דיווחים: שיירה קטנה של אזרחים עזבה את מריופול

שיירה קטנה של אוטובוסים יצאה מנקודת פינוי מתוכננת ממריופול. לפי הדיווח, האוטובוסים פנו לשטח בשליטת אוקראינה • פוטין: טיל בליסטי בין-יבשתי חדש יגרום לאויבי רוסיה "לחשוב פעמיים" • פינלנד דנה בהצטרפות לנאט"ו • בבלומברג מדווחים כי בכירים בקרמלין מאמינים שהפלישה של רוסיה לאוקראינה הייתה "טעות קטסטרופלית"

בניין מגורים הרוס בעיר מריופול / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov
בניין מגורים הרוס בעיר מריופול / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov

20:51

בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי שיירה קטנה של אוטובוסים ובהם עשרות אזרחים יצאה מנקודת פינוי מתוכננת מהעיר הנצורה מריופול. לפי הדיווח, האוטובוסים פנו לשטח בשליטת אוקראינה.

הרשויות במריופול אמרו מוקדם יותר היום כי הן מקוות לפנות כ-6,000 איש במסגרת הסכם ראשוני עם רוסיה - הראשון מזה שבועות - על הקמת מסדרון בטוח.

מושל דונייצק, פבלו קירילנקו, אמר כי פחות אוטובוסים מהמתוכנן הצליחו להגיע היום למריופול, ולכן פונו פחות אנשים מהמתוכנן. "אנשים כמובן התאספו בנקודות המפגש המוסכמות, אבל מעטים מהם עלו על האוטובוסים", אמר. כלי תקשורת מקומיים דיווחו על הפגזות לעבר נקודות המפגש לפינוי.

19:15

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר כי רוסיה ביצעה ניסוי מוצלח בטיל בליסטי בין-יבשתי מסוג סארמאט.

הסארמאט, שזכה לכינוי "Satan 2" על ידי אנליסטים מערביים, הוא בין טילי הדור החדש של רוסיה שפוטין מכנה "בלתי מנוצחים". הוא נועד להחליף את ה-R-36 מהתקופה הסובייטית, הידוע בכינוי "SS-18 Satan".

הטיל, שתוכנן לחמוק ממערכות הגנה נגד טילים, נותן למערכות מעקב של האויב חלון זעיר למעקב ויכול לשאת מספר ראשי נפץ.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool
 נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool

בהתבטאות בטלוויזיה הרוסית אמר פוטין: "הנשק הבאמת ייחודי הזה יחזק את פוטנציאל הלחימה של הכוחות המזוינים שלנו, יבטיח בצורה מהימנה את ביטחונה של רוסיה מפני איומים חיצוניים ויגרום למי, שבלהט הרטוריקה האגרסיבית ינסה לאיים על המדינה שלנו, לחשוב פעמיים".

לפי משרד הביטחון הרוסי, הניסוי "המוצלח" התרחש בקוסמודרום פלסצק, כ-800 קילומטר ממוסקבה. בהודעת המשרד נכתב כי "סארמאט הוא הטיל החזק ביותר בעל טווח ההשמדה הרחב ביותר של מטרות בעולם, מה שיגדיל משמעותית את כוח הלחימה של הכוחות האסטרטגיים של ארצנו".

17:52

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, פרסם סרטון שלו עם נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, המבקר היום בקייב. "נידונו סנקציות נגד רוסיה, הגנה ותמיכה פיננסית במדינה שלנו ותשובות לגבי עמידה בקריטריונים של האיחוד האירופי. תודה לך על מפגש משמעותי וסולידריות עם תושבי אוקראינה", כתב זלנסקי.

מוקדם יותר, דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, אמרה כי אזרחים דוברי רוסית בדונבאס נלקחו בני ערובה על ידי "אלה שהוכשרו במדינות נאט"ו". לדבריה, "עכשיו האנשים האלה מענים את כל מי שחשוד בהזדהות עם רוסיה. ב'אנשי נאט"ו', אני מתכוונת לכל מי שעבר הכשרה במדינות נאט"ו או בהנהגת צבא נאט"ו".

