רשות המסים תשיב לגמלאים עשרות מיליוני שקלים שגבתה שלא כדין

במסגרת תביעה ייצוגית הודתה רשות המסים כי גבתה מס שלא כדין מקצבאות פטורות ממס שקיבלו גמלאים משנת 2012 ועד שנת 2019 - וכעת עליה להשיב את הכספים למקבלי הקצבאות • ביהמ"ש מתח ביקורת על הרשות וציין: "הכנסה שקובע המחוקק כי היא פטורה ממס, אין למסות"

בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר
בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים הודתה כי גבתה מס שלא כדין מקצבאות פטורות ממס שקיבלו גמלאים משנת 2012 ועד שנת 2019 - וכעת עליה להשיב את הכספים למקבלי הקצבאות. סכומי המס שגבתה רשות המסים שלא כדין, ואשר אין חולק כי הם הכנסה פטורה ממס השייכת למקבלי הקצבאות, מגיעים לעשרות מיליוני שקלים מדי שנה.

ההתנהלות האסורה של רשות המסים נחשפה במסגרת תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית שהגיש שבתאי שבתאי, גמלאי המקבל קצבה, באמצעות עו"ד עדי ליבוביץ, בטענה כי רשות המסים הורתה שלא כדין למשלמי הקצבאות - מעבידים, קופות גמל וגורמים נוספים המשלמים קצבאות למי שהגיע לגיל פרישה - שלא להעניק את הפטור ממס עבור קצבה מזכה למי שלא יציג אישור מראש מאת פקיד השומה, וזאת על אף שלא הייתה כל הצדקה של ממש לדרישה זו, וחרף קביעת המחוקק כי אין לנכות מס במקור מקצבה פטורה. בתביעה נטען כי מדובר בגביית מס שלא כדין.

"הכנסה שקובע המחוקק כי היא פטורה ממס, אין למסות"

בפסק הדין המאשר הסדר פשרה במסגרתו הודתה רשות המסים בגביית המס שלא כדין, ציין שופט בית המשפט המחוזי בלוד, אבי גורמן, כי "הכנסה שקובע המחוקק כי היא פטורה ממס, אין למסות. ההכרה בזכות הקניין מחייבת לנהוג בהכנסה פטורה בזהירות, ולא להציב בפני מימוש הפטור חסמים שאין בהם צורך ואין להם הצדקה. אף לא דאגה פטרנליסטית שמטרתה לוודא כי הנישום מודע לכל זכויותיו, אינה יכולה להצדיק מיסוי הכנסה פטורה".

עוד כתב השופט כי "במדינה שערכיה יהודיים ודמוקרטיים, ראוי לנהוג בזהירות יתרה שעה שעסקינן בהכנסה פטורה ממס של פלח אוכלוסייה שאינו בשיא כוחו התעסוקתי, ולוודא שלא שוללים ממנו פטור ממס שקבע המחוקק - ביחס להכנסה שמקורה מיגיע כפיו בשנות עבודתו".

על רקע ההישג שהשיגו התובע ובא-כוחו - החזר של עשרות מיליוני שקלים שנבו מגמלאים שלא כדין - פסק בית המשפט 100,000 שקל גמול לתובע הייצוגי ושכר-טרחה של מיליון שקלים, בתוספת מע"מ, לבא-כוחו.

התביעה סבבה סביב תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, העוסק בעיקרו בהרחבת הטבות המס הניתנות מכוח סעיף 9א לפקודה, בעת משיכת כספים באפיק חיסכון לקצבה על-ידי נישומים שהגיעו לגיל פרישה. במסגרת תיקון 190 הגדיל המחוקק באופן ניכר את הפטור הניתן לקצבה מזכה. הגדלת הפטור נבעה מהרצון של המחוקק להבטיח את זכויותיהם של גמלאים, במציאות בה תוחלת החיים עולה, והקצבאות שמקורן בשנות העבודה נדרשות לממן פרק חיים חשוב זה; אלא שכתוצאה מהדרישות הלא מוצדקות שהציבה רשות המסים, חלק ניכר מהקצבאות הפטורות - בהיקף של עשרות מיליוני שקלים - לא הגיעו לידי הגמלאים והועברו כמס לידי רשות המסים.

בעקבות התובענה שינתה רשות המסים את הנחיותיה ופרסמה הנחיה חדשה לכלל משלמי הקצבאות, לתת את הפטור בו עוסקת התובענה - ללא כל צורך באישור מראש מאת פקיד השומה (אלא רק בכפוף לחתימה על מסמך הצהרה קצר בפני משלם הקצבה). בכך למעשה אימצה הרשות את הטענות של שבתאי שבתאי.

בהתאם לממצאים שהציגו הצדדים בתביעה, ישנם כ-10,000 מקבלי קצבאות אשר ככל הנראה כתוצאה מהדרישות שהציבה רשות המסים בפני משלמי הקצבאות, נוכה מהם מס במקור מרכיב הקצבה הפטור ממס.

לאור הודעת רשות המסים, הצדדים הגיעו להסדר פשרה, במסגרתו נקבע המתווה בו יושבו הקצבאות לידי הגמלאים הזכאים לפטור. בבקשה לאישור הסדר הפשרה שהציגו רשות המסים ושבתאי שבתאי הוערך סכום החזרי המס להם זכאים גמלאים, בגין רכיב הפטור ביחס לשנתיים שקדמו להגשת התובענה - 2016 ו-2017 - בסך של כ-45.9 מיליון. הסכומים שנגבו בשנים 2019-2018 הוערכו בסך של עוד כ-60 מיליון שקל.

"אלמלא התובענה עשרות מיליוני שקלים היו נגרעים שלא כדין מדי שנה מגמלאים רבים"

בפסק הדין לאישור הסדר הפשרה ציין השופט גורמן כי "מדובר בהערכות, אך אין ספק כי מדובר בסכום נכבד למדי", וכי "יש בהחלט מקום להניח כי אלמלא התובענה וההנחיות החדשות שהוציאה המשיבה בעקבותיה, סכומים פטורים ממס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים היו נגרעים שלא כדין מדי שנה מגמלאים רבים".

השופט הוסיף וציין כי "משפטר המחוקק הכנסה ממס, אין לרשות המסים להציב דרישות שאינן נחוצות והמביאות בפועל לגביית מס מהכנסה אותה ביקש המחוקק לפטור. מנגנון ניכוי המס במקור נועד לשרת את שני הצדדים להליך השומתי, ולא רק את רשות המסים".

השופט אף ביקר את התנהלות רשות המסים שהמשיכה את הגבייה האסורה משך שנים, וציין כי "מצב בו רשות המסים קובעת הנחיות המביאות לגביית מס מקצבאות פטורות, והיא אינה בוחנת את הדברים - כך שבמשך שנים נגבה מס מקצבאות פטורות של גמלאים, ותוך שהרשות אינה עושה דבר להשבתו - אינו מניח את הדעת. ובמילים אחרות, אם רשות המסים קובעת הנחיות אשר היא חייבת מראש לדעת כי הן מביאות לגביית מס מכנסות פטורות (ודאי מקצבאות) - מצופה כי לכל הפחות תבחן היא עצמה ומיוזמתה את הדברים מעת לעת ותפעל לתיקון הנדרש. לא כך אירע בעניינינו.

"מאז שנת 2012 חלף די זמן כדי שבדיקה כזו הייתה נערכת (שהרי עשרות מיליוני שקלים של קצבאות פטורות זרמו בשנים אלה לקופתה של רשות המסים), אלא שעד הגשת התובענה בדיקה שכזו לא נערכה. תמונת דברים זו מחדדת את הבעייתיות שהייתה בהנחיות שהוציאה רשות המסים".