קרנות הפנסיה וההשתלמות רשמו עוד חודש קשה. מי בלטה לרעה במיוחד?

הירידות שהחלו בסוף השבוע האחרון של אפריל הביאו את קרנות הפנסיה לתשואה שלילית של 1.5% במסלול הצעירים • קרנות ההשתלמות במסלולים המנייתיים ירדו בממוצע בכ-3% באפריל, בהובלת אלטשולר שחם שסיים עם תשואה שלילית של 4.4%

עליות השערים החזקות השנה תרמו לתשואות הקופות / צילום: Shutterstock, Lady_Luck
עליות השערים החזקות השנה תרמו לתשואות הקופות / צילום: Shutterstock, Lady_Luck

פתיחת השנה הלא טובה של קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות נמשכה בחודש אפריל, כאשר למעט מרץ כל החודשים עד עתה הסתיימו עם תשואה שלילית. המגמה צפויה להחמיר במאי, לאור הנפילות החריפות בשוקי ההון בעולם, כאשר גופי החיסכון הישראלים חשופים בעיקר לירידות בוולסטריט, ובמידה פחותה גם באירופה ובמזרח הרחוק.

קרנות הפנסיה במסלול הצעירים, בני 50 ומטה, סיימו את החודש שעבר עם תשואה שלילית ממוצעת של 1.5%. קרן הפנסיה שהצליחה לצמצם את הפגיעה בחשבונות העמיתים היא זו של מנורה מבטחים שרשמה תשואה שלילית של 0.9% ורשמה את התשואה השלילית הקטנה ביותר מאז תחילת 2022.  הקרן של הפניקס רשמה תשואה שלילית של 1.57%. זאת בעוד אלטשולר שחם ממשיכה להציג נתונים מאכזבים עם תשואה שלילית מצטברת של -4.65% מתחילת השנה ו-2.6% באפריל לבדו.

 
  

נציין כי החודש הצטרפו לשוק קרנות הפנסיה שתי קרנות חדשות, אלה של בתי ההשקעות מור ואינפיניטי. עם זאת, בשנה הקרובה, לכל הפחות, לא צפוי פרסום פומבי של התשואה של שתי הקרנות, כיוון שעל פי תקנות רשות שוק ההון, נאסר על פרסום תשואות במשך שנה לאחר שקרן הפנסיה צברה נכסים בהיקף של 10 מיליון שקל.

גם קרנות ההשתלמות סיימו את אפריל עם תשואה שלילית. בעוד המסלולים הכלליים, הסולידיים יותר שבהם רכיב המניות נמוך ביחס למסלולים המנייתיים, הציגו תשואה שלילית של 1.25% באפריל ו-2.6% מתחילת השנה, המסלולים המנייתיים הציגו תשואה שלילית ממוצעת של 2.96% בחודש החולף ו-5.6% מתחילת השנה.

נציין כי לבית ההשקעות אינפינטי יש קרן השתלמות במסלול מניות עם הטייה גדולה לישראל אשר רשם באפריל תשואה חיובית של 0.8% ומתחילת השנה הציג תשואה חיובית של 3.12%. מדובר במסלול שהינו מסלול מניות טהור המאפשר השקעה מעורבת ישראל/חו"ל, והוא מאפשר על פי התקנות ועל פי ועדת ההשקעות של בית ההשקעות עד 25% השקעה במניות חו"ל.

 
  

אלטשולר שחם בלט לרעה

אלטשולר שחם בלט לרעה גם כאן כשהציג את התשואה השלילית הגדולה ביותר עם 4.6% מתחילת השנה ו-2.3% באפריל במסלול הכללי, ותשואה שלילית של 4.4% במסלול המניות באפריל ו-8.4% מתחילת השנה.

חלק מתשואת החסר של אלטשולר שחם בחודשים האחרונים נבעה מחשיפה גדולה