חלום הדירה מתרחק: השוכרים בניו יורק פסימיים מאי-פעם

בסקר שערך סניף הפדרל ריזרב בניו יורק, רוב המשיבים אמרו שהם מעדיפים לשכור או לחכות שמחירי הדירות ירדו לפני שהם קונים • הממצאים בסקר מגיעים לאחר עלייה במחירי הדירות שהייתה התלולה ביותר אי-פעם

השוכרים בניו יורק פסימיים מאי-פעם שיצליחו לרכוש דירה / צילום: Shutterstock
השוכרים בניו יורק פסימיים מאי-פעם שיצליחו לרכוש דירה / צילום: Shutterstock

מול שוק הנדל"ן הרותח בארצות-הברית, שוכרי הדירות מאבדים את התקווה לכך שהם יצליחו להפוך בעצמם לבעלי בתים בעצמם - כך עולה מסקר של סניף הפדרל ריזרב בניו יורק.

על-פי הסקר של הפדרל ריזרב שפורסם ביום שני, 43.3% משוכרי הבתים במדינת ניו יורק מצפים לרכוש בעצמם בית או דירה מתישהו בעתיד. זאת לעומת למעלה ממחצית הנשאלים, 51.6%, שחשבו כך רק לפני שנה, ב־2021. זו הרמה הנמוכה ביותר שנמצאה מאז שהפד החל לשאול את השאלה הזו בסקרים שלו ב־2015.

המניע לשינוי - עליית המחירים: 22% ממשקי הבית בסקר דיווחו כי הם מתכננים לקנות בית אבל כרגע רואים שכירות כהחלטה פיננסית טובה יותר. רוב המשיבים אמרו שהם מעדיפים לשכור (36%) או לחכות שהמחירים ירדו לפני שהם קונים (42%).

ההיצע קטן, הביקוש עלה ואיתו המחירים

הממצאים בסקר מגיעים לאחר עלייה במחירי הדירות שהייתה התלולה ביותר אי-פעם, אפילו יותר מהעלייה בתחילת שנות ה־2000. לאחר שרבים בשוק גילו כי המחירים הגבוהים מונעים מהם לרכוש כעת דירה, הם נותרו בשוק השכירות - דבר שמקטין את ההיצע, מגדיל את הביקוש ובהמשך מקפיץ את מחירי השכירות.

כך, על-פי סקר שפורסם החודש, מחיר השכירות החציוני עלה בפברואר ב־23.5% במנהטן, ב־14.5% ברובע קווינס ובכ־10% בברוקלין - זאת בהשוואה לדמי השכירות לפני שנה. העלייה בדמי השכירות בניו יורק היא חלק ממגמת עלייה כללית בארה"ב. בפברואר עלה ממוצע דמי השכירות ב־50 האזורים המטרופוליניים הגדולים ביותר בארה"ב לשיא חדש של 1,792 דולר - 17% יותר לעומת התקופה המקבילה ב־2021.

על-פי הפדרל ריזרב, השינוי בסנטימנט שנרשם בסקר הובל על-ידי משפחות עם בעלות הכנסה נמוכה ופחות השכלה גבוהה. בבדיקה של חתך האוכלוסייה הזה בסקר נמצא כי כשליש מהאנשים (34%) שמרוויחים פחות מ־60 אלף דולר בשנה חושבים שבסופו של דבר הם יהיו בעלי בית. זו ירידה משמעותית מ־2020, אז 46% מאותו חתך אוכלוסייה חשבו כך. באופן דומה, 34% מהאנשים שהשכלתם נמוכה מתואר ראשון צופים שיהיו בעלי בית, לעומת 46% לפני שנתיים.

רכישת נדל"ן: עדיין השקעה טובה

הפסימיות נמשכת לא רק בנוגע לרכישת דירה, אלא גם ביחס לעתיד מחירי השכירות. משקי הבית בניו יורק צופים כי השכירות תעלה בעוד 11.5% בממוצע ב־12 החודשים הבאים - כמעט פי שניים ממה שהם צפו לפני שנה בפברואר.6.6%. במבט כולל לחמש השנים הבאות, הנסקרים צופים כי דמי השכירות יעלו ב־5.2% בשנה, לעומת ההערכה שהם יעלו ב־4.4%.

עוד עולה כי בעוד שרוב מוצק של הנשאלים ענו כי רכישת נכס נדל"ני לדיור באזור המגורים שלהם היא השקעה טובה, גם במקרה הזה המספרים נמוכים יותר מאשר לפני שנה: 71.0% מכלל הנשאלים אמרו כי רכישת נכס באזורם היא השקעה "טובה מאוד" או "טובה" כ־2.5% פחות מאשר בפברואר 2021. במקביל, שיעור הנשאלים שדיווחו כי נדל"ן הוא השקעה "רעה" או "קצת גרועה" עלה ל-9.9%, לעומת 6.5% לפני שנה.