ברגע האחרון: רוסיה מנסה להתחמק מהגדרתה כ"פושטת רגל"

רוסיה העבירה בימים האחרונים תשלומים בדולרים כריבית על אגרות חוב שלה, מתוך רזרבות המט"ח שלה - כך מדווחים בשעות האחרונות כלי התקשורת הפיננסיים

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: Shutterstock
ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: Shutterstock

רוסיה מנסה להתחמק ברגע האחרון מהגדרה רשמית כ"מדינה פושטת רגל" על ידי סוכנויות הדירוג, והעבירה בימים האחרונים תשלומים בדולרים כריבית על אגרות חוב שלה, מתוך רזרבות המט"ח שלה; כך מדווחים בשעות האחרונות כלי התקשורת הפיננסיים. הצעד המפתיע, שמוסקבה איימה שלא תבצע בשל הסנקציות הבינלאומיות, ממחיש כי למדינה עדיין חשובה ההגדרה הרשמית הנקבעת על ידי סוכנויות הדירוג.

לפי הדיווחים, בימים האחרונים העבירה רוסיה מאות מיליוני דולרים מתוך רזרבות המט"ח המוחזקות במדינה על ידי הבנק המרכזי, כתשואה מובטחת לאגרות החוב שלה לשנים 2022 ו-2042. זאת, בניגוד לצעד שנקטה ב-4 באפריל, מועד התשלום המיועד של אגרות החוב הללו, אז העבירה את הסכום ברובלים, ונימקה זאת בסנקציות הבינלאומיות המונעות ממנה גישה לאחזקות מט"ח מחוץ למדינה. אחרי ניסיון התשלום ברובלים הבהירו סוכנויות הדירוג ואמרו כי אם רוסיה "לא תשלם בדולרים בתוך תקופת החסד המוענקת בדרך כלל (30 יום)" - תוגדר רוסיה כמדינה בחדלות פירעון חלקית.

הסיבה להגדרה החלקית היא שמיעוט מבין אגרות החוב של הממשלה האוסית בנויות כך שתשלום ברובלים יהיה אפשרי. רוסיה הביעה מחאה על הגדרת סוכנויות הדירוג ואמרה כי גם אם תוגדר כפושטת רגל, מדובר בהגדרה "טכנית בלבד", משום שיש לה רזרבות מט"ח עצומות - אלא שהן אינן נגישות לה בעקבות הסנקציות על הבנק המרכזי הרוסי. לפי הערכות, לפחות מחצית מרזרבות המט"ח הרוסיות, בשווי של יותר מ-300 מיליארד דולר, הוקפאו למעשה על ידי מדינות המערב.

כעת, כאמור, נראה כי רוסיה מנסה להתחמק ברגע האחרון מההגדרה הפורמלית, אחרי שהשתמשה ברזרבות המט"ח שהיא מחזיקה כדי להעביר תשלום של כ-650 מיליון דולר, כדרוש. לפי דיווח בסוכנות הידיעות "בלומברג", בנק בינלאומי כבר טיפל בהעברות הכספים. ישנו ספק אם הכספים יועברו עד לתום תקופת החסד, ה-4 במאי (מחר), אך לפי הערכות רשת CNBC, "רוסיה תעמוד בתשלומים בזמן".