שוק האג"ח האמריקאי נמצא במצב הגרוע ביותר מאז 1842, ואלו החדשות הטובות

השוק השורי באגרות חוב שנמשך ארבעה עשורים נגמר, אבל זה לא אומר שהגיע הזמן להיפטר מהן

ירידות בשווקים / צילום: Shutterstock
ירידות בשווקים / צילום: Shutterstock

כמה מכות עוד יוכלו בעלי איגרות החוב לספוג? עד כה השנה, כשהאינפלציה בארה"ב דוהרת, איבד שוק איגרות החוב כולו 10% - אחת התשואות הגרועות בהיסטוריה של ארה"ב.

ביום רביעי שעבר העלה הפדרל ריזרב את הריבית בעוד 0.5%, העלייה החדה ביותר לאחר 22 שנה.

ובכל זאת, כמו גוף שמחלים מפציעה, לפני שתגיע הקלה ממשית, יש לעבור קודם את הגרוע מכול. יכול להיות שמבחינת משקיעי האג"ח - הגרוע ביותר כבר מאחוריהם. מי שנפטרים היום מאיגרות חוב אולי עושים טעות, כשהם מוכרים בזול אחרי שקנו ביוקר.

נאבחן את הכאב הזה בפרספקטיבה היסטורית. מאז 1976, שוק האג"ח בארה"ב הניב תשואות חיוביות, לפני האינפלציה, מדי שנה חוץ מארבע שנים; אפילו ב־1994, כשהפד העלה את הריבית שש פעמים עד לרמה של 2.5%, איגרות החוב איבדו רק 3% במצטבר.

שוק האג"ח האמריקאי לא הפסיד מעולם כמעט כל כך הרבה כסף כפי שקרה בארבעת החודשים הראשונים של 2022, כך על פי אדוארד מקוארי, פרופסור אמריטוס לעסקים באוניברסיטת סנטה קרוז, שחוקר תשואות על נכסים לאורך ההיסטוריה.

איגרות חוב לטווח ארוך של ממשלת ארה"ב איבדו עד 30 באפריל השנה יותר מ־18%. שיעור זה עוקף את השיא הקודם שבו נרשם הפסד של 17% ב־12 החודשים שהסתיימו במרץ 1980, ציין מקוארי, והוסיף כי שוק האג"ח הכללי הציג ביצועים גרועים יותר השנה מאשר בכל שנה מאז 1792, חוץ מאחת. זה היה ב־1842, כששפל עמוק הגיע לתחתיתו.

לעומתו, בריאן טיילור, כלכלן ראשי ב־Global Financial Data, ספר בהתאמה לאינפלציה לפחות תשע פעמים קודמות שהיו גרועות יותר.

האינפלציה היא כמו "קריפטונייט" לאג"ח, שתשלומי הריבית עליהן קבועים ולכן לא יכולים לעמוד בקצב עליית יוקר המחיה. עד לאחרונה נראתה האינפלציה כבעיה של העבר הרחוק, שפוגעת רק לעתים רחוקות במשקיעים באג"ח.

במשך רוב ארבעת העשורים שמאז 1981, שיעורי הריבית ירדו ומחירי האג"ח עלו, וזה הביא לרווחי הון למשקיעים בהכנסה קבועה. הם הרוויחו לא רק ריבית על האג"ח אלא הכניסו לכיס רווח נוסף כשערך איגרות החוב עלה.

לאורך תקופות ארוכות, כמו 20 השנים שנגמרו במרץ 2020, הביאו האג"ח תשואות טובות יותר אפילו ממניות, ולא היו בהן ההפסדים מקפיאי הדם שיש לעיתים בשוקי המניות.

שנות התהילה האלה חלפו מן העולם. "אני חושב שמגמת הירידה בשיעורי הריבית הגיעה סוף סוף לקיצה", אמר טיילור. "אנשים טועים לגבי כיוון הריבית כבר 40 שנה, אבל בשלב זה אני חייב לחשוב שאולי הם סוף סוף צדקו".

הסיכוי להפסיד כסף כשהריבית עולה כנראה מבהילה רבים. לאחר שהמשקיעים שפכו 592 מיליארד דולר לקרנות אג"ח בשנה שעברה, הם משכו בינתיים בחזרה 104 מיליארד דולר, על פי נתוני Investment Company Institute.

המבחן הוא שליטה מוצלחת באינפלציה

אבל עלייה הדרגתית בריביות אינה רעה למשקיעי איגרות חוב - כל עוד האינפלציה נמצאת תחת שליטה.

אל תטעו: השקעה באיגרות חוב היא בהחלט צעד של אמון בכך שהפד יצליח לרסן את האינפלציה. וזה משהו שיצריך, כפי שאמרה שרת האוצר ג'נט ילן, "כישורים, וכמו כן הרבה מזל".

אבל אם הפד אכן יצליח לרסן את האינפלציה, יהיו משקיעי האג"ח במצב טוב - והם אמורים להצליח יותר לאורך הזמן אם ישקיעו מחדש את ההכנסה שלהם, במקום למשוך אותה כמזומן.

בטווח הארוך, סך התשואה מאיגרות חוב תלוי הרבה יותר בהכנסה שהן מביאות מאשר בשינויים במחיר. מאז 1976, רק מעט יותר מ־90% מההחזר השנתי הממוצע בשוק האג"ח האמריקאי הגיע מהשקעה מחדש של ריבית, כך על פי Loomis, Sayles & Co., חברת ניהול השקעות מבוסטון.

הודות לירידה בעת האחרונה במחירים, ההחזר משוק איגרות החוב האמריקאי, כ־3.6%, הוכפל מאז 31 בדצמבר.

אנשים תמיד רודפים אחרי העבר עם כספם. משקיעים הוסיפו לקרנות האג"ח יותר מ־445 מיליארד דולר ב־2020, בעיקר בגלל שההחזרים בעבר היו כל כך טובים. אבל עד סוף אותה שנה, התשואה בשוק איגרות החוב האמריקאי ירדה למעט יותר מ־1% - והמשמעות היא שגם ההחזרים בעתיד צפויים להיות חלשים.

אז היו המשקיעים נלהבים יותר מדי. היום אולי הם פסימיים מדי.

"יש כעת יותר הכנסה ויותר ערך"

הסימן הטוב ביותר לתשואות עתידיות של איגרות חוב, לפני אינפלציה, הוא התשואה שהן נותנות בהבשלתן. כשהמחירים יורדים, התשואה עולה, ולכן הנסיגה לאחרונה ברכישת אג"ח העלתה את ההחזרים הצפויים מהן.

"בתשואות ההתחלתיות האלה כעת, יש לך יותר ריפוד לספוג העלאות של הריבית", אמרה לורן ווגנדט, מנהלת שותפה של T. Rowe Price Corporate Income Fund, "ואנחנו כבר מתחילים לראות את זה מייצר ערך".

התשואות ממדדי אג"ח תאגידיים, אמרה, מגיעות לרמות הגבוהות ביותר שלהן זה 11 שנה.

העלייה בעת האחרונה בתשואות גם גורמת לכך שניירות ערך של משרד האוצר האמריקאי אמורים להיות מגן טוב יותר בטוח הקצר נגד ירידה במחירי מניות.

אם ההפסדים מהעת האחרונה גורמים לכם לרצות להיפטר מאיגרות חוב, חשבו למה רכשתם אותן מלכתחילה: איגרות חוב לא אמורות להעשיר אתכם; תפקידן למנוע מכם להפוך לעניים בזמן שהן מכניסות לכם מעט כסף על הדרך.

"חשוב לא להיות יותר מדי רגשי לגבי ההחזרים האחרונים שראינו", אמרה ווגנדט.
"יש כעת יותר הכנסה ויותר ערך".