חשיפה: סכסוך ירושה פרץ בחצר הרב קנייבסקי

לגלובס נודע כי איש עסקים אמריקאי הציע 7 מיליון דולר עבור כתב יד שחיבר גדול הדור, ובלי להתכוון הצית סכסוך בין בניו של קנייבסקי על ירושה שמוערכת בעשרות מיליוני דולרים • בעל השליטה לשעבר בבנק דיסקונט מונה כמגשר בין האחים

הרב קנייבסקי / צילום: תומר רייכמן
הרב קנייבסקי / צילום: תומר רייכמן

הרב חיים קנייבסקי, ממנהיגי הציבור הליטאי שהלך בחודש שעבר לעולמו, נחשב על ידי רבים לגדול הדור. הלווייתו הייתה מהגדולות שראתה מדינת ישראל, ויש רבים שמוכנים לשלם סכומי עתק בעבור המורשת הרוחנית שהותיר מאחוריו. אחד מהם הוא איש העסקים החרדי אליעזר (לואי) שיינר, המחזיק (יחד עם שותפו טדי ליכטנשטיין) בעשרות בתי אבות בטקסס, פנסילבניה ופלורידה. שיינר, המתגורר בעיירה החרדית מונסי במדינת ניו יורק, הוזכר בעבר בעיתונות האמריקנית כמקורב ומתורמיו החשובים של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. בקהילות החרדיות בישראל הוא מוכר בין היתר בזכות תרומות העתק שהוא מעביר לטובת האירוע השנתי של חסידי ברסלב באומן.

אחרי מותו של קנייבסקי פנה שיינר לבנו הצעיר של המנוח, שאול (שוקי) קנייבסקי, והציע לו לקנות מהמשפחה את כתב היד המקורי של הפירוש לתלמוד הירושלמי שפרסם הרב. תג המחיר שהצמיד שיינר להצעתו: 7 מיליון דולר. שוקי ניהל איתו משא ומתן מבלי שאחיו ידעו על כך, עד שהדבר התגלה להם במקרה.

הגילוי הזה הוביל לסכסוך ירושה יצרי, שמתנהל בשבועות האחרונים מתחת לרדאר. מול שוקי, שנחשב לדמות מרכזית בחצרו, ניצבים שני אחיו המבוגרים ממנו: אברהם ישעיהו, שהיה מעורב גם הוא בביתו של אביו וכתב איתו כמה ספרים, ושלמה - ראש ישיבת קריית מלך שפחות היה מעורב בחצר הרב משני אחיו.

שוקי טען בפני אחיו כי אביהם התכוון כי הוא יהיה היורש הבלעדי שלו. שני אחיו הוכו בתדהמה למשמע הדברים, וטענו כי אביהם תמיד אמר כי הירושה שיותיר אחריו תיעשה לפי דין תורה. כלומר, הירושה תתחלק בין שלושת בניו של הרב בשיעורים שווים (הרב קנייבסקי הוליד שלושה בנים וחמש בנות. לפי דין תורה, במקרה כזה, רק הבנים יירשו את אביהם).

חוסר האמון בין הצדדים הוביל להגשת צו מניעה שיעצור את מכירת כתב היד והצדדים פנו לגישור אצל רובי (רובין) שראן, איל נדל"ן ונדבן מניו יורק שהיה מקורב לאביהם. שמו של שראן עשוי להיות מוכר לקוראי העיתונות הכלכלית משום שהיה בעבר, יחד עם צ'ארלס ברונפמן, בעל השליטה בבנק דיסקונט.

הסכסוך לא מפצל רק את האחים, אלא גם את שאר בני המשפחה ובהם את שני בני הדודים שניהלו את ביתו של סבם לאורך השנים ביד רמה. מצד אחד, אריה קנייבסקי, בנו של אברהם ישעיהו, ומהצד השני, יענקי קנייבסקי, בנו של שוקי.

הרב חיים קנייבסקי חי בצניעות, אך כתבי היד שלו וספרייתו הענפה, על ערכיהם הסימבוליים, כמו גם ביתו בבני ברק, מביאים לכך שההיקף הכולל של הירושה מוערך בעשרות מיליוני דולרים.

בני משפחת קנייבסקי סירבו להגיב.