טסלה עוד עלולה להיפגע מהסחת הדעת של טוויטר

בחישוב גס, יותר מחצי מהערך של חברת המכוניות החשמליות קשור לדברים שהם לא עסק מכירת כלי הרכב הצומח במהירות שלה

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Ringo H.W
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Ringo H.W

קל לשרוף זמן בטוויטר. הסיכון שאילון מאסק ימכור מניות של טסלה כדי לממן את רכישת פלטפורמת הרשת החברתית, שהפחיד משקיעים שקנו מניות של יצרנית המכוניות החשמליות ביום שלישי, אמנם כבר התממש. אך את הסיכון לכך שהמעורבות של מאסק בעוד חברה בפרופיל גבוה תגנוב ממנו זמן שבו הוא היה עשוי לעבוד בו על הדבר־הגדול־הבא בטסלה, אפילו שמדובר במחשבה פחות קונקרטית, יהיה אולי קשה יותר להרגיע.

מניות טסלה  עלו ב־5% ביום שישי אחרי שהמנכ"ל צייץ מאוחר ביום חמישי כי אין לו תוכניות למכור מניות נוספות. דיווחים רגולטוריים הראו סכום כולל של 8.5 מיליארד דולר שעברו ידיים במניות בין יום שלישי ליום חמישי, והמניה ירדה ב־12% ביום שלישי בגלל המסחר הער.

טסלה היא "מניית סיפור"

המצב מורכב בהתחשב בכך שמאסק לווה כסף כנגד מניות טסלה, גם כדי לממן את רכישת טוויטר, אבל המשקיעים לפחות יכולים להפסיק לחשש ממכירות בטווח הקרוב מצד בעל המניות החזק ביותר בחברה.

 
  

החשש השני של משקיעי טסלה הוא מעורפל אבל חשוב: טסלה היא מה שמכונה "מניית סיפור" (story stock) ומאסק הוא באופן ברור המספר החשוב ביותר של הסיפור הזה. חלוצת המכוניות החשמליות אינה מוערכת באותו אופן כמו חברות מכוניות אחרות, אפילו אם לוקחים בחשבון את צמיחתה המהירה ואת הרווחיות שהציגה בעת האחרונה.

דרך אחת גסה מאוד להעריך את מה שאפשר אולי לכנות פרמיית מאסק הוא מה שמכונה מכפילי הרווח לצמיחה, כדי להשוות יותר בקלות בין חברות הצומחות לאט לחברות הצומחות במהירות. על ידי שימוש בהערכות המקובלות על האנליסטים של FactSet, מכפיל הרווח העתידי של טסלה שווה לפי 3.3 משיעור הצמיחה השנתית שלה עד 2025. אצל טויוטה, חברת הרכב המובילה אחרי טסלה, המכפיל עומד על 1.5. בג'נרל מוטורס ובפורד הוא נמוך מאחד.

במלים אחרות, יותר מחצי מהערכת השווי של טסלה קשורה לדברים שאינם עסק ייצור המכוניות שפתאום הצליח לחברה כל כך. זו עשויה להיות ההבטחה של מוניות ללא נהג, שמאסק רוצה להתחיל לייצר ב־2024, או הפרויקט הרובוטי אופטימוס, שמאסק אמר עליו בשבוע שעבר שבסופו של דבר הוא יהיה בעל ערך גדול משל חברת המכוניות והמוניות האוטונומיות גם יחד. נראה שיש לחברה מספיק משקיעים המאמינים לו.

המטבע הנוסף של מאסק

השאלה היא מה הם יחשבו אם הדיבור על טסלה יפחת והדיבור על טוויטר יגדל. כמובן, אף אחד לא רומז כרגע שמאסק יתחיל לזנוח את חברת המכוניות, שאפילו אחרי שמכר את מניותיה, היא עדיין מהווה את החלק הגדול ביותר בהון שלו, בפער.

הנהגתו את חברת חקר החלל SpaceX מדגימה את יכולתו יוצאת הדופן לעשות כמה דברים במקביל. אבל כמה חזון יש לאדם אחד יחיד, ולכמה כיוונים ניתן לפצל אותו? משקיעי טסלה כבר זמן רב מרוויחים מהגישה החופשית של מאסק, אבל ייתכן שיש למטבע הזה צד נוסף.