קרב הגרסאות סביב מינוי יובל אלבשן למנכ"ל הביטוח הלאומי

לטענת גורמים הבקיאים בפרטים, הוועדה לבדיקת מינויים הייתה אמורה לדון השבוע במינוי פרופ' יובל אלבשן למנכ"ל המוסד לביטוח הלאומי, אך הדיון בוטל • עם זאת, בסביבת הוועדה טוענים שמלכתחילה הנושא לא אמור היה להיכנס לסדר היום • אם יוכרזו בחירות לפני שתדון הוועדה באלבשן, מינויו לביטוח הלאומי יתבטל – והמנכ"ל הנוכחי מאיר שפיגלר עשוי להישאר בתפקיד

פרופ' יובל אלבשן ושר הרווחה מאיר כהן / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר
פרופ' יובל אלבשן ושר הרווחה מאיר כהן / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

גורמים הבקיאים בפרטים טוענים לגרירת רגליים מכוונת של הליך מינוי פרופ' יובל אלבשן לתפקיד מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, הממתין לאישור הוועדה לבדיקת מינויים (ועדת גילאור) כחלק מהפרוצדורה הקבועה.

לטענתם, הוועדה הייתה אמורה לדון אמש (ד') במינוי של אלבשן, או כך לפחות עודכנו גורמים ממשלתיים בתחילת השבוע. אך לבסוף, אתמול בבוקר התברר שעניין מינויו של אלבשן לא נכנס לסדר היום של הוועדה והדיון בעניינו לא התקיים. מנגד, בסביבת הוועדה טוענים בתוקף שמלכתחילה לא אמור היה הנושא להיכנס לסדר היום של הוועדה.

אלבשן, פרופסור למשפטים שפעיל עשרות שנים בתחום הרווחה, נבחר לפני שבועיים לתפקיד מנהל הביטוח הלאומי על ידי שר הרווחה, מאיר כהן (יש עתיד). זאת, לאחר שאושר על ידי ועדת האיתור למשרה. עם זאת, ועדת מינויים פנימית של הביטוח הלאומי, שמוגדרת כגוף מייעץ, העדיפה על פני אלבשן מועמד אחר, ראובן קפלן, לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, וכיום שותף בקרן סיגמא סיטי.

כל יום שעובר עלול להקטין את סיכויו של אלבשן להתמנות

באחרונה נראה כאילו אין מינוי אחד בממשלה ובזרועותיה שעובר חלק ובלי מאבקים ודרמות. לא שונה הוא מינויו של אלבשן, שאמור להחליף בביטוח הלאומי את המנכ"ל היוצא מאיר שפיגלר, אשר מונה לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל. אלא שגם מינויו של שפיגלר תקוע כרגוע. לאחר שהיו"ר המתפטר של חברת החשמל, דב בהרב טען שהליך מינויו של שפיגלר לא היה תקין, הוחלט ברשות החברות לקיים בנושא בדיקה מיוחדת על ידי בודק חיצוני.

בסופו של דבר, לא משנה איזה גרסה יותר מדויקת - האם ועדת גילאור הייתה אמורה כבר לדון במינויו של אלבשן ודחתה את הדיון בעניינו, או שמא הדיון כלל עוד לא תוכנן - כל יום שעובר עלול להקטין את סיכויו של אלבשן להתמנות. חוסר הוודאות הפוליטי מביא לבהילות בממשלה לאייש משרות בכירות בשירות המדינה, לפני שיהיה מאוחר מדי.

אתמול היה יום חיובי ליציבות הקואליציה, עם הסכמתו של יו"ר רע"ם מנסור עבאס "לתת עוד צ'אנס" לממשלה. ואולם איש אינו יודע מה יוליד יום בזירה הפוליטית הנפיצה, ואם יוכרזו בחירות, השר כהן לא יוכל למנות אף אחד לתפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי. במקרה כזה, אחד התרחישים המסתמנים הוא ששפיגלר, שמינויו לחברת החשמל כאמור נתקל בקשיים, פשוט יישאר בתפקידו הנוכחי בביטוח הלאומי.

***גילוי מלא: פרופ' יובל אלבשן היה עד לאחרונה בעל טור קבוע בגלובס