צרפת | ניתוח

ניצחון מר: האתגרים הכלכליים שיעצבו את כהונת מקרון ויכריעו אם צרפת תלך לימין הקיצוני

ברגע האמת של הבחירות לנשיאות ניצח מקרון את לה־פן ברוב של 58% לעומת 42% • ניתוח של התוצאות מעלה כי צרפת התפלגה: רוב בעלי ההשכלה הגבוהה הצביעו למקרון, בעוד שרוב עובדי הצווארון הכחול הצביעו ללה־פן

תומכי מקרון חוגגים את הניצחון מול מגדל האייפל בפריס, בערב יום ראשון / צילום: Associated Press, Lewis Joly
תומכי מקרון חוגגים את הניצחון מול מגדל האייפל בפריס, בערב יום ראשון / צילום: Associated Press, Lewis Joly

אם היה רגע שבו נשיא צרפת עמנואל מקרון היה קרוב להפסיד במשימת חייו - להוביל את צרפת לשגשוג כלכלי ומדיני בתוך האיחוד האירופי ולמנוע מהימין הקיצוני את השלטון בכלכלה השנייה בגודלה באיחוד - הוא נרשם בשבועות האחרונים.

השכבות הסוציו־אקונומיות הנמוכות נאנקו תחת העלייה ביוקר המחיה, שכבר מזמן אינה מוגדרת כ"זמנית", מחירי הדלק שברו שיאים וגם החימום והחשמל התייקרו כחלק ממגמה אירופית (ולמרות שצרפת מייצרת כ־70% מאנרגיה גרעינית שלא התייקרה). מקרון ביקר בפריפריה בימים האחרונים ושמע מכל עבר טרוניות לגבי הניתוק של הממשלה ושלו.

בסופו של דבר, זה לא היה מספיק כדי להדיח אותו. מועמדת הימין הקיצוני מרין לה־פן שבה והתמקדה בנושא הזה. היא הבטיחה ישירות כ־200 אירו תוספת נטו למשפחה לחודש אם תיבחר. היא הבטיחה חשמל זול מכורים גרעיניים, זניחה של היטלים סביבתיים שמייקרים את הדלק והשקעות באנרגיות מתחדשות. היא הבטיחה להוריד את המע"מ על 100 מוצרי בסיס ועל אנרגיה. "מקרון שכח אתכם", היא אמרה, "אנחנו לא".

אבל ברגע האמת של הבחירות לנשיאות, בסיבוב השני והמכריע שהתקיים אתמול, ניצח מקרון את לה־פן ברוב של 58% לעומת 42%.

"יהיו 5 שנים דרמטיות וקשות"

זה קרה בגלל ההתגייסות המסורתית של המצביעים המתונים מימין ומשמאל כדי לחסום את דרכה של לה־פן לנשיאות, אבל גם בגלל שמקרון שבר שמאלה מבחינה חברתית־כלכלית בשבועיים האחרונים של הקמפיין, והבטיח לציבור שינוי מהותי באופן שבו הכלכלה הצרפתית מנוהלת.

מקרון מתכוון, כך הבטיח, כי "ישקול מחדש" חלק מהרפורמה השנויה במחלוקת שלו להעלאת גיל הפרישה. הוא גם מתכוון לבסס מנגנון חלוקת רווחים לעובדים. כמו כן הוא מתכוון להעלות את הפנסיות ביותר מ־10%. שר האוצר שלו ברונו לה־מר אמר לאחר ההודעה על הניצחון כי "ברור שנצטרך להיאבק ביוקר המחיה ולהוריד את המחירים".

הממשלה הצרפתית צפויה להתפטר בימים הקרובים, ולסלול את הדרך לממשלה חדשה שתנסה למלא את ההבטחות הטריות של מקרון לציבור. על הפרק עומדים סבסוד נוסף של אנרגיה ותחומים אחרים. אבל המשימה של הנשיא הצרפתי בחמש השנים הבאות תהיה קשה, והוא יודע זאת. "הולכות להיות שנים דרמטיות, קשות, אבל בסופן צרפת תצא חזקה יותר", הוא אמר עם היוודע התוצאות בנאום הניצחון, שבו הבטיח לצרפתים "חמש שנים טובות יותר" מאלו שהיו עד כה.

החוב הצרפתי שובר שיאים היסטוריים

בנוסף למצב הכלכלי העולמי הרעוע, החוב הצרפתי כבר שובר שיאים היסטוריים עם שיעור של 115% מהתמ"ג, ואינו מעניק למקרון מרווח תמרון רחב. הציפייה לתקופה של סטגפלציה - צמיחה נמוכה ואינפלציה גבוהה - עומדת בניגוד ברור להבטחות של מקרון לשגשוג כלכלי ולהורדת מחירים. עידן ההרחבות הכמותיות והגירעונות הממשלתיים הזולים עומד לפני סופו. אחד הכלכלנים החשובים בצרפת, פטריק ארטוס, אמר לכלי התקשורת במדינה כי בהתחשב במצב הכולל "או שיהיו העלאות מסים, או שיהיו הרבה הבטחות שלא יתממשו".

כך אולי יש לפרש את התוצאות המפתיעות של הבחירות הללו, וגם את האווירה ששרתה אתמול בשני המחנות. מקרון חגג למרגלות ארמון האליזה, בעיקר משום שההפרש שרשם בסופו של דבר בניצחון על לה־פן (17%) היה גדול מזה שחזו לו הסקרים. אבל את החגיגות ליוותה העובדה שההפרש היה גם קטן בחצי מזה שנרשם לפני חמש שנים (33%), אז הפציע מקרון בראש תנועה חדשה ("הרפובליקה בתנועה!") שבאה לשרטט מחדש את הפוליטיקה הצרפתית.

לה־פן לעומת זאת חגגה במטה שלה כאילו ניצחה, משום ש־13.3 מיליון צרפתים הצביעו לה, ההישג הגדול ביותר לימין הקיצוני בצרפת. אבל רבים מהם למעשה לא נמשכו לעמדות הימין הקיצוני שלה, שכוללות איסור חבישת רעלה בפומבי ומאבק בהגירה, אלא כי מיקדה את הקמפיין בסוגיות כלכליות, הבטיחה צרפת עצמאית ועשירה, וזנחה את הרטוריקה הארסית והמפלגת של העבר.

 
  

למעשה, זה היה ניצחון מר של מקרון. ההתלהבות ממנו פחתה והבטחותיו נראות מושכות פחות. שנים של הפגנות ה"אפודים הזוהרים", מגפת הקורונה ותוצאות המלחמה באוקראינה צילקו את תדמיתו. "הניצחון עדיין כאן, אבל הקסם פג", כתב הבוקר המגזין "שפיגל" בסיקור הבחירות בצרפת. שיעור הנמנעים בבחירות הנוכחיות (28%) היה הגבוה ביותר בצרפת ב־50 השנים האחרונות. מתוך כלל בעלי זכות הבחירה, רק קצת יותר מאחד מכל שלושה הצביע בעבור הנשיא שיכהן בחמש השנים הקרובות. רוב בעלי ההשכלה הגבוהה הצביעו למקרון. רוב עובדי הצווארון הכחול הצביעו ללה־פן. צרפת מפולגת.

"מקרון כבר לא מגדלור של תקווה"

בפתח הכהונה השנייה והאחרונה שלו, מקרון מודע לכך שעליו לעשות הרבה יותר כדי לא להשאיר את הבמה לימין הקיצוני אחריו. "המשימה הקשה ביותר של מקרו עומדת לפניו - להחזיק יחד מדינה מפולגת מתמיד", כתב ה־FAZ, "הוא כבר אינו מגדלור של תקווה כפי שהיה לפני חמש שנים".

הרבה מונח על כף המאזניים. עד כה, מקרון שיחרר הבטחות כדי להיבחר. כעת, הן יימדדו כדי לראות אם התנועה הפוליטית שהקים אכן יכולה לספק תוצאות, לדאוג לשגשוג כלכלי ולביטחון. אחרת, מקרון יצטייר כמי שסייע בעצמו להרוס את המערכת הפוליטית של הרפובליקה החמישית, כמי שסילק מן הדרך את המפלגות הוותיקות מימין ומשמאל, בדרך להשתלטות של הימין הפופוליסטי - אולי עם מועמד אחר ממשפחת לה־פן הבלתי־נלאית - על צרפת.

מבחינה אירופית, עם זאת, מקרון יוצא מהבחירות הללו כמי שהולך להנהיג את היבשת. לא במקרה המוזיקה שליוותה את עלייתו לבמה אתמול הייתה "האודה לשמחה", ההמנון הרשמי של האיחוד האירופי. אנגלה מרקל כבר ירדה מהבמה האירופית, אולף שולץ לא מנסה אפילו לתפוס את מקומה. גרמניה מתחבטת, מתלבטת, מתייסרת עם התלות שלה ברוסיה בעוד למקרון יש חזון ברור לאירופה - עוד חוב משותף, עוד ערבות הדדית בין־מדינות, ועוד מאמצים צבאיים משותפים.

הרבה אנחות רווחה שוחררו אתמול בבירות אירופה עם פרסום מדגמי הניצחון. מקרון, מצדו, מקווה שהדרך לשגשוג כלכלי צרפתי תעבור בחיזוק האיחוד האירופי.