הטלטלה בהנהגת שופרסל לא השפיעה על הקונים באונליין

שיעור ההזמנות של הישראלים בפלטפורמת הקניות הסינית עלי אקספרס רושם ירידה של 9% בהשוואה לחודש הקודם • שיתופי-הפעולה של רשתות הקמעונאות עם חברות המשלוחים המהירים מגדילים את מכירותיהן • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים ביותר בישראל

קניות בסופר אונליין / צילום: Shutterstock
קניות בסופר אונליין / צילום: Shutterstock

רגע לפני הזינוק בהיקפי הקניות לקראת חג הפסח, סיכום חודש מרץ 2022 בקניות באונליין מצביע על ביקוש גבוה להזמנות של מוצרי סופרמרקט באונליין, שמקבל ביטוי גם בכניסת רשת מחסני השוק לעשירייה הפותחת בקטגוריית האתרים של רשתות פיזיות. שופרסל, חרף המשבר בהנהלת הרשת, ממשיכה להוביל את הקטגוריה. לעומת זאת, עלי אקספרס נחלשת בתחומה - כך עולה מנתוני שופ אנליטיקס, המנטרת מידע על הזמנות ישראלים באונליין.

הנתונים המוצגים במדור זה בסיכומו של כל חודש מחלקים את בתי העסק לשלוש קבוצות: רכישות באתרי אונליין מובהקים, כלומר של עסקים שלא פועלים גם בחנויות פיזיות; רכישה באתרי אונליין של רשתות מענפים שונים הפועלות גם באופליין; והזמנות מקוונות בתחום האוכל.

אמזון בעלייה

בדירוג אתרי האונליין המובהקים מככב גם החודש אתר עלי אקספרס הסיני, אולם גם הפעם נרשמת ירידה בשיעור הקונים. 63% מההזמנות בקטגוריה בחודש מרץ נעשו דרך עלי אקספרס, לעומת 72% מההזמנות בקטגוריה בפברואר ו-76% בינואר. מנעד ההזמנות רחב, והמוצרים הבולטים הם בגדי תינוקות, תכשיטים, מוצרים למטבח, הלבשה תחתונה, אביזרים לסלולר, כבלים ומתאמים.

שיעור ההזמנות באמזון, השנייה בדירוג בקטגוריה זו (8%), ממשיך את מגמת העלייה שאפיינה את פברואר; והאתר הסיני SHEIN נמצא במקום השלישי (6%). בפלטפורמת המכירות של eBay, שבעבר הייתה דומיננטית יותר בישראל, בוצעו 3% בלבד מההזמנות בקטגוריה.

בעולמות האופנה מוביל טרמינל X מבית פוקס, שהוא גם החזק מבין אתרי האונליין הישראלים המובהקים. דרך האתר בוצעו 5% מההזמנות בקטגוריה, לעומת 3% בפברואר. האתר הבריטי ASOS נחלש בסיכום חודש מרץ, עם ירידה במספר ההזמנות ושיעור של 2% בלבד בקטגוריה.

באתר Iherb, המתמחה בתוספי מזון, מוצרי מזון וטואלטיקה, בוצעו כ-4% מההזמנות בקטגוריה. אתר BUYME חוזר לעשירייה הפותחת, ובשופ אנליטיקס מציינים כי רוב ההזמנות באתר הן של שוברי מתנה הניתנים למימוש בעולמות האופנה, הבית והקולינריה. BUYME אף יצאה בקמפיין לשובריה כמתנות חג.

מתכוננים לקארפור

בקטגוריית אתרי האונליין של רשתות אופליין, רשתות הקמעונאות ממשיכות להיות דומיננטיות ושומרות על שיעור קניות דומה לזה של פברואר. שופרסל, בפער ניכר, היא הרשת שבה מבוצעות הכי הרבה רכישות מקרב רשתות אלה (43%).

הזמנות האונליין מהוות יותר מ-20% ממכירות הרשת הגדולה בישראל, שנמצאת בתקופה סוערת לנוכח משבר ההנהלה, עם פיטורי היו"ר יקי ודמני זמן קצר לאחר עזיבת המנכ"ל איציק אברכהן. שופרסל תצטרך להתגבר על המשבר ולהגיע מוכנה לתחרות שנכונה לה בסוף השנה עם פתיחת הסניפים הראשונים של ענקית הקמעונאות הצרפתית קארפור.

השאלה שבוודאי מטרידה את שופרסל היא מתי תשיק קארפור אתר מכירתי, כפי שהיא עושה במדינות שבהן היא פועלת ושבהן פעילות האתר מניבה כ-20%-30% ממכירות הרשת. במסגרת ההיערכות לכניסת קארפור לישראל, אלקטרה מוצרי צריכה, זכיינית קארפור בישראל, חתמה על הסכם עם קוויק, המציעה משלוחי מכולת מהירים, להקמת חברה משותפת בתחום קניות האונליין.

השנייה בקטגוריה היא סופר-פארם (20%), שהפכה את האתר שלה לפלטפורמת מכירות שדרכו היא משווקת מוצרים שרחוקים מעולמות הפארם אולם מבוקשים בעולמות האי-קומרס. במקום השלישי נמצאת רשת רמי לוי שמתחזקת באונליין, ובדומה לפברואר, גם בסיכום חודש מרץ מהווה 13% מהקניות בקטגוריה.

מי שנחלשה החודש היא KSP, שאומנם שומרת על המקום הרביעי אך מסתפקת ב-5% ממכירות הקטגוריה, לעומת 9% בפברואר. KSP היא בין החלוצות שפרצו את תחומי עיסוקן בזירה המקוונת, וכיום חולשת על קטגוריות רבות מתחום הפארם, הטיולים, הלבשה והנעלה ועוד.

 

האתר של הרשת הספרדית זארה היה החזק ביותר בתחום האופנה בקטגוריה, עם 4% מהמכירות. נספרסו ישראל ממשיכה לככב בעשירייה הראשונה, עם שיעור קניות הדומה לחודש פברואר (3%). על-פי שופ אנליטיקס, זהו אתר המכירה הישירה הבולט בישראל בתחום המזון.

יצוין כי חברות שונות שלרוב לא מתנהלות במכירה ישירה לצרכנים (שאותם הן פוגשות בעקיפין ובנקודת המכירה), מבקשות לחזק את הקשר הישיר לצרכן באמצעות מכירה ישירה - כך, למשל, תנובה השיקה לאחרונה אתר מכירתי משלה.

שתי קמעונאיות נוספות נכללות בקטגוריה: מחסני השוק אונליין התברגה לראשונה בעשירייה הפותחת עם 3% מהמכירות, ייתכן שבמסגרת היערכות מקדימה לחג הפסח; ויינות ביתן, שחוזרת החודש לעשירייה. סטימצקי אחראית ל-3% מהמכירות, וזאת לנוכח מבצעים והנחות שהציעה הרשת. רשת הפרחים ZER4U ורשת קסטרו חולקות את המקום העשירי עם 2% מהמכירות לכל אחת.

"הכניסה של מחסני השוק לעשירייה לצד יינות ביתן עשויה להסביר את הצעד של ויקטורי, שהכריזה על שיתוף-פעולה עם אפליקציית משלוחי המזון וולט", מציין נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. במסגרת המהלך, שעליו הוכרז לאחרונה, תספק וולט משלוחים הכוללים מאות מוצרי מזון מסניפי ויקטורי, שמפעילה במקביל אתר מכירתי משלה.

מכירות ויקטורי באונליין נמוכות ביחס למתחרות, כשהן מסתכמות בכ-5%. אתר מחודש שהשיקה הרשת לאחרונה מרמז על כוונתה לחזק את אחיזתה בשוק המקוון. אגב, גם מוצרי סופר יודה נמכרים בוולט, ואילו רמי לוי עובד עם משלוחה.

סגמנט משלוחי המכירות המהירים צובר תאוצה, ומתנהל במקביל להזמנות הרגילות באתרי הרשתות - המשלוחים המהירים יכולים לספק את המוצרים בפרק זמן של עד כשעה, ומחיר המשלוח עומד על כ-15 שקל, לעומת משלוחים שמגיעים עד 48 שעות בעלות של כ-30 שקל. "נשאלת השאלה עד מתי יוכל יוחננוף להרשות לעצמו להיעדר מזירת האונליין", תוהה יעקובי. כיום מאפשרת רשת יוחננוף לבצע הזמנה מקוונת, ולאסוף אותה מהסניף - ובכך היא בין הבודדות שלא משחקות בזירת האונליין באופן מלא.

תן ביס מתחזקת

מדי חודש מגדילה וולט את נתח הפעילות שלה בתחום ההזמנות ממסעדות, ואת מרץ היא סיכמה עם 58% ממכירות הקטגוריה (לעומת 56% בפברואר, 54% בינואר ו-51% בדצמבר). מניתוח ההזמנות עולה כי 8% מההזמנות שנעשות דרך האפליקציה של החברה הפינית הן מקטגוריות שאינן מסעדות. הבולטות בהזמנות אלה הן מהרשת yellow, סופריודה ו-Be מבית שופרסל.

וולט שמה לעצמה למטרה להגדיל את נתח הפעילות בעולמות המשלימים גם דרך קמפיין שהעלתה בנושא, והמספרים מלמדים כי הצרכנים משתפים פעולה. בניתוח הזמנות האוכל בוולט בולטות הרשתות גולדה ומקדונלד'ס מבין אלפי המסעדות שבאפליקציה.

גם תן ביס מחזקת את מעמדה, ושיעור ההזמנות דרכה בקטגוריה זו עומד על 17% (לעומת 15% בפברואר). אחריה ממשיכה מקדונלד'ס להוכיח שהיא רשת המזון המהיר החזקה בהזמנות - גם באופן ישיר וגם כאמור דרך וולט. אתר משלוחה סיכם את חודש מרץ עם 7% מההזמנות - בדומה לרשת דומינוס פיצה.

מתודולוגיה: חברת שופ אנליטיקס, שבראשה עומד נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 2,500 צרכנים הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים, מגיל 15 ואילך, נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, הם מייצגים שכבות גיל קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על-פי אזורי מגורים משתנים. הנמנים על המאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל, לרבות על תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן זה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.