כ-15,000 חיילים רוסים נהרגו מאז הפלישה לאוקראינה

לדברי שר ההגנה של בריטניה, בן וואלס, עד כה נהרגו במלחמה כ-15,000 חיילים רוסים. לצד מניין ההרוגים, הושמדו או נתפסו 2,000 משוריינים, בהם 530 טנקים • שבדיה ופינלנד הסכימו להגיש בקשות הצטרפות לנאט"ו במקביל • משרד החוץ הרוסי הודיע כי גירש 40 דיפלומטים גרמנים

חייל אוקראיני יושב סמוך להריסות בצ'רניהיב / צילום: Associated Press, Emilio Morenatti
חייל אוקראיני יושב סמוך להריסות בצ'רניהיב / צילום: Associated Press, Emilio Morenatti

21:15

שר ההגנה של בריטניה, בן וואלס, אישר הערב כי בריטניה תשלח מספר קטן של רכבי שיגור טילי סטורמר לאוקראינה, וכי סכום הסיוע הצבאי עשוי לעלות לחצי מיליון ליש"ט. לדברי וואלס, בריטניה שלחה עד כה 5,361 טילי NLAW ו-200 טילי ג'אוולין. בריטניה גם תספק 250 טילי קרקע-אוויר מסוג Starstreak.

לדברי וואלס, עד כה נהרגו במלחמה כ-15,000 חיילים רוסים. בנאום שנשא היום בפרלמנט הבריטי אמר השר כי לצד מניין ההרוגים, הושמדו או נתפסו 2,000 משוריינים, בהם 530 טנקים. על פי ההערכות, הרוסים איבדו יותר מ-60 מסוקים ומטוסי קרב.

19:24

כמעין צעד תגמול בעקבות החלטתה של גרמניה לגרש 40 דיפלומטים רוסים בתחילת החודש, משרד החוץ הרוסי הודיע מוקדם יותר היום על גירושם של 40 אנשי צוות דיפלומטי מהמדינה.

לפי ההצהרה, משרד החוץ הרוסי קיבל את ההחלטה לאחר שגרמניה הכריזה על "מספר משמעותי" של גורמים בשגרירות הרוסית בברלין כ"בלתי רצויים".

שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, אמרה שגירושם של הדיפלומטים הגרמנים "לא מוצדק". בציוץ בטוויטר כתבה כי "למרות הנסיבות השליליות שהולכות וגוברות, הקולגות שלנו עבדו ברוסיה בפתיחות, בעניין אמיתי ובמחויבות רבה. רוסיה פוגעת כך עוד יותר בעצמה".

לעומת זאת, לדברי ברבוק הרוסים שגורשו מברלין "לא בילו יום אחד בשירות דיפלומטי". "עבודתם איימה על כל מי שמחפש מחסה אצלנו - לא יכולנו לסבול זאת יותר ולא נעשה זאת בעתיד", כתבה.

17:21

העיתון השבדי "Expressen" מדווח כי שבדיה ופינלנד הסכימו להגיש בקשות הצטרפות לנאט"ו במקביל. לפי הפרסום, מקורות בממשלה השבדית אמרו כי שתי המדינות הסכימו להכריז על בקשות ההצטרפות בשבוע שבין 16 ל-22 במאי, במהלך ביקורו של נשיא פינלנד סאולי ניניסטה בשטוקהולם.

סאנה מרין ומגדלנה אנדרסון, ראשות הממשלה של פינלנד ושבדיה / צילום: Reuters, Paul Wennerholm/TT News Agency
 סאנה מרין ומגדלנה אנדרסון, ראשות הממשלה של פינלנד ושבדיה / צילום: Reuters, Paul Wennerholm/TT News Agency

15:56

מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, אמר לאחר פגישתו המשותפת עם מזכיר המדינה של ארצות הברית אנתוני בלינקן ונשיא אוקראינה זלנסקי בקייב: "אנחנו רוצים לראות את אוקראינה נשארת מדינה ריבונית ודמוקרטית המסוגלת להגן על הטריטוריה הריבונית שלה. אנחנו רוצים לראות את רוסיה נחלשת עד כדי כך שהיא לא תוכל לעשות את הדברים שביצעה בפלישה לאוקראינה. היא כבר איבדה יכולת צבאית רבה. אנחנו מעוניינים לראות שאין להם את האפשרות לשחזר במהירות את היכולת הזו".

לדברי אוסטין, הוא מאמין שאוקראינה תוכל לנצח במלחמה אם יהיה לה "הציוד הנכון" ו"התמיכה הנכונה". "מבחינת היכולת שלהם לנצח - הצעד הראשון בניצחון הוא להאמין שאתה יכול לנצח. הם מאמינים שנוכל לנצח. אנחנו מאמינים שאנחנו - הם - יכולים לנצח, אם יש להם את הציוד הנכון והתמיכה הנכונה, ואנחנו נעשה ונמשיך לעשות כל מה שביכולתנו".

12:20

צבא רוסיה ממשיך להפגיז במזרח אוקראינה, הרשויות בחרקיב ודונצק הודיעו על הרוגים אזרחים כאשר המספר הסופי לא ברור עדיין. רשויות החירום האוקראיניות מנסות לחלץ פצועים ולטפל בהם, ומדווחות שוב ושוב כי מאמצי ההגעה לעיר המכותרת מריופול כושלים. הפינוי האזרחי מהעיר הנצורה פסק בימים האחרונים ומסדרונות הומניטריים לא נפתחו כלל.

בכירים במשרד הביטחון הרוסי מאמתים כי מיכליות נפט בנמל העיר בריאסנק, כ-100 קילומטר מהגבול עם אוקראינה, עולות באש. עדיין לא ברור, לפי הבכירים, מה גרם לשרפה, אך סרטונים מהאזור מציפים את הרשתות החברתיות.

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אמר כי רוסיה כושלת בכל המטרות הצבאיות שלה באוקראינה, זאת בעקבות ביקור קצר במדינה שנחשף אמש. בלינקן נסע לאוקראינה עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, לשיחות בקייב. זה היה הביקור הראשון של בכירים אמריקאים באוקראינה מאז החלה הפלישה הרוסית למדינה.

בשיחה עם כתבים לאחר המפגש, בלינקן ציין כי רוסיה ממשיכה לפגוע ולהשמיד חלקים באוקראינה אבל העם האוקראיני נותר איתן. בביקור, בלינקן התחייב להעברת חבילת סיוע הגנתי נוספת לאוקראינה בשווי של יותר מ-700 מיליון דולר.

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ומזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין / צילום: Reuters, Ukrainian Presidential Press Service
 מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ומזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין / צילום: Reuters, Ukrainian Presidential Press Service

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודה לארה"ב על הסיוע "חסר התקדים" למדינה. באתר משרד הנשיאות האוקראיני פורסמו דבריו של זלנסקי לאחר ביקורם של בלינקן ואוסטין ביום ראשון: "אנחנו מעריכים את הסיוע חסר התקדים של ארה"ב לאוקראינה. אני רוצה להודות לנשיא ביידן אישית בשם כל העם האוקראיני על מנהיגותו בעזרה לאוקראינה ועל העמדה הברורה והבלתי מתפשרת שלו. אנחנו גם רוצים להודות לקונגרס על התמיכה. אנו רואים זאת, אנו מרגישים זאת".