מייסד טווויטר ג'ק דורסי בירך, בארה"ב עסקו בטראמפ ובאירופה ברגולציה

אתרי החדשות, הבלוגספירה, הרשתות ותוכניות האקטואליה עסקו בפרשנויות למהלך של מאסק • מי שהביע שמחה שהפתיעה רבים היה ג'ק דורסי, המייסד והמנכ"ל לשעבר של טוויטר • ג'ף בזוס, בעלי אמזון וכן הבעלים של חברת בלו אוריג'ין, שמתחרה בספייס־X של מאסק, בחר להביע ביקורת • בקרב עובדי טוויטר, לפי הדיווחים, נרשמה "מורת-רוח"

דונאלד טראמפ ואילון מאסק / צילום: Associated Press, Evan Vucci
דונאלד טראמפ ואילון מאסק / צילום: Associated Press, Evan Vucci

עם היוודע דבר עסקת המכירה של טוויטר הרשתות החברתיות והתקשורת הממוסדת התמלאה בתגובות לאירוע שהוגדר לא פעם כ"דרמטי", "מפתיע" וכ"עוד ניצחון של מאסק". עיתונים רבים ברחבי העולם נאלצו לשנות את הכותרות הראשיות ואת שעריהם המתוכננים ולהתייחס לאירוע, שהשלכותיו עוד רחוקות מלהתברר. 

הרשתות, אתרי החדשות, הבלוגספירה, פודקאסטים, תוכניות האקטואליה עסקו בפרשנויות למהלך של מאסק. רבים תהו כיצד מאסק יהפוך את הרשת שלא פעם הציגה דוחות מאכזבים לרווחית. במיוחד כאשר מאסק ייאלץ לקחת חלק ניכר מסכום הקנייה ממוסדות פיננסיים שונים כגון סטנלי מורגן.   

"שם את מבטחי במאסק"

מי שבכלל הביע שמחה, שהפתיעה רבים, היה ג'ק דורסי, המייסד והמנכ"ל לשעבר של "טוויטר" שבירך על רכישת הרשת החברתית על ידי מאסק. "הוא הפתרון היחיד שאני שם את מבטחי בו לגבי עתיד הרשת", צייץ ברשת החברתית שהקים.

"בעיקרון אני לא מאמין שמישהו צריך לנהל או להיות הבעלים של טוויטר", כתב דורסי.  "היא צריכה להיות שירות ציבורי, לא חברה. אבל אם יש פתרון לכך שהיא תמשיך להיות חברה, הרי שאילון הוא הדרך היחידה שבה אני מאמין. אני תומך במשימה שלו להגביר את אור המודעות".

דורסי נחשב בעבר ל"מכשול" בפני הניסיונות למונטיזציה של הרשת. מאסק אמר כי בכוונתו להפוך את החברה לחברת קוד־פתוח ולפרסם את הקוד והאלגוריתמים של הרשת השולטים בתוכן, כדי להגביר את השקיפות בה.

ג'ף בזוס, בעלי "אמזון" וכן הבעלים של חברת "בלו אוריג'ין", שמתחרה בספייס־X של מאסק, הביע ביקורת מרומזת על הרכישה ועל האינטרסים שלו. בזוס שצייץ מחדש הודעה התוהה אם לממשל הסיני תהיה כעת השפעה על מה שמתפרסם ברשת, בשל הצורך של מאסק ברגולציה חיובית בסין. כדי להבין עד כמה מאסק צריך את הממשל הסיני, מספיק לדעת שב־2021 מחצית מכלל רכבי החברה שייוצרו באותה שנה הורכבו במפעל בשנגחאי - כך על פי נתוני איגוד כלי הרכב של סין. 

דוברת הבית הלבן הביעה דאגה 

בארה"ב, רבות מהתגובות תהו בנוגע להשעיית נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מטוויטר, עליה הוחלט אחרי האירועים בגבעת הקפיטול. הבמאי ההוליוודי, רוב ריינר, תהה "אם מאסק יאפשר לקרימינל שהשתמש ברשת לחזור ולהפיץ באמצעותה שקרים". ראש ארגון ה־NCAAP לזכויות האזרחים הפציר במאסק "לא לאפשר לטוויטר להפוך לצלחת פטרי של שיח מסית ומיס־אינפורמציה. להגן על הדמוקרטיה זה הדבר החשוב ביותר", כתב.

גם דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי, התייחסה לרכישה והביעה את "הדאגה המתמדת" של הנשיא גו ביידן מ"הכוח הגובר של רשתות חברתיות גדולות". ידוענים ופעילי רשת אחרים בירכו על הרכישה, ואמרו כי הם מצפים להגברת חופש הביטוי ב"טוויטר".

איך יתאים עצמו לרגולציה האירופית

באירופה לעומת זאת עלתה סוגיית ההתאמה של טוויטר תחת מאסק לחבילת החוקים החדשה, שמכינים בנציבות האירופית שתגביל ותטיל אחריות מוגברת על פלטפורמות חברתיות.

ייתכן שהאיחוד יידרש להתאמות כדי להתמודד עם העובדה שהרשת תהיה חברה פרטית. "טוויטר תהיה חייבת להתאים את עצמה לרגולציה האירופית שלא קיימת בארה"ב", אמר נציג הנציבות. האיחוד מתכוון להציג רפורמה מקיפה שמטילה אחריות ניטור אחרי תוכן, אחריות עסקית, שיתוף מידע עם הרשויות וסעיפים נוספים. דברים שנראים כרגע בסתירה מהותית לפעילות של טוויטר, שמאסק רואה לנגד עיניו.

בקרב עובדי טוויטר, דווח בניו יורק טיימס, נרשמה "מורת רוח וחשש ששנים שהושקעו ב'ניקוי הפינות החשוכות' של הרשת, יירדו לטמיון כעת, בשל החזון של מאסק לגבי חופש ביטוי קיצוני.