זכרובה אמרה כי רוסיה אוספת ראיות למה שהיא מכנה "פשעים שבוצעו על ידי כוחות אוקראינים". "כל החומרים יילמדו בקפידה, יצורפו לתיקים פליליים ויוצגו לבית המשפט. אף לאומן אוקראיני אחד המעורב בפשעים נגד האוכלוסיה האזרחית ואנשי צבא רוסים לא יימלט מתגמול הולם".

16:00

שר הביטחון בני גנץ שוחח עם שר ההגנה האוקראיני אלכסיי רזניקוב. גנץ עדכן את מקבילו כי לאור פניית משרד ההגנה האוקראיני, הוא אישר רכש של ציוד מגן של קסדות ואפודים, שיועברו לכוחות ההצלה האוקראיניים ולארגונים אזרחיים. הנושא נמצא בתהליכי רכש, זאת כחלק מהמאמצים ההומניטריים הנרחבים שעושה ישראל.

השניים שוחחו על מאמצי העולם ועל מאמציה של ישראל להביא לסיום המלחמה. שר הביטחון ביקש להדגיש את עמידתה של ישראל לצד אזרחי אוקראינה ואת הצורך להמשיך לסייע למדינה ולפעול לסיום המלחמה.

15:35

בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, שהובילה לעלייה בתמיכה הציבורית בפינלנד להצטרפות לנאט"ו, הפרלמנט הפיני דן בחברות בברית. ראשת ממשלת פינלנד, סאנה מרין, אמרה כי ארצה תחליט "די מהר, בתוך שבועות" אם להגיש מועמדות לחברות בברית.

ראשת ממשלת פינלנד, סאנה מרין / צילום: Associated Press, John Thys, Pool
 ראשת ממשלת פינלנד, סאנה מרין / צילום: Associated Press, John Thys, Pool

החברים באדוסקונטה, הפרלמנט הפיני, קיבלו בשבוע שעבר "ספר לבן" שהוזמן על-ידי הממשלה, המעריך את ההשלכות של החברות בברית. הדוח לא קבע המלצות חד משמעיות, אך הדגיש כי ללא חברות בנאט"ו, פינלנד לא תיהנה מסיוע ביטחוני מובטח - למרות היותה שותפה לברית. בדוח נכתב כי "השפעת ההרתעה" על הגנת פינלנד תהיה "גדולה במידה ניכרת" כחברה בנאט"ו.

בפינלנד מדווחים כי כמחצית מחברי הפרלמנט, המונה 200 איש, תומכים בחברות בברית - ו-12 מתנגדים להצעה.

גם שבדיה דנה בימים אלו אם להגיש מועמדות לחברות בנאט"ו.

14:34

בסוכנות הידיעות בלומברג מדווחים כי בכירים בקרמלין, המכהנים בממשל ובעסקים במדינה, מאמינים שהפלישה של רוסיה לאוקראינה הייתה "טעות קטסטרופלית שתחזיר את המדינה שנים לאחור", כך לדברי 10 מקורות.

לדברי המקורות, הבכירים מאמינים ש"אין סיכוי" שפוטין ישנה את מסלולו וכי אין סיכון למעמדו ברוסיה. לטענתם, הנשיא הרוסי מסתמך יותר ויותר על מעגל מצומצם של יועצים, והוא דוחה את האזהרות על המחיר הכלכלי והפוליטי של המלחמה.

המקורות אמרו כי הם חוששים יותר ויותר שפוטין יפנה לשימוש בנשק גרעיני אם יעמוד בפני כישלון צבאי.

14:25

הבוקר הציב משרד הביטחון הרוסי אולטימטום לתושבי מריופול, ודרש את נסיגת הכוחות האוקראינים מהעיר. האולטימטום פקע בשעה 14:00 (שעון מוסקבה).

בינתיים, בקייב מדווחים כי מפעל הפלדה אזובסטאל, המעוז האוקראיני האחרון במריופול, נפגע מפצצות מפצחות בונקרים. גורמים רשמיים באוקראינה אומרים שמאות אזרחים נמצאים כעת מתחת למפעל.

חיילי צבא אוקראינה פורקים משלוח נשק / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko
 חיילי צבא אוקראינה פורקים משלוח נשק / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko

ראש צוות המשא ומתן של אוקראינה, מיכאילו פודליאק, תקף אתמול את מנהיגי העולם ואמר שיש להם "דם על הידיים" בזמן ש"העולם צופה ברצח ילדים ונשאר דומם".

13:55

5,010,971 אזרחים אוקראינים עזבו את המדינה מאז תחילת המלחמה, כך לפי נציבות האו"ם לפליטים (UNHCR). לפי הערכות הארגון הבינלאומי להגירה (IOM), 7.1 מיליון בני אדם עקורים בתוך אוקראינה. משמעות הדבר היא שיותר מרבע מאוכלוסיית אוקראינה לפני המלחמה (שעמדה על 44 מיליון בני אדם) נמלטה מהמדינה או נעקרה מביתה בתוך פחות מחודשיים.

11:55

נשיא המועצה האירופית שארל מישל הגיע הבוקר לביקור בקייב. מישל צפוי לפגוש את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מאוחר יותר היום.

11:20

אוקראינה שואפת לפנות היום 6,000 אזרחים ב-90 אוטובוסים ממריופול, לדברי ראש העיר ואדים בויצ'נקו. 

סגן ראש העיר, סרגיי אורלוב, סיפר בראיון ל"BBC" על תנאי החיים הקשים בעיר הנצורה: "קשה מאוד לדבר עם אנשים שנמצאים במצור מלא במשך יותר מ-50 יום. אנחנו אפילו לא יכולים לדמיין איך נראים החיים שלהם. בעיר יש בערך 130 אלף אזרחים שעדיין נמצאים שם, והם חיים בתנאי מלחמה מתמשכים, הפגזות, תקיפות אוויריות. אתמול החלה רוסיה להשתמש בפצצות קשות מאוד. אני לא יודע מה הן היו, אבל הרעש מהם נשמע בין 50 ל-60 ק"מ מסביב למריופול, וזה עושה הרבה נזק. יש חוסר במזון, במים, בתרופות, בעזרה, חוסר בהכל. חוסר חיים, הייתי אומר. ואנחנו, האנשים, כמובן, רוצים שיעבירו אותנו לשטח שבשליטת אוקראינה". 

ב"גרדיאן" ציינו כי אתמול היו דיווחים לפיהם רוסיה החלה להשתמש בפצצות המכונות "שוברות בונקר" כדי לנסות ולהוציא את הלוחמים אוקראינים מחוץ למפעל המתכות אזובסטאל, שנותר בשליטה אוקראינית. 

בתוך כך, ב"רויטרס" דווח כי משרד ההגנה הרוסי אמר שכוחותיו פגעו ב-1,053 מתקנים צבאיים אוקראינים במהלך הלילה, והרסו 106 עמדות ירי. הטענות לא אומתו.

10:34

הרכבת האווירית והקרקעית של משלוחי נשק לאוקראינה, על רקע המערכה המחודשת על חבל דונבאס שהחלה בימים האחרונים, נמשכת כל העת. ביממה האחרונה הודיעה ארה"ב כי תשגר שמונה מטוסים מלאים בציוד צבאי ביום הקרוב כדי לסייע לכוחות האוקראינים.

לפי הערכות, רוב הציוד מגיע לשדה התעופה ז'שוב שבמזרח פולין, ומשם עובר בשיירות לשטח אוקראינה. הסיוע האמריקאי שזורם כעת למדינה כולל מערכות ארטילריה, 40 אלף פגזים, נגמ"שים וכן נשק אנטי-טנקי ונגד מטוסים ותחמושת. הסיוע גם כולל מאות מל"טים "מתאבדים". סכום הסיוע הצבאי האמריקאי הנוכחי עומד על 800 מיליון דולר, והוא מתווסף למאות מיליוני דולר בציוד צבאי שכבר נשלחו. רוסיה הזהירה בשבוע האחרון כי תראה בשיירות המובילות נשק בשטח אוקראינה "מטרה לגיטימית" לפגיעות אוויריות.

08:16

אולג טינקוב, אוליגרך רוסי שאינו שוהה במדינה כבר שנים ארוכות, פירסם ביקורת חריפה על המלחמה באוקראינה ועל המצב הכללי במדינה, והפציר במערב לאפשר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין להפסיק אותה מבלי "לאבד מכבודו". טינקוב, שהתגאה בעבר בחברות קרובה עם פוטין, ייסד לפני כ-15 שנה את בנק Tinkoff הרוסי המצליח.

בפוסט שפירסם באינסטגרם אתמול, השתלח המיליארדר הרוסי, שהונו הוערך בעבר בשישה מיליארד דולר, ב"מלחמה המשוגעת" שבה פתחה רוסיה נגד אוקראינה. לדבריו, רוב הרוסים מתנגדים למלחמה. "90% מהרוסים הם נגד המלחמה, אבל 10% בכל עם הם אידיוטים". הוא כתב כי הגנרלים הרוסים מגלים כעת כי "הצבא הרוסי הוא מחורבן", "ואיך הוא יכול להיות אחרת כאשר כל יתר המדינה כושלת, וסובלת מנפוטיזם ובעיות חברתיות אחרות?". הוא כתב כי האליטה הרוסית "בהלם" מהשלכות הסנקציות, מהעובדה כי לא יוכלו יותר לנפוש בים התיכון וכי יזמים "מנסים להציל את מה שניתן". בסיום הפוסט שלו הוא מפציר במערב לאפשר לפוטין "מסלול יציאה" מהמלחמה שיאפשר לא להפסיק את המלחמה מבלי לאבד את כבודו.

טינקוב כבר קרא עם תחילת המלחמה לשים קץ ל"מוות של חפים מפשע באוקראינה", אך דבריו כעת חריפים יותר. מהבנק עצמו נמסר לכלי התקשורת כי הוא אינו ממלא תפקיד בו וכי הוא "סבל מבעיות בריאות בשנים האחרונות". בן 54, טינקוב נכלל ברשימת המיליארדים הרוסים הנמצאים תחת סנקציות אישיות באיחוד האירופי.

07:04

רוסיה שוב מציבה אולטימטום לתושבי מריופול, הפעם לשעה 14 (שעון מוסקבה). משרד הביטחון הרוסי ציין כי הרוסים יפתחו מסדרון הומניטרי לפינוי כל החיילים שעדיין בעיר". הלוחמים שבעיר טוענים שהם בפני "הימים האחרונים שלהם, אם לא השעות האחרונות" שכן לרוסים יש יתרון של 10 ל-1 על כל חייל אוקראיני בעיר. 

דיווחים באתיופיה על מאות אתיופים שמתכנסים בשגרירות הרוסית באדיס אבבה על מנת להתגייס למלחמה נגד אוקראינה. דוברת השגרירות הרוסית טענה שיש אכן תנועה רבה בשגרירות, אך היא של אנשים שבאים להביע תמיכה, לא להצטרף ללחימה. 

הפנטגון אישר שאוקראינה מקבלת תמיכה לוגיסטית בצורה כלי טיס וכן חלקי חילוף לתיקון מטוסים, אם כי לא פירט מאילו מדינות. בינתיים, בריטניה התחייבה לספק עוד תחמושת ונשקים לאוקראינה. לאור אלה, סין ביקרה את מדינות המערב שהמדיניות שלהן של חימוש אוקראינה רק "תאריך ותגביר את הקונפליקט".