. שישה בני אדם  נהרגו, ו-11 בני אדם נפצעו כולל ילד אחד. סדובי ציין כי גל ההלם מהפגיעה ניפץ את החלונות של מלון סמוך, שבו התגוררו אוקראינים שפונו מאזורים אחרים. 

10:35

מושל מחוז לביב מקסים קוז'יצקי אמר כי שישה בני אדם נהרגו ושמונה נפצעו במתקפת הטילים על העיר. ב"רויטרס" דיווחו כי המושל אמר ששלושה טילים פגעו במפעלים צבאיים, וטיל אחד פגע במתקן להחלפת צמיגים לרכב. 

סוכנות הידיעות הרוסית "Tass" דיווחה כי משרד ההגנה הרוסי הודיע כי הכוחות הרוסים פגעו ב-315 מטרות אוקראיניות במהלך הלילה. לדבריהם, הצבא הרוסי השמיד ארבעה מחסני נשק וציוד צבאי באוקראינה במהלך הלילה. 

10:10

חברת הפרלמנט האוקראינית לסיה וסילנקו צייצה כי הרוסים כיוונו לפגוע במחסנים ובתחנת הרכבת בלילב. 

9:55

חמישה טילים נורו הבוקר בלביב. בעיר ניתן לראות עשן שעולה ממספר ממוקדים. 

כתב "FOX" ג'יימס לוינסון ציין כי "עשן שחור נראה מתחנת רכבת 4, דיווח על פגיעות טילים בתחנת הרכבת של לבוב, אין עדיין דיווחים על נפגעים או נזק. יכול לשמוע סירנות [שמזהירות] מתקיפות אוויר ואמבולנס ברקע".

8:50

אוקראינה השלימה את השאלון שמהווה את תחילת תהליך ההצטרפות לאיחוד האירופי.  "היום, אני יכול להגיד שהמסמך הושלם על ידי הצד האוקראיני", אמר איהור ז'ובקווה, סגן ראש לשכתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי, לערוץ השידור הציבורי באוקראינה אתמול בערב. הנציבות האירופית תצטרך להוציא המלצה על עמידתה של אוקראינה בקריטריונים הדרושים לחברות, הוא הוסיף. "אנחנו מצפים שההמלצה תהיה חיובית, ואז הכדור יהיה בצד של החברות באיחוד האירופי". 

 ז'ובקווה הוסיף כי אוקראינה מצפה לקבל מעמד של מדינה מועמדת להצטרפות לאיחוד ביוני במהלך פגישה מתוכננת של ישיבת המועצה האירופית. "בשלב הבא, נצטרך להתחיל בשיחות הצטרפות. וברגע שנקיים את השיחות האלה, אנחנו כבר נוכל לדבר על חברות מלאה של אוקראינה באיחוד האירופי", אמר ז'ובקווה. 

8:15 

"העיר עדיין לא נפלה" אמר דניס שמיהל, ראש ממשלת אוקראינה, שעות לאחר שהאולטימטום הרוסי להיכנע נכנס לתוקף. "חיילנו עדיין נמצאים בעיר והם יילחמו עד הרגע האחרון". אמר שמיהל לחדשות "ABC".

הקרבות במריופול נמשכים - החיילים האוקראינים לא מוכנים להפסיק להילחם. זאת, לאחר שפג תוקפו של האולטימטום הרוסי לכניעת החיילים האוקראינים שנותרו שם. כך לפי הדיווחים של "הגרדיאן".  

בניין מגורים הרוס בעיר מריופול / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov
 בניין מגורים הרוס בעיר מריופול / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov

בעוד מוסקבה מתקרבת לשליטה מלאה על העיר, כיבוש מריופול יהיה הפרס הגדול ביותר שלה מאז הפלישה לאוקראינה.

ההפגזות הבלתי פוסקות וקרבות הרחוב הותירו את רחובות העיר הרוסה. בסוכנויות החדשות רואים את תושבי מריופול יוצאים מבתיהם, מי לסידורים, מי לטייל עם הכלב ומי למתוח רגליים, כאשר הם נאלצים להסתובב בין שאריות של בניינים מנופצים וגופות.

על פי הערכות אוקראיניות במהלך הקרבות נהרגו כ-21 אלף בני אדם.