לנטפליקס יש אסטרטגיה חדשה, והמנויים ישלמו יותר

לאחר שדיווחה על אובדן מנויים בפעם הראשונה מזה יותר מעשור, ענקית הסטרימינג הודיעה על אסטרטגיה חדשה • לפי התכנון, מנויים משותפים יחויבו בתשלום נוסף • האם כך תיפתר בעיית הצמיחה של החברה?

נטפליקס. האם שינוי אסטרטגיית שיתוף הסיסמאות יוביל לשינוי הרצוי לחברה? / צילום: Shutterstock, Daniel Avram
נטפליקס. האם שינוי אסטרטגיית שיתוף הסיסמאות יוביל לשינוי הרצוי לחברה? / צילום: Shutterstock, Daniel Avram

במשך שנים נטפליקס  אפשרה ואף עודדה את המנויים שלה לשתף את הסיסמה לחשבון שלהם בקלות, מה שעזר לתדלק את צמיחתה. עכשיו, ספקית הסטרימינג המובילה בעולם מצביעה על מדיניות השיתוף שלה בתור מה שדווקא בולם את הצמיחה שלה, ומציגה אסטרטגיה חדשה להתמודד עם הפגיעה בהכנסות.

עם יותר מ-100 מיליון משקי בית בעולם שמשתמשים בסיסמה משותפת בחשבונות שלהם, כולל 30 מיליון בארה"ב ובקנדה, לנטפליקס אין כוונה לפתור את הבעיה באמצעות הקפאה של החשבונות המשותפים. במקום זאת, החברה ככל הנראה תטיל עמלה נוספת על אותם חשבונות המשמשים מספר אנשים שאינם חולקים קורת-גג. לפני החיוב תגיע התראה לבעלי חשבונות שהסיסמאות שלהם נמצאות בשימוש על-ידי משקי בית אחרים.

כבר בחודש שעבר הודיעה נטפליקס כי מזה שנה שהיא עובדת על דרכים "לאפשר לחברים שחולקים סיסמה מחוץ למשק הבית שלהם לעשות זאת בקלות ובבטחה, בעבור תשלום מעט יותר גבוה".

החברה כבר החלה בבדיקה של שיטה זו בפרו, בקוסטה ריקה ובצ'ילה: את החשבונות שחולקים סיסמה בין כתובות, נטפליקס מחייבת בתשלום נוסף, עבור הוספה של עד 2 "חשבונות משנה". התמחור משתנה בין המדינות בהתאם לשערי החליפין ונע בין 2 ל-3 דולר.

החברה גם מאפשרת לאנשים המשתמשים בסיסמה משותפת להעביר את פרטי הפרופיל המותאם אישית שלהם לחשבון חדש או לחשבון משנה, מה שמאפשר לשמור על היסטוריית הצפייה וההמלצות שלהם.

"אם יש לך אחות, נניח שהיא גרה בעיר אחרת, אתה רוצה לחלוק איתה את נטפליקס, זה נהדר", אמר סמנכ"ל התפעול של החברה, גרג פיטרס, ל-CNBC. "אנחנו לא מנסים לסגור את השיתוף הזה, אבל אנחנו הולכים לבקש מהלקוחות לשלם קצת יותר, כדי שיוכלו לחלוק וכן לשמור על התועלת והערך של השירות".

נטפליקס לא מסרה כמה הכנסות היא מצפה לייצר מיישום אסטרטגיית השיתוף החדשה שלה ברחבי העולם, אם כי פיטרס אמר שלדעתו תידרש כשנה כדי להכניס את עמלת השיתוף לשימוש גלובלי.

האם המתחרות ילכו בעקבות נטפליקס?

האסטרטגיה שהציגה נטפליקס היא חסרת תקדים. אף שירות סטרימינג גדול לא ניגש לפתור את סוגיית שיתוף הסיסמאות עד עכשיו, וככל הנראה, דיסני, וורנר-דיסקברי ואחרים לא יציגו אסטרטגיה משלהם עד לאחר בחינת הרפורמה של נטפליקס.

ההודעה של נטפליקס על הרפורמה בשיתוף החשבונות מגיעה כהפתעה, לאחר שבמשך שנים זאת הייתה ליבת האסטרטגיה של החברה - כמה שיותר עיניים על התוכן, כדי ליצור עניין שיביא למנויים חדשים בפועל - מה שאכן קרה.

עד הרבעון הנוכחי, במשך יותר מעשור, מספר המנויים של נטפליקס גדל מדי רבעון. כעת, ענקית הסטרימינג שוב מבקשת להחזיר לעצמה את המנויים האבודים ולשמור על מקומה בראש.