קדחת חקיקה והצהרת עבאס: איך ייראה השבוע הקרוב בכנסת

מושב הקיץ של הכנסת נפתח, ובממשלת בנט מתכוננים להתמודדות פוליטית מאתגרת • יו"ר רע"ם הציב את התנאי העיקרי להישארות המפלגה בקואליציה: טיפול במשבר בהר הבית • בינתיים בממשלה לא מאבדים זמן, והיום יוגשו מספר שיא של הצעות חוק לאישור ועדת השרים לחקיקה • ומה מתכננים בליכוד?

יו"ר רע"ם, מנסור עבאס / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו"ר רע"ם, מנסור עבאס / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

התחלת כנס הקיץ היום מסמלת גם את ההתחלה של התקופה הפוליטית הקשה ביותר של הממשלה, שאין לה 61 קולות ובינתיים אפילו לא 60, בהיעדרה של רע"ם ו-4 הח"כים שלה. את עמדת רע"ם הביע בסוף השבוע העומד בראשה חבר הכנסת מנסור עבאס בראיון עיתונאי ובפוסט בדף הפייסבוק שלו.

בראיון לעיתון הסעודי "אילאף" הבהיר עבאס כי אין בכוונתו להפיל את הממשלה, וגם הסביר כי רע"ם איננה חלק מתנועת האחים המוסלמים העולמית. בדף הפייסבוק שלו הציג את התנאי העיקרי להישארותה של רע"ם בקואליציה: הטיפול במשבר במסגדי הר הבית, בהתאם לדרישות שהציג מלך ירדן עבדאללה השני לממשלת ישראל. בפוסט כתב עבאס כי הדברים תלויים בעיקר בתוצאות ישיבת הוועדה הישראלית-ירדנית בסוגיית מסגדי הר הבית, וכי הוא מסתמך על דברי ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד בנושא. עבאס הזכיר את ביקורו בירדן ופגישתו עם המלך עבדאללה השני בנושא. בפגישה, שהגדיר כהתייעצות, עלו הדרישות של עבדאללה בנושא.


נקודה מעניינת נוספת היא התייחסותו של עבאס לסכסוך עם הפלסטינים. בפוסט הוא מבהיר כי הפתרון המלא לסכסוך הוא הקמת מדינה פלסטינית ביו"ש ובעזה, בירתה ירושלים ובמרכזה מסגדי אל אקצא. דברים אלו נועדו בעיקר לאזניי ערביי ישראל, לאור הביקורת שספג על הישארות רע"ם בממשלה במהלך העימותים.

עבאס הודיע כי בשבוע הקרוב רע"ם תיעדר מהכנסת, כלומר לא יהיה רוב אלא אם הקואליציה תשכנע את הרשימה המשותפת להצביע עימה או להיעדר גם היא.

האינטרס לשמור על הממשלה הוא בעיקר של לפיד

המשמעות של הצהרת עבאס לקואליציה היא כי ללא פתרון מספק לבעיית מסגדי הר הבית, והימשכות המשבר, לרע"ם יהיה קשה להישאר בממשלה. האינטרס להשאיר את עבאס הוא בעיקר של לפיד שכן אם רע"ם תפיל את הממשלה בנט יעמוד גם בראש ממשלת המעבר עד להקמת ממשלה חדשה.

סוגיית המסגדים קשורה גם לעימות מול חמאס ולמאבק בפיגועים. חברי הכנסת של ימינה מתמודדים עם ביקורת גוברת והולכת לאחר הפיגוע באלעד. הניסיון שלהם להציג כהישג ההבאה לאישור של 4,000 יחידות דיור ביהודה ושומרון, מצליח רק בחלקו. זאת משום שמועצת יש"ע ורוב ראשי היישובים מותחים ביקורת קשה על צמצום הרשימה המקורית ב-30%. בנוסף מתגברת גם הביקורת על מה שמגדירה האופוזיציה אזלת היד הביטחונית והטענה כי הממשלה נמנעת מתגובה תקיפה נגד חמאס ברצועה בשל החשש כי רע"ם תפרוש. בישיבת הממשלה האחרונה שהתקיימה בנושא, ראש הממשלה בנט תמך בתקיפה גם ברצועת עזה בשל ההסתה שלה אחראי חמאס. אלא ששר החוץ לפיד התנגד בתקיפות וזכה לגיבוי של שר הביטחון גנץ וראשי מערכת הביטחון, שעמדתם הייתה כי תקיפה כזו עשויה להביא להסלמה מהירה.

קדחת חקיקה

שבריריותה של הקואליציה והצפי כי לא תחזיק מעמד עד סוף השנה ואולי עד סוף כנס הקיץ, הביאה לפעלתנות יתר במחלקות המשפטיות ובמחלקת חקיקה של הפרקליטות. עשרות הצעות חוק ממשלתיות נמצאות בהכנה קדחתנית כדי להביא לאישורן בטרם תיפול הממשלה (עשר מהן יובאו כבר היום לאישור ועדת השרים לחקיקה - מספר שיא).

כמה מההצעות מעוררות התנגדות בתוך הקואליציה עצמה. יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון צייץ אתמול בטוויטר: "‏אופנה חדשה באה לעולם. רפורמות בפגרת הכנסת. לא נאפשר זאת. רפורמת התחבורה הציבורית פוגעת בכיסם של רבים מהנוסעים ובחלקים בפריפריה. חוק צער בעלי חיים של ענף ההטלה עוקף את ועדת הכלכלה - ללא שיח וללא תיאום. נתנגד לכך במליאה".

בהתחשב בתמונת המצב שלפיה אין רוב גם אם כל הקואליציה תצביע בעד הצעות הממשלה, נראה כי למעט הצעות דחופות ביותר שעשויות לזכות בקולות מהאופוזיציה, כמו למשל פיצויי קורונה,לפחות השבוע  לא יובאו הצעות ממשלתיות להצבעה.

הליכוד מצדו ינסה כנראה לנצל את המצב להעלאת הצעה לפיזור הכנסת ביום רביעי הקרוב. להצבעה בקריאה טרומית לא נדרש רוב מיוחס, וייתכן וההצעה תאושר בשל היעדרות רע"ם והצהרת המשותפת כי תפעל להפלת הממשלה.

ההערכה הרווחת במערכת הפוליטית היא הממשלה חיה על זמן שאול, ואף שראשי מפלגות הקואליציה נאבקים יחד לשמרה, האינטרסים הנוגדים לעתים, האידאולוגיות המרוחקות, וחברי הכנסת המתנדנדים יביאו להפלתה בחודשים ואולי בשבועות הקרובים.