הסוד הוא השילוב: כך תפתחו טכנולוגיה באופן הרווחי ביותר

ביצת הזהב: האם נמצאה הדרך להוזיל עלויות ולהגדיל הכנסות מפיתוח טכנולוגיה?

בית ספר לניהול. כך תפתחו טכנולוגיה באופן הרווחי ביותר / צילום: Shutterstock
בית ספר לניהול. כך תפתחו טכנולוגיה באופן הרווחי ביותר / צילום: Shutterstock

פרופ' ניראון חשאי, דיקן בי"ס אריסון למינהל עסקים, אוניברסיטת רייכמן 

למרות שמרבית חברות ההייטק מפתחות טכנולוגיה במדינת הבית, ישנן חברות רבות שפעילות הפיתוח שלהן מתפרשת על פני כמה מדינות. הסיבה: ציפייה כי נוכחותם של ממציאים מרקעים מגוונים, שנחשפו במהלך הקריירה שלהם לטכנולוגיות שבהן למדינות הבית שלהם יתרון יחסי, תוביל לפיתוח טכנולוגיות חדשניות וכתוצאה מכך לגידול בהכנסות.

אסטרטגיה נוספת שנועדה לקדם מטרה זו היא שיתופי פעולה עם חברות אחרות או עם מוסדות מחקר, במטרה לשלב ידע טכנולוגי מגוון ומתקדם. נשאלת השאלה, מבין אסטרטגיות אלה, מהי אסטרטגית פיתוח הטכנולוגיה שתהיה הכי רווחית עבור חברות הייטק? התמקדות במדינה אחת ופיתוח עצמי של טכנולוגיות, או התפרשות על פני כמה מדינות ושיתוף פעולה עם כמה חברות וגופי מחקר?

על-פי גוף המחקר הקיים, יש כמה תשובות: כאשר פיתוח הטכנולוגיה מתבצע במרכז פיתוח אחד, חברות מצליחות להפחית את עלויות הפיתוח הנובעות מהמרחק הגיאוגרפי ו/או התרבותי בין הממציאים, מה שמשפיע גם על יכולתם לתאם ביניהם את מאמצי הפיתוח.  כאשר חברות מפתחות טכנולוגיות בעצמן, הן מצליחות להימנע ממורכבות ומעלויות הנובעים מזליגה של ידע טכנולוגי ייחודי לגופים אחרים.

יוצא מכך, שפיתוח טכנולוגיות במדינה אחת מוזיל עלויות, אך גם מגביל את פוטנציאל החדשנות הטכנולוגית, ובהתאם את הצמיחה העתידית של ההכנסות. פיתוח טכנולוגיות ללא שותפים משפיע באופן דומה.

מחקר שפרסמתי לאחרונה על מאפייני פיתוח הטכנולוגיה של חברות הייטק בריטיות מראה שסך ההשפעה של כל אחת משתי אסטרטגיות פיתוח אלו על רווחיות חברות היא דווקא שלילית. פיתוח טכנולוגיה עצמי במרכז פיתוח אחד הוריד בממוצע את הרווחיות של חברות ב-1.6%, בעוד פיתוח טכנולוגיה בינלאומי עם חברות וגופי מחקר נוספים הוריד בממוצע את הרווחיות של חברות ב-0.6%.

אז מה הפתרון לקונפליקט בין הוזלת עלויות להגדלת הכנסות?

מתברר ששילוב בין שני סוגי האסטרטגיות יכול לאפשר הנאה משני העולמות. למעשה, המחקר על פיתוח הטכנולוגיה של החברות הבריטיות מראה ששילוב שתי אפשרויות אלו יעלה בממוצע את רווחי החברות ב-1.5%. הוא מאפשר שמירה על עלויות נמוכות יחסית, לצד יצירה של טכנולוגיות שמובילות להכנסות גבוהות.

אז מה הגישה הנכונה? קיימות שתי דרכים עיקריות:

● פיתוח טכנולוגיות באמצעות ממציאים הנמצאים במדינות שונות, אך רק כאלו השייכים לחברה - הרקע הרב-תרבותי והחשיפה לטכנולוגיות מובילות במדינות שונות יאפשרו יצירת טכנולוגיות בעלות פוטנציאל הכנסה גבוה. העובדה שהממציאים כולם שייכים לאותה חברה תוזיל את עלויות הפיתוח והמורכבות הערוכים בשיתופי פעולה טכנולוגיים.

● פיתוח טכנולוגיות תוך שיתוף פעולה עם חברות וגופי מחקר הנמצאים באותה מדינה. שיתוף הפעולה הטכנולוגי יאפשר יצירת טכנולוגיות בעלות פוטנציאל הכנסה גבוה. העובדה שכל משתפי הפעולה ממוקמים באותה מדינה תחסוך עלויות הנובעות מהמרכיב הבינלאומי.