הפד הודיע על העלאת ריבית של 0.5% - הגדולה ביותר מאז שנת 2000

הבנק המרכזי של ארה"ב מעלה את הריבית פעם שנייה ברציפות, בהתאם לתחזיות, על מנת לרסן את קצב האינפלציה בארה"ב שהגיע ל-8.5% • פאוול שלל העלאת ריבית עתידית של 0.75%, והמדדים בוול סטריט זינקו בכ-2%

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Brendan Smialowski
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Brendan Smialowski

בתום פגישה בת יומיים, ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC) החליטה הערב להעלות את גובה הריבית ב-0.5% - בהתאם לתחזיות המוקדמות של החזאים בשוק. מדובר בהעלאה החדה ביותר מאז שנת 2000. 

זו הפגישה השנייה ברציפות של חברי הוועדה בה הוחלט על העלאה, אחרי שבהחלטה האחרונה במרץ הוחלט לראשונה מאז 2018 על העלאה של הריבית בגובה של 0.25% לרמה של 0.5%. בשוק ממתינים לצפי הריבית של הפד הלאה, ולבחון את הנחישות של יו"ר הפד ג'רום פאוול במאבק לרסן את האינפלציה בזמן שהסיכונים להאטה הקדימו לבוא ברבעון הראשון השנה.

הצפי להידוק התנאים המוניטריים בארה"ב הוליד תזמון שביר להעלאת ריבית נוכח פתיחת השנה הגרועה ביותר עבור מדד s&p500. העלאה של הריבית ברמה זו היתה מגולמת בשווקים שירדו בתגובה בשיעור דו ספרתי מהשיא, בזמן שהאפשרות למיתון הגיעה מוקדם מהצפוי.

סיום המדיניות המרחיבה על ידי הפד בא על מנת לרסן את האינפלציה שהגיע בחודש מרץ ל-8.5%. יחד עם זאת, אינפלציית הליבה עלתה פחות מהצפי כך שהאופטימיים בקרב החזאים מעריכים כי השיא של האינפלציה מאחורינו.

הפד עדכן על צמצום היקף רכישות הנכסים שהוא מבצע בכל חודש, ובכך להקטין את היקף המאזן האדיר שעלה ל-9 טריליון דולר בתקופת הקורונה. 

יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר במסיבת עיתונאים שהעלאות נוספות בגובה 0.5% צריכות להיות על השולחן בפגישות הבאות. פאואל אמר בנוסף כי העלאת ריבית בגובה 0.75% לא נלקחה בחשבון.

הפד יקטין את המאזן החל מ-1 ביוני בקצב של 47.5 מיליארד דולר בחודש, בעיקר דרך אי-השקעה בחזרה של קופונים ואג"חים שמגיעים לפדיון. לאחר שלושה חודשים הצמצום החודשי יעלה ל-95 מיליארד דולר.