אוליגרך רוסי ביקר את המלחמה באוקראינה ונאלץ למכור בזול את כל אחזקותיו

אולג טינקוב, אוליגרך רוסי שהונו הוערך בעבר בשישה מיליארד דולר, פירסם באינטסגרם באפריל ביקורת נוקבת על המלחמה באוקראינה ועל המצב הכללי במדינתו • בין היתר, הוא כתב כי "90% מהרוסים הם נגד המלחמה, אבל 10% בכל עם הם אידיוטים" • בעקבות הפוסט שפירסם, נכפה עליו למכור למקורב לפוטין את אחזקותיו בבנק שהקים

המיליארדר הרוסי אולג טינקוב / צילום: Reuters, Maxim Shemetov
המיליארדר הרוסי אולג טינקוב / צילום: Reuters, Maxim Shemetov

אולג טינקוב, אוליגרך רוסי שפירסם ביקורת חריפה על המלחמה באוקראינה ועל המצב הכללי במדינה לפני כשבועיים, אמר ביממה האחרונה כי הוכרח בתגובה למכור את אחזקותיו במחיר זול מאוד למקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

טינקוב, שייסד לפני כ-15 שנה את בנק Tinkoff הרוסי המצליח, אמר בראיון ל"ניו יורק טיימס" שהתפרסם אתמול (א') כי יממה בלבד אחרי שפירסם פוסט מאשים באינסטגרם ב-20 באפריל, בו גינה את הרג החפים מפשע באוקראינה ואת השחיתות הפושה במערכת הצבאית והממשלתית הרוסית, יצרו נציגים ממשרד הנשיא ולדימיר פוטין קשר עם הנהלת הבנק.

לדבריו, הם הבהירו להנהלה כי עליה לנתק את כל הקשרים עמו באופן מיידי, ולדאוג לכך שימכור באופן מיידי "ובמחיר שאינו נתון למשא ומתן" את אחזקותיו - כ-35% ממניות הבנק - לאוליגרך ולדימיר פוטנין המקורב עדיין לפוטין. "לא יכולתי לדון במחיר. זה היה כמו סיטואציה של בן-ערובה", אמר טינקוב לעיתון, "קח את מה שאתה מקבל וזהו". לדבריו, פוטנין שילם רק 3% מהשווי האמיתי של האחזקות. מניות הבנק קרסו בעקבות סנקציות בינלאומיות ב-90% בחודשים האחרונים.

בפוסט באפריל ביקר המיליארדר הרוסי, שהונו הוערך בעבר בשישה מיליארד דולר, את "המלחמה המשוגעת" שבה פתחה רוסיה נגד אוקראינה. הוא כתב כי רוב הרוסים מתנגדים למלחמה. "90% מהרוסים הם נגד המלחמה, אבל 10% בכל עם הם אידיוטים". הוא כתב כי הגנרלים הרוסים מגלים כעת כי "הצבא הרוסי הוא מחורבן", "ואיך הוא יכול להיות אחרת כאשר כל יתר המדינה כושלת, וסובלת מנפוטיזם ובעיות חברתיות אחרות?".

טינקוב כתב כי האליטה הרוסית "בהלם" מהשלכות הסנקציות, מהעובדה כי לא יוכלו יותר לנפוש בים התיכון וכי יזמים "מנסים להציל את מה שניתן". בסיום הפוסט שלו הפציר במערב לאפשר לפוטין "מסלול יציאה" מהמלחמה שיאפשר לו להפסיק את המלחמה מבלי לאבד את כבודו.

בעבר התגאה טינקוב, שאינו מתגורר ברוסיה בשנים האחרונות, בחברות עם פוטין. לפי הדיווחים הוא שכר כעת שמירה מוגברת מחשש לחייו. מהבנק עצמו נמסר בעבר לכלי התקשורת כי הוא אינו ממלא תפקיד בו וכי הוא "סבל מבעיות בריאות בשנים האחרונות". טינקוב בן ה-54 נכלל ברשימת המיליארדים הרוסים הנמצאים תחת סנקציות אישיות באיחוד האירופי. כעת מסר הבנק כי דבריו של טינקוב אינם נכונים.