אזור התעשייה הגלילי הנסתר, שהוא אטרקציה בפני עצמו

סדנת עוגבים מרתקת, גן פסלים מרהיב, סטודיו קרמיקה מקסים ומאפייה כמוסה: תתפלאו אילו הפתעות מסתתרות בין עצי כליל החורש ביובלים

הסטודיו המרהיב לקרמיקה של קיילה ואלה תלמי / צילום: אלה תלמי
הסטודיו המרהיב לקרמיקה של קיילה ואלה תלמי / צילום: אלה תלמי

"תראו אותי, הכל נראה לי יפה היום כמו חלום" (אורן ברזילי)

עורו טיילים, מגלי מכמנים ונהנתנים, הניחו לנחש המתפתל בנתב"ג וסעו לגליל. יותר נכון ללב הגליל, ואם נדייק אזי לאשכול בית הכרם, שם מצפים לכם מצפים - יישובים, שהם ממתקים אחד-אחד, שהדרך אליהם מתפתלת בין שורות חגיגיות של עצי כליל החורש עטויים גלימות הדורות בוורוד ובסגול. כל יישוב הוא בבחינת עולם ומלואו שיש לקחת את הזמן בגילויו. כל שעליכם לעשות הוא להיכנס לרכבכם, חמושים בכוונה מהולה בסקרנות לעקוב אחר המקומיים והשלטים ולשאול היכן השוק המקומי, האמנית והאופה.

10:00 מוזמנים לקפה ועוגב

מגלי ארצות זקוקים למיומנויות בסיסיות כגון חוש ניווט, סקרנות של חתול, כמו גם למנה גדושה של ענווה להכיר בטעות, להתברבר ולחשב מסלול מחדש. אנחנו דילגנו על כל אלה, והגענו ל"יובלים", אחד ממצפי לב הגליל, לא רחוק מכרמיאל, חמושים במידע מקדים ובטרמפיסט מקומי. חיפשנו אתונות ומצאנו מלוכה, שכן במבנה תעשייתי חסר כל ייחוד דרים להם בשכנות מזהרת בונה עוגבים, אופה מקומי, אם ובתה היוצרות בקרמיקה ומשפץ רהיטים חינני במיוחד.

סדנת העוגבים של אורי שני וגדעון שמיר / צילום: אורי שני
 סדנת העוגבים של אורי שני וגדעון שמיר / צילום: אורי שני

את גדעון שמיר ואת אורי שני פגשנו בעיצומן של הכנות קדחתניות לקראת כיוונו של העוגב הגדול באוניברסיטה המורמונית שבירושלים. שנתיים עמד העוגב דומם באולם הקונצרטים (בשל תקופת הקורונה) וכעת נקראו גדעון ואורי להעניק לחליליו של העוגב צליל מכוון.

סיפורם האישי והמקצועי של שמיר ושני, מוזיקאים, אוהבי תרבות מהמעלה הראשונה שנשבו בקסמיו של העוגב, עשוי לפרנס אולמות מלאים, אבל עד שיתמלאו האולמות מומלץ להצטרף למפגש על "קפה ועוגב" בסדנת האומן ביובלים, ובו תינתן לבאים הצצה אל קרביו המורכבים של העוגב, אל סיפורם המפותל ואל צליליו השמימיים של מלך כלי הנגינה.

11:00 האופה והקרמיקאיות

מהמבנה הקטן השוכן בסמוך לסדנת העוגבים, מזדחלים ריחות מתובלים של הל וקפה. אור קיסר אחראי למיני לחמי המחמצת, הלחמניות הממולאות והמאפים הקלועים הבוקעים מתנורו ונמכרים ליושבי הרכסים.

"אני האופה המקומי", הוא מציין בכובד ראש שאינו תואם את גילו הצעיר, ו"ככזה יש לי תפקיד לספק את לחמם של המקומיים. הכי רחוק שאני מגיע הוא השוק המקומי, כאן מעבר לצמרות הברושים", הוא מסמן בראשו לכיוון הפסגה הירוקה שממול, ומגלה לנו עוד סוד כמוס ממארג החיים של אנשי המצפים. זה המצדד בלוקאליות, קיימות ומינימום תזוזה.

כיכר הכפר / צילום: אור קיסר
 כיכר הכפר / צילום: אור קיסר

לשוק הנודד אנחנו מבטיחות לעצמנו לשוב באחד מימי החמישי בו הוא מתקיים, בינתיים אנחנו פוסעות עוד חצי מטר במעלה "מעיין היצירה 1", שמו הסמלי של המתחם. שם אנחנו פוגשות את קיילה ואלה תלמי, אם ובתה, שתיהן בוראות בצוותא בסטודיו מרהיב כלי קרמיקה יפהפיים, מחברות בין איורים של אלה לקרמיקה של קיילה.

"הדבר הראשון שראיתי כשעליתי לארץ בגיל 17 היה צמח הגזר הקיפח וסביונים, שניהם מלווים אותי בהטבעות על קרמיקה עד היום, מספרת קיילה תלמי. אלה בתה, שנולדה וגדלה בארץ, מאיירת, מגלפת ומדפיסה ארנבונים על מגשים וספלים בהשראת הגבעות המוריקות בדורסט אנגליה, כור מחצבתה של האם.

12:00 - מערת הקסמים

אחרי הביקור בסטודיו של קייילה ואלה, אנו גומעות עוד חצי מטר אל מערת הקסמים של עמנואל כספי, עולה ותיק מקולומביה. עמנואל משפץ ספסלים ותריסים בעבודת יד ומייבא כדים צבעוניים מגוודלחארה, בירת חליסקו שבמקסיקו, ועוד שלל פריטים שציידי רהיטים מנוסים אוהבים. הוא מגלה את אוזנינו שכל יישוב מיישובי הסביבה מתהדר באזור תעשייה קטן משל עצמו, כאילו לכל אדם, רעיון ושיגעון יש כאן מקום.

סדנת העוגבים של אורי שני וגדעון שמיר, מעיין היצירה 1, יובלים. בימי שישי - סטודיו פתוח לקהל, וביום שבת 30.4 ב-11:00 יתקיים מפגש על קפה ועוגב. בהרשמה מראש, 052-3317154 

כיכר לחם, מעיין היצירה 1, יובלים. 054-6811977

קיילה תלמי, סטודיו וגלריה לקרמיקה, מעיין היצירה 1, יובלים. 054-4990625

קאסה קולומביה, גלריה לריהוט, מעיין היצירה 1, יובלים. 050-5475829

הפסלים של דליה מאירי

את גן הפסלים של דליה מאירי, פסלת מקומית בסדר גודל בינלאומי, היינו כפסע מלפספס. החוכמה בימי שיטוט היא להגיע עם צ’אקרות פתוחות ונכונות לסטות מדרך המלך, ואז מגלים מקומות מופלאים. כך התרחש הגילוי של אותו גן, מול סדנאות העוגבים, הלחמים, הרהיטים והקרמיקה.

בגן הפסלים של דליה מאירי / צילום: חגית אברון
 בגן הפסלים של דליה מאירי / צילום: חגית אברון

ההליכה בגן כמותה כשיטוט במוזיאון הפתוח בהאקונה שביפן. כ-100 פסלים העשויים מבטון, אבן, עץ וברזל מקשטים את הגן. כמו היפנים, כאן יש לקחת את הזמן, לפסוע בין השבילים המטופחים, להשתאות למראה של פני ענק מסותתות באבן, לשבת דוממים אל מול קונסטרוקציית בטון מפוסלת כשמסביב מלבלב לו הטבע, וכל מה שנותר הוא להשתגע.

גן הפסלים של דליה מאירי - פתוח לקהל בכל ימות השבוע. לתיאום הדרכה בגן ובגלריה. 054-4331965.