קואליציה | טור סופ"ש

"לשדר יציבות עד שזה כבר לא יהיה אפשרי": ממשלת בנט נכנסת לשבועיים הגורליים בתולדותיה

בקואליציה ובממשלה עובדים קשה על מראית-עין של שגרה בשבוע האחרון לקראת החזרה הנפיצה לכנס הקיץ של הכנסת • מאחורי הקלעים יש גם מי שנערכים להעביר תוכניות מרחיקות לכת, כאשר פעולת הדגל היא העברת התקציב בקיץ - אף שבכנסת מודים: "נכון לעכשיו אין רוב להעביר את התקציב"

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

תקציב ביד אחת ובחירות ביד שנייה: בקואליציה ובממשלה עובדים קשה מאוד על מראית-עין של שגרה בשבוע האחרון לקראת החזרה הנפיצה לכנס הקיץ של הכנסת. כבר כמעט שאין מי שמזכיר את פרישת עידית סילמן או את העובדה שבעקבותיה הפכו בין-לילה לממשלת מיעוט שתתקשה מאוד לשרוד את יומה בהצבעות במליאה.

איך מייצרים שגרה באווירת בחירות? ועדת השרים לחקיקה תדון בלא פחות מ-35 חוקים שנמצאים על סדר יומה כבר ביום ראשון, וביום שני תתקיים הצבעה על חוק הפיצויים לעסקים באומיקרון בתמיכת האופוזיציה בקריאה ראשונה.

מאחורי הקלעים יש גם מי שנערכים להעביר תוכניות מרחיקות לכת (או לפחות לייצר מראית-עין של עבודה), כאשר פעולת הדגל היא העברת התקציב בקיץ, תחילה בממשלה ולאחר מכן בכנסת באמצעות השלמת אצבעות של הרשימה המשותפת. בשבועיים האחרונים נפגשו שר האוצר אביגדור ליברמן ואנשי צוותו עם ראשי סיעות ושרים במטרה להתניע את העבודה על התקציב, ומונו מטעם הסיעות אחראים לטובת העלאת דרישות וגיבוש התקציב. 

התקציב הבא: יותר מתנות מגזירות

משיחות עם המעורים בנושא עולה כי התקציב הבא (אם יקרה נס ויעבור) יהיה בהגדרה חברתי יותר, כלומר יכיל יותר מתנות מגזירות, וחוק ההסדרים יהיה רזה יותר. "אנחנו עוד לא יודעים איך מעבירים את התקציב", הודה בכיר בממשלה, אבל ציין את גבולות הגזרה: "לעומת התקציב האמיץ של הפעם הקודמת שעשינו חוק הסדרים עצום, הפעם לא ממתינות בפתח רפורמות משמעותיות, ויש עודפי תקציב לטובת תוכניות מטיבות".

אותו בכיר גם ציין כי בבסיס עדיין לא הוחלט בצמרת הממשלה אם להעביר תקציב חד-שנתי או דו-שנתי, ותיאר חישוב אופטימי יותר של יחסי הכוחות: 60 לקואליציה, 54 לימין באופוזיציה ו-6 לרשימה המשותפת.

כדי להתחיל לעבוד, יצטרכו בשלב הראשון בקואליציה להפשיר את "הקפאת החברות" של חברי רע"ם, שהחלה במחאה על פעילות המשטרה נגד הפורעים בהר הבית במהלך חודש הרמדאן. בשלב הבא יידרשו לגיוסים אד-הוק מול חברי הרשימה המשותפת להעברת חוקים כלכליים שחשובים לקואליציה מחד, ולנקות מהשולחן חוקים שנדרשים ל-61 קולות ועשויים להפוך להצבעת אי-אמון שמסכנת את קיומה של הממשלה. 

להביא הישגים חברתיים

בחזרה לתקציב - מי שנכחו בפגישות שארגן ליברמן וצוותו, הופתעו לגלות את הרמה הגבוהה של שיתוף-הפעולה כאשר סיכויי ההישרדות של הקואליציה נמוכים למדי. כך למשל, השרה אורית פרקש-הכהן מכחול לבן צפויה להיפגש עם ליברמן לאחר שתסיים את העבודה מול חברי כחול לבן על רשימת הדרישות שלהם, שבינתיים ניתן למצוא בה חינוך חינם מגיל לידה והעלאת שארית יהודי אתיופיה. לדרישה לחינוך חינם מצטרפים גם במרצ. יו"ר הסיעה מיכל רוזין הגישה לשר האוצר ולצוותו רשימת הצעות חברתיות מטעם מרצ, בהן הצעה להפחתה במחירי הטיפולים והתרופות לקשישים. 

"אולי זה יהיה התקציב אחרון שעובר, ולכן חשוב להביא הישגים חברתיים שיקרינו על כל עבודת הממשלה, בהיבט של עשיית צדק ולא צדקה", אמרה רוזין. "גיבשנו כמה הצעות טובות, ועכשיו אנחנו עובדים על המספרים ומחכים לשמוע מה אפשרי מהאוצר. חוסר היציבות לא מאוד השתנה, ועדיין נוכל לפעול בתוכו ולקדם דברים שחשובים לנו".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הציב ארבע מטרות לתקציב הקרוב: מיליון איש בהייטק, חיזוק המשטרה והוספת אלפי שוטרים, תמרוץ מורים צעירים ומתווה סיוע לאנשים עם מוגבלויות ומשפחותיהם.

במפלגת העבודה כבר החלו לעבוד בפגרה על חוק העלאת שכר המינימום בהובלת יו"ר ועדת העבודה והרווחה אפרת רייטן, ונראה כי ליברמן הסכים למרות כל האיומים לשינויים בחוק שבבסיסו עומדת עסקת החבילה. כדי לא להשפיע על הבחירות בהסתדרות באמצע החודש, הדיון בחוק יחכה לאחר שייבחר המנצח.

חזית נוספת של מפלגת העבודה תהיה מול הרפורמה בחקלאות שעברה בפגרה בחתימותיהם של שר האוצר ושר החקלאות. כזכור, חברי מפלגת העבודה בהובלת יו"ר הסיעה רם שפע דרשו לכנס את המליאה ולהצביע על ביטול המתווה. כינוס כזה צפוי להתקיים בתוך 60 ימים מחזרת הכנסת לעבודת הקיץ ועשוי לטלטל את הקואליציה הרעועה ממילא.

במפלגת ימינה מי שאמון על התקציב הוא ח"כ ניר אורבך, אך נראה כי במפלגה טרם הגישו את דרישותיהם, וכך גם בתקווה חדשה, שם אחראית על הנושא יו"ר הסיעה שרן השכל. 

"נכון לעכשיו אין רוב להעביר את התקציב", הודו בכנסת. "אמרנו לאנשי האוצר 'קודם תכינו את התקציב, הכי הרבה לא נעביר'". 

מוקשים ידועים מראש 

בזמן שהעבודה על התקציב נמשכת ברקע, חברי הקואליציה יידרשו לעבור לא מעט משוכות כשהאופוזיציה תנסה להקצין עמדות ולגרום לטלטלות. כך למשל ימי רביעי צפויים להיות ימים רצופי ניצחונות לאופוזיציה בקריאות טרומיות.

אך גם בתוך הקואליציה יש כבר לא מעט מוקשים ידועים מראש: חוק הפיצוי לבעלי עסקים באומיקרון שדרש אביר קארה לקדם באופן מיידי, ובוועדה צפויים בו שינויים לבקשתו. בכנס פגרה שהתקיים השבוע היה זה ח"כ אופיר כץ שהודיע לקואליציה כי יקבלו גב בקריאה ראשונה, אך לא ימשיכו לתמוך בחוק בלי לערוך בו שינויים מהותיים.

"בזמנו קבענו מנגנון פיצויים לעסקים, ואז היה זה מיקי לוי שדרש שינויים בוועדת כספים, ותמכנו בו. עכשיו בתמורה לתמיכה בקריאה שנייה ושלישית, אנחנו דורשים להוריד את רף הזכאות לפגיעה מ-25 אחוז מהמחזור, לאפשר לעצמאים לבחור לאיזו שנה להשוות, 2018 או 2019, ולפצות החל מחודש דצמבר ולא רק על ינואר", אמר ח"כ כץ.

חזית נוספת היא חוק נגישות בעסקים שנידון גם בימים אלה בוועדת העבודה והרווחה של ח"כ רייטן, ומתנגד לו נחרצות ח"כ קארה שכמעט ופרש מהקואליציה בעקבות סילמן. החוק עבר עיבוד במהלך הפגרה ונמצא בישורת האחרונה אבל לא יעבור בלי הסכמות מוקדמות בקואליציה.

יש לציין כי למרות שמפלגות בכירות בקואליציה העלו על נס את כוונתן לדאוג לעצמאים - רשת הביטחון לעצמאים שניסו לחוקק בחודש נובמבר ביוזמת ח"כ קארה נעלם בשל התנגדות עקבית של פקידים באוצר לתת לראשונה זכויות סוציאליות לעצמאים.

ויש גם את החוק שאין לנקוב בשמו: חוק הפנסיות הצבאיות של שר הביטחון בני גנץ, שהביא את הקואליציה למשברים כמעט קיומיים בכנס החורף וכעת לא מוזכר על-ידי אף אחת מהמפלגות. כזכור, החוק עבר אז בקריאה ראשונה בתמורה להבטחה שייערכו בו שינויים בוועדות, אלא שאין מי שממהר כעת לשים אותו על סדר היום. גם התקנות למניעת חרם על חברות ישראליות, שהיו אמורות להיות מאושרות בוועדת חוקה, נעלמו לבלי שוב.

בגזרת הדברים שבהם חייבים לטפל נמצאות התקנות לדחיית המעבר לשימוש בתעודת זהות ביומטרית בשנתיים. התקנות הונחו על שולחן ועדת חוקה וצפויות לעלות להצבעה כבר באמצע חודש מאי וגם לקבל אישור, מאחר שלא מדובר בתקנות במחלוקת. אם הן לא יאושרו - יפוג התוקף של תעודות הזהות הרגילות של אזרחי ישראל כבר בחודש אוגוסט הקרוב.

"לא ניתן יהיה לדעת עד לשבוע הראשון של המושב איך ואם זה יעבוד", הודתה חברת קואליציה. "כל עוד לנתניהו אין 61 אצבעות כדי לפרק את הממשלה או לבנות אחרת, המצב קפוא. רק אחרי השבועיים הראשונים נדע איך הולך ולאן הולכים. נכון לעכשיו אין לנו רוב להעביר את התקציב, אבל המטרה מספר אחת של כולנו בכנסת ובממשלה תהיה לשדר יציבות עד שזה כבר לא יהיה אפשרי".