אילון מאסק | ניתוח

15 שנה וטוויטר אחת: מה יהיה השלב הבא בעימות בין שני האנשים העשירים בעולם?

שניהם מחזיקים בגופי תקשורת ובחברות המפתחות חלליות ורקטות, שניהם הפכו להתגלמות אילי ההון ושניהם גם מתחזקים סכסוך מתוקשר כבר 15 שנה • אילון מאסק וג'ף בזוס מתחרים על הרבה יותר מתואר עשירי העולם וכעת גוברת התחושה שהעימות רק התחיל

אילון מאסק וג'ף בזוס / צילום: Associated Press, Susan Walsh
אילון מאסק וג'ף בזוס / צילום: Associated Press, Susan Walsh

מאז ההודעה אילון מאסק ירכוש את טוויטר  בבעלות מלאה תמורת 44 מיליארד דולר (ויהפוך אותה לחברה פרטית), איל ההון הספיק לצייץ ברשת החברתית החדשה שלו כי הוא מקווה שאפילו מבקריו הקשים ביותר יישארו בטוויטר, והעיניים הופנו מיד לבזוס.
בזוס אף הקדים בציוץ שמהדהד טענה שבגלל התלות של טסלה בסין, הזוכה האמיתי בעסקת מאסק-טוויטר הוא הממשל בבייג'ינג. "האם הממשלה הסינית קיבלה מנוף על כיכר העיר?", כתב בזוס שכשעתיים לאחר מכן הבהיר: "התוצאה הסבירה יותר היא מורכבות על טסלה ולא צנזורה בטוויטר, אבל אנחנו נראה, מאסק טוב בניווט במורכבות כזו".

הסאגה הזו היא רק עוד פרק ביריבות המתמשכת והפומבית בין שני האנשים העשירים בעולם. הם מצייצים זה נגד זה ומתראיינים על כך בתקשורת כבר 15 שנה. העובדה ששניהם מראים עניין בחברות חלל ותקשורת מראה עד כמה שניהם רודפים אחרי אותו הדבר: להצליח, ולעשות את זה בפול ווליום.

יותר מהאנשים העשירים בעולם

מרבית החיכוכים בין השניים מיוחסים לעסקיהם בתחום החלל, אבל התחרות המפורסמת ביותר בניהם בשנים האחרונות היא על המקום הראשון ברשימת עשירי העולם. בשנת 2017, בזוס זכה בתואר והחזיק בו עד 2021. אבל אז, בינואר של אותה שנה, מאסק עקף אותו לאחר שמניית טסלה הגיעה לשיא של כל הזמנים. לפי נתוני פורבס, כעת מאסק תופס את המקום הראשון עם 240 מיליארד דולר וג'ף בזוס במקום השני עם 164 מיליארד דולר.

בשנת 1997, בזוס הוציא להנפקה את אמזון כשעוד הייתה "רק" חברת קמעונאות בלבד. שלוש שנים לאחר מכן הוא הקים את חברת Blue Origin (המתמקדת בטיסות אנושיות לחלל) בעקבות חלומו ליישב מיליוני אנשים בחלל. בתקופה המקבילה, מאסק מכר שתי חברות (Zip2 ו-PayPal) תמורת 1.8 מיליארד דולר סך הכל, סכום שהיה הבסיס להקמת SpaceX המפעילה שירותי שיגור לחלל ומייצרת חלליות מטען וחלליות מאוישות.

לאורך השנים נרשמו כמה נקודות חיכוך בין השניים: בשנת 2004, מאסק סיפר לכריסטיאן דבנפורט בספרו "The Space Barons" (ברוני החלל), שהוא ובזוס נפגשו לארוחת ערב כדי לדון בשאיפות שלהם לעשות שימוש חזור ברקטות ששוגרו. מאסק טען כי הוא ניסה לייעץ לבזוס, אך השני החליט להתעלם.

בשנת 2013, SpaceX ניסתה לעשות שימוש בלעדי במנחת שיגור של נאס"א. בזוס התקומם והגיש ערעור רשמי לממשל ארה"ב כדי למנוע את ההסכם המתגבש. מאסק טען שלבזוס אין סיבה אמיתית לחסום אותו, מאחר של-Blue Origin אין חללית אמינה והוסיף עקיצה: אם החברה של בזוס תצליח להגיע למנחת השיגור עם הציוד הדרוש, SpaceX תשמח לספק לה את הצרכים הנדרשים לשיגור. מאסק זכה בקרב הזה ולא רק.

 

גם שנה לאחר מכן השניים נקלעו למאבק בין חברות החלל שלהן. מאסק ביקש, לפי דיווחים, לבטל את הגדרת הפטנט של Blue Origin על ספינות למאיצי רקטות כדי לא לשלם על השימוש בטכנולוגיה הזו. השופט צידד במנכ"ל SpaceX שטען כי מדובר בכלי שמבוסס על טכנולוגיות ישנות והחברה של בזוס נאלצה למשוך את רוב הנקודות בפטנט.

הבוס השקט מול מייצר הכותרות

יש גם היבטים אישיים ליריבות הישנה הזו. בזוס מתאפיין בגישת "הלקוח קודם לכל", בעוד מאסק מתאפיין בגישה כמעט הפוכה "הטכנולוגיה קודמת לכל". בזמן שבזוס ידאג בראש ובראשונה לצורכי השוק, מאסק יחשוב על המקום אליו השוק הולך והפיתוחים העתידניים שהוא צריך.

מנכ"ל טסלה ו-SpaceX הוא הטרול האקסצנטרי שיצייץ על הפיתוח הבא שלו הרבה לפני שהוא קורם עור וגידים כדי למשוך משקיעים ולקוחות. בזוס לעומתו מעדיף לשמור את הקלפים בשרוול כדי לא להיחשף בפני המתחרים. כך, להבדיל מההשקה הגרנדיוזית של SpaceX של מאסק, בזוס השיק את Blue Origin מתחת לרדאר.

הסכסוך בין השניים בולט בעיקר בשל הפומביות שלה בטוויטר. מאסק טען בציוצים שבזוס מנסה לגנוב טאלנטים מ-SpaceX. בציוצים אחרים, מאסק כינה את בזוס "חיקוי" - פעם אחת אחרי שאמזון הכריזה על התוכנית שלה לשגר לווייני אינטרנט (בדומה למיזם אחר של SpaceX) ופעם נוספת כשאמזון רכשה את חברת המוניות האוטונומיות, Zoox.

בזוס מנגד, לא מרבה לתקוף את מאסק בפומבי, אבל כן מעיר לא מעט על תכניותיו, ונוקט גם בצעדים משפטיים. בשנת 2021 בזוס גם הצליח לקטוף ניצחון קטן. שתי חברות החלל התבקשו להגיש עיצובים עבור רכב נחיתה לירח לצורך תוכנית של נאס"א ושנה לאחר מכן, סוכנות החלל האמריקאית הודיעה ש-SpaceX זכתה בחוזה הקבלן. ההחלטה הזו עוררה את זעמם של Blue Origin, שתבעה נגד החוזה - נאס"א בתגובה הסכימה להשהות זמנית את העבודה על ההסכם.

בזוס גם ידע לפרגן למאסק כשהיה צריך: לאחר ניסיון לא מוצלח של שיגור הסטארשיפ של SpaceX, שהוביל לפיצוץ הרקטה, בזוס כתב באינטסגרם ש"כל מי שיודע כמה קשה החומר הזה, מתרשם מהניסוי של היום".

רכישת מאסק את טוויטר השבוע עוררה סערה ברחבי העולם, אבל בזוס עשה צעד דומה לפני כמעט עשור. מייסד אמזון רכש את העיתון "הוושינגטון פוסט" תמורת 250 מיליון דולר, בטענה שהחזקתו תורמת לדמוקרטיה האמריקאית וכי העצמאות העיתונאית תישמר. מאסק אמנם רכש רשת חברתית ולא מוצר עיתונאי, אבל קשה להתעלם מהחוט המקשר בין העסקאות הללו: מאסק ובזוס מסכימים שדריסת רגל בתקשורת שווה המון.

הצעד הבא במאבק המתמשך

פרופסור ענת אילון-בק, מרצה למשפטים בארה"ב ומתמחה בממשל תאגידי, הייטק וקרנות הון סיכון מעריכה שהעימות בין מאסק לבזוס יימשך בעיקר בתחום החלל, אבל לא רק: "בזוס מנסה ליצור אנטגוניזם כלפי מאסק מצד המדינות הדמוקרטיות ברחבי העולם כדי שמאסק לא ישתלט על תחום החלל. זו הסיבה שהוא מתמקד בסין דווקא (בנוגע לציוץ על משמעות רכישת טוויטר). בתחום החלל נמצאים הכסף הגדול והשליטה. סביר שנראה שם את המשך הוויכוח".