שערוריית שחיתות חדשה מאיימת לפגוע בלה-פן ימים לפני הבחירות לנשיאות

התביעה בצרפת אישרה ביממה האחרונה את הדיווחים המאשימים את לה-פן ופוליטיקאים אחרים ממפלגת "האיחוד הלאומי" בשימוש לרעה ב-600 אלף אירו מכספי האיחוד • "העם הצרפתי לא יילך שולל אחרי הניסיונות של האיחוד האירופי והמוסדות האירופיים להתערב בבחירות לנשיאות בצרפת ולפגוע במרין לה-פן", אמר עורך דינה

מארין לה־פן / צילום: Associated Press, Ludovic Marin
מארין לה־פן / צילום: Associated Press, Ludovic Marin

ימים בלבד לפני הסיבוב השני והמכריע בבחירות לנשיאות צרפת, התפרסמו במדינה דיווחים על חשדות לאי-סדרים כספיים שבהם מעורבת לפי החשדות מרין לה-פן, המתמודדת מטעם הימין הקיצוני. התביעה בצרפת אישרה ביממה האחרונה את הדיווחים, לפיהם סוכנות האיחוד האירופי למאבק בשחיתות הגישה דוח מיוחד המאשים את לה-פן ופוליטיקאים אחרים ממפלגת "האיחוד הלאומי" (לשעבר "החזית הלאומית") באי-סדרים ובשימוש לרעה ב-600 אלף אירו מכספי האיחוד, שהוקצו למטרות פוליטיות ומפלגתיות. לה-פן הכחישה בעבר את ההאשמות, ודובריה מאשימים כעת את האיחוד האירופי ברדיפה פוליטית, בעקבות עמדותיה האירו-סקפטיות והסיכוי שתיבחר לנשיאות ביום ראשון הקרוב.

אתר התחקירים הצרפתי "Mediapart" היה הראשון שחשף אתמול (א') בבוקר את מהות החשדות, שהתבססו בתום חקירה ארוכה בעניין וככל הנראה הוגשו לרשויות בצרפת כבר בחודש שעבר. לפי הדיווחים, לה-פן, שכיהנה כחברת פרלמנט אירופי מ-2004 ועד 2017, "הסיטה" כספים שקיבלה מהאיחוד בשווי 140 אלף אירו למטרות פוליטיות של מפלגתה בצרפת. בסך הכל, המפלגה חשודה בכך שניצלה כ-617 אלף אירו שהיו אמורים להיות חלק מעבודתה בפרלמנט האירופי למטרות פוליטיות פנימיות. אף אחד מהפוליטיקאים אינו מואשם בלקיחת הכסף לכיסו הפרטי, אלא בתשלומים בעבור עובדים, יועצים ואירועים מכספי האיחוד. החקירה מתנהלת משנת 2017, והדרישה של האיחוד היא רק להשבת הכספים.

הדיווחים עוררו סערה בצרפת במהלך חג הפסחא, והאשמות מצד מקורבים ללה-פן - שטרם הגיבה רשמית על הדיווחים - כי מדובר ברדיפה פוליטית. "העם הצרפתי לא יילך שולל אחרי הניסיונות של האיחוד האירופי והמוסדות האירופיים להתערב בבחירות לנשיאות בצרפת ולפגוע במרין לה-פן", אמר עורך דינה, שציין כי המועמדת לא קיבלה שום פנייה לחקירה מצד הרשויות במדינה בעניין עד כה.

לה-פן מיתנה מעט את העמדות האירו-סקפטיות שלה בקמפיין הבחירות הנוכחי, ונסוגה מהבטחתה לצאת מגוש האירו, אולם הביעה עמדות ביקורתיות מאוד כלפי האיחוד האירופי, אותו הגדירה כ"ארגון כושל... המתנהל בסחיטה ובאיומים". היא הבטיחה בראיונות רדיו בימים האחרונים לפעול לשינוי מקיף של אופן הפעולה באיחוד אם תיבחר.

לה-פן העפילה לסיבוב השני של הבחירות, שיתקיים ביום ראשון הקרוב (24 באפריל), מול הנשיא המכהן עמנואל מקרון. מאז התגייסו שורת מפלגות ופוליטיקאים מהימין ומהשמאל, כולל נשיאים לשעבר, כדי להזהיר את הציבור מבחירה בה בסיבוב השני. סקרים חוזים כעת למקרון ניצחון דחוק של בין 53% ל-56% בסיבוב הבחירות, אולם רבים ממתינים לעימות הטלוויזיוני בין השניים שיתקיים ביום רביעי הקרוב בערב.