משרד הכלכלה: אלו הבנקים הכי ידידותיים לעסקים הקטנים

מזרחי טפחות ומרכנתיל נבחרו לידידותיים ביותר הודות לשיעור האשראי שהם מעניקים לעסקים הקטנים והבינוניים מסך האשראי, והודות להתייחסותם לסיכון של מגזר זה • בבנקים הגדולים ממשיכים להעדיף את העסקים הגדולים, אך למרות זאת לאומי זכה בציון הגבוה ביותר בסקר שביעות הרצון

מדד הידידותיות של הבנקים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מדד הידידותיות של הבנקים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק מרכנתיל מבית דיסקונט ובנק מזרחי טפחות הם הבנקים המצטיינים במדד הידידותיות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה. על פי המדד, שנועד לעודד את המודעות והתחרותיות בתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, מרכנתיל זכה בציון 91 ומזרחי טפחות בציון 89. לאומי (86) הפועלים (85), דיסקונט (83) והבינלאומי (80) נמצאים אחריהם.

המדד מסתמך על הנתונים הפיננסים המפורסמים על ידי הבנקים, על סקר שביעות רצון של העסקים ועל סקר משוב שערכה הסוכנות בקרב יועצים פיננסיים שמסייעים לעסקים לקבל שירותים שונים מהבנקים והוא מתייחס לעסקים עם מחזור של עד 50 מיליון שקל.

שני הבנקים הזוכים הובילו את הדירוג גם בשנה שעברה, אז מזרחי טפחות היה המנצח עם ציון של 95 ומרכנתיל עם ציון של 91. דיסקונט עשה את ההתקדמות הגדולה ביותר כשעלה מציון של 75 במדד ששיקף את הפעילות בשנת 2020, אז עסקים רבים נזקקו לסיוע בשל מגפת הקורונה, והשנה הוא קפץ בשמונה נקודות.

 
  

היועצים הפיננסיים מעדיפים את לאומי והפועלים

את קטגוריית שיעור האשראי לעסקים קטנים הוביל מרכנתיל. היא מורכבת מבחינת שיעור האשראי לעסקים קטנים מתוך כלל האשראי לעסקים, כאשר שיעור גדול יותר משמעותו דירוג גבוה יותר במדד. במרכנתיל שיעור זה עומד על 56.7%, בעוד בלאומי, הפועלים ודיסקונט השיעור נע באזור של 31% עד 32%.

קטגוריה זו מורכבת גם משיעור הכנסות מריבית של עסקים קטנים ובינוניים ביחס לשיעור הפסדי האשראי של המגזר. כך, יחס גדול יותר משמעותו דירוג נמוך יותר במדד. מרכיב זה נועד לבחון את המחיר שגובים הבנקים על האשראי ביחס לסיכון בפועל. כאן קיבל דיסקונט את הציון הטוב ביותר.

בקטגוריית שיעור הרווחיות של הבנק מהכנסות שאינן ריבית ביחס לסך הנכסים (אשראי ופיקדונות), כלומר עמלות שונות הנגבות על ידי הבנקים ביחס להיקף הפעילות, נרשמה מגמת ירידה קלה בנטל התפעולי, מלבד בנק מזרחי שרשם עלייה משמעותית. המצטיינים בקטגוריה זו היו לאומי והפועלים, כשאחריהם מרכנתיל.

בסקר שביעות הרצון של עסקים מהבנקים, הזוכה הגדול הוא לאומי עם ציון של 55.1 ואחריו הבינלאומי עם ציון של 52.3, כשדווקא מרכנתיל זכה לציון הנמוך ביותר (42.3). רכיב זה של המדד מתבסס על סקר שביעות רצון שביצעה הסוכנות בקרב עסקים קטנים ובינוניים שהיו צריכים אשראי בתקופת המשבר, והוא בדק חמישה תחומים: בשיעור אישורי בקשות לאשראי הבינלאומי קיבל את הציון הגבוה ביותר; ברמת הקשב שלו לצרכי העסק, מרכנתיל קיבל את הציון הגבוה ביותר; במידה שבה הבנק דרש דרישות חריגות מעבר לדרישות שבשגרה, לאומי זכה כמצטיין; בשיעור האשראי שניתן מתוך הסכום המבוקש הפועלים היה הנדיב ביותר; ואילו דיסקונט היה הבנק שנשאר הכי קרוב לעליות ההלוואה אותן ביקש לפני המשבר.

הקטגוריה האחרונה שנלקחה בחישוב היא סקר משוב יועצים פיננסיים על הבנקים. רכיב זה של המדד מתבסס על סקר משוב שביצעה הסוכנות בקרב יועצים פיננסיים העובדים עם המעוף ובקרב רו"ח ויועצי מס העובדים עם עסקים קטנים ובינוניים. הסקר בדק תשעה תחומים, המגלים כי היועצים מעדיפים את שני הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי שקיבלו ציון של 3.08 ו-3.05, בהתאמה, כשמזרחי טפחות צמוד עם ציון של 3.04.

הפועלים גרף את ההצטיינות בתעריפי הריבית, רמת הקשב, מידת הידידותיות של מערכות המחשב והאפליקציות, רמת הביורוקרטיה ואיכות המענה למסמכים שהוגשו. לאומי הצטיין בתעריפי העמלות, רמת הטיפול הכולל ורמת המקצועיות. מזרחי טפחות קיבל את הציונים הגבוהים בנגישות לפקידים בעלי סמכות ובזמינות של כוח אדם והמתנה בתורים.

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: "בתקופה שבה המשק נמצא שוב בצמיחה גבוהה, לבנקים, כמקורות מימון עיקריים לעסקים קטנים ובינוניים, יש תפקיד מכריע בהעמדת אשראי איכותי והוגן להקמת עסקים, לצמיחתם, לצרכים השוטפים וגם לאלו הזקוקים עדין לאשראי לשם הישרדות. המדד מהווה אינדיקטור לעסקים ותמריץ לבנקים להשתפר במתן השירות והיחס לעסקים קטנים והבינונים".

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים: "משבר הקורונה לימד אותנו שלאורך השנים הבנקים ייחסו סיכון עודף לעסקים קטנים ובינוניים. התחזיות השחורות בתחילת המשבר התבדו והנתונים מראים שמגזר העסקים הקטנים והבינוניים נותר יציב וממשיך לצמוח. אנו מקווים שהבנקים ילמדו מכך ויתנו יותר אשראי לעסקים קטנים ובינוניים ובתנאים טובים יותר".