מה קורה לביצועי הארגון כשנותנים לעובדים עצמאות להחליט מאיפה לעבוד?

airbnb ומשרד הפטנטים האמריקאי הן בין החלוצות שמאפשרות לעובדים לגור ולעבוד היכן שירצו, גם אם זה אומר לא להגיע כלל למקום העבודה. השלכות היוזמה היו דרמטיות • הקשר המפתיע בין שמירה על כושר גופני לבין התנהגות אתית בעבודה • ניהול וקריירה

מחקר אחד בשבוע. על הקשר בין כושר גופני והתנהגות בעבודה / צילום: Shutterstock
מחקר אחד בשבוע. על הקשר בין כושר גופני והתנהגות בעבודה / צילום: Shutterstock

פרופ’ גרינשטיין מרצה וחוקר שיווק ויזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein. יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית ומאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeastern בבוסטון yanashechterman.com  

אמ;לק: תקציר המחקר ב-4 משפטים

1. שאלת המחקר: האם יש קשר בין כושר גופני להתנהגות חברתית רצויה? כיצד משפיעות שליטה עצמית ועייפות מנטלית על התנהגויות בלתי רצויות?

2. תהליך המחקר: שלושה ניסויים - במרחב הציבורי, בקרב מתגייסים חדשים לצבא ובקרב נותני שירות - מדדו קשר בין כושר גופני והתנהגות בלתי רצויה.

3. מסקנות: כושר גופני בונה יכולת שליטה עצמית ועוזר לאנשים להתמודד לאורך זמן עם דחפים להתנהגויות שליליות ובלתי רצויות חברתית.

4. צידה לדרך: השליטה העצמית שמתבססת עם הגברת הכושר הגופני קריטית במיוחד לעובדים בתפקידים שמזמנים קונפליקטים, וניתן להשתמש בה גם ככלי חינוכי.

בחודשים האחרונים נדמה שהקורונה כבר מאחורינו, המסיכות ירדו והתורים בנתב"ג התארכו. אולם רבים עדיין מסרבים לשחרר את הרגל העבודה מרחוק בשל חוסר הרצון להגיע כל יום למשרד. בארה"ב רק 43% מהמשרדים חזרו להיות מאוישים ובלונדון נרשם לאחרונה שיא של 42%. סקרי חברה פנימיים בארגונים שונים מראים כי עשרות אחוזים מהעובדים אינם מעוניינים לחזור לעבוד במשרד ואף מוכנים להתפטר אם החברה לא תתפשר.

ארגונים מצדם מנסים טקטיקות מגוונות כדי למשוך את העובדים חזרה, חלק משתמשים בפיתויים כמו אוכל חינם ומתנות, ואחרים מנסים להפעיל יותר לחץ ומשמעת. אולם שתי השיטות נוחלות ההצלחה חלקית בלבד. לא זו בלבד שהעובדים התרגלו לעבודה מרחוק והם מצוידים בטכנולוגיה לעשות זאת בהצלחה, אלא שעליית מחירי הדלק, אינפלציית עלויות היציאה מהבית ועליה בפשיעה ואלימות במרכזי ערים גדולות מקטינה עוד יותר את הרצון לחזור למשרד.

עלייה במוטיבציה, עלייה בפרודוקטיביות

חברת airbnb הודיעה בשבוע שעבר על מדיניות חדשה, שלפיה עובדי החברה יכולים לגור היכן שהם רוצים ולעבוד מאיפה שמתאים להם. האם הם מתחילים טרנד חדש?

במאמר שפורסם לאחרונה בירחון Strategic Management Journal מתארים החוקרים צ'ודהורי, פורוגהי ולארסון מאוניברסיטאות הרווארד ונורת'איסטרן בבוסטון מחקר שדה, שמצא כי מתן עצמאות לעובדים לגבי המקום שממנו הם רוצים לעבוד העלה את המוטיבציה של העובדים להגביר מאמץ בעבודה, מה שהביא לעלייה של 4.4% בפרודוקטיביות.

החוקרים ניתחו מהלך חדשני של יחידת הפטנטים הממשלתית של ארה"ב. הארגון נתן עצמאות רבה לעובדים במסגרת מדיניות חדשה של עבודה מכל מקום. הארגון הרחיב את יכולת העבודה מהבית, שהיתה קיימת בו עוד קודם, לגמישות גיאוגרפית מוחלטת, שבה העובדים חופשיים לגור היכן שרצו. במדינה ענקית כמו ארה"ב המשמעות היא שעובדים יכולים לא להגיע כלל למשרד, שכן הם גרים במרחק שעות טיסה ממנו. המדיניות החדשה היתה תוצר של שיתוף פעולה בין הארגון לאיגוד העובדים.

מתן עצמאות לעובדים דרך גמישות גיאוגרפית נתפס כהטבה תנאית (לא מוניטרית) ייחודית, בייחוד אם היא איננה ניתנת על ידי מעסיקים אחרים בתעשייה.

בעבר נמצא כי הטבות תנאים לא כספיות המשפיעות לטובה על המוטיבציה הן אתגר אינטלקטואלי, תחושת הכרה בערך העובד, איזון בית-עבודה והאפשרות לתרומה חברתית. המחקר מצרף לרשימה גם את העצמאות לעבוד מכל מקום כמשפיעה לטובה על המוטיבציה של העובדים. ההטבה התנאית הזו עשויה לבוא לידי ביטוי גם בחיסכון רב עבור העובדים, שיכולים לבחור לגור באזורי ספר אשר עלויות המחייה בו נמוכות משמעותית מאזור מגורים קרוב למרכזים עירוניים.

גמישות גיאוגרפית - הטבה משמעותית

ארגון הפטנטים האמריקאי מונה 13,000 עובדים. מתוכם 9,210 הם בוחני פטנטים, ברובם משכילים מאוד, בעלי תואר שני במקצועות המדע. בשנת 2006 השיק הארגון את האפשרות לעבוד מהבית עד ארבעה ימים בשבוע, תוך כדי מעקב מתמיד אחרי ההשפעה של המהלך על פרודוקטיביות העובדים. בשנת 2012 הרחיב הארגון את התוכנית ונתן לעובדים עצמאות מלאה להחליט היכן הם רוצים לעבוד.

החוקרים ערכו השוואה בקרב 831 עובדים שניתנה להם האפשרות לעבוד מהבית בין השנים 2013-2012 והחליטו להצטרף לתוכנית העבודה מכל מקום. עובדים אלו עברו לגור במרחק של מעל 80 ק"מ ממקום עבודתם, מרחק שאינו סביר לנסוע לעבודה ולכן לא הגיעו כלל למשרד.

מאחר ולארגון יש מערכות מידע מובנות המאפשרות למדוד את ביצועיהם של בוחני הפטנטים בהתאם לכמות הפטנטים שהעריכו, ניתן היה להשוות בקלות את ביצועיהם לפני ואחרי המעבר המלא לעבודה מרחוק.

בנוסף למדדים הכמותיים שנמדדו, ניתחו החוקרים 542 חוות דעת מ-GlassDoor, אתר להערכת מקומות עבודה, ומצאו כי עובדי הארגון ציינו את הגמישות הגיאוגרפית כאחת ההטבות המרכזיות והחשובות של הארגון. באתר נמצאו אזכורים רבים של העצמאות בתפקיד כהטבה משמעותית. יתרונות אלו הוזכרו גם ב-53 ראיונות עם מנהלים בחברה.
העלייה של 4.4% בפרודוקטיביות העובדים באה לידי ביטוי בעלייה של 132 מיליון דולר בהכנסות השנתיות (מתוך כלל ההכנסות של 3 מיליארד דולר), ללא כל שינוי בעלויות. בנוסף לעלייה בהכנסות נמדד גם חיסכון בהוצאות למשרדי הארגון בדמי השכירות ובגיוס עובדים נוספים, שכן העלייה בתפוקה ייתרה את הצורך בעובדים נוספים. חיסכון זה הוערך ב-2.75 מיליון דולר לשנה וכ-38 מיליון דולר בהוצאות נדל"ן.

עולם העבודה השתנה, ואיתו גם הרגלי העבודה. כדי לשמר את העובדים, חשוב שארגונים יבצעו את ההתאמות הנדרשות בשיטות הניהול ויאפשרו לעובדים יותר עצמאות וגמישות. שילוב של עצמאות עם כלים טכנולוגיים המאפשרים מדידה איכותית ואובייקטיבית של תפוקה יכול להוות פתרון אפקטיבי, שבו כל הצדדים יוצאים נשכרים.

מחקרים רבים הוכיחו כי עבודה "יושבנית", כזו שמלווה בישיבה ממושכת מול שולחן עבודה או מחשב, פוגעת בכושר הגופני של עובדים. היא גורמת לעייפות רבה, חוסר שינה, מתח, תזונה לקויה ושעות עבודה ארוכות. בשנים האחרונות מתריע ארגון הבריאות העולמי כי אנשים שעובדים כך סובלים באופן מובהק ויותר מתמיד מפגיעה בבריאות: מעודף משקל, עייפות ופגיעות יתר למחלות ועד ירידה בתפקוד לב-ריאות, חוזק שרירים ועוד. לאחרונה התעוררה שאלה נוספת: האם יש קשר בין ממצאים אלו להתנהגות אתית במקום העבודה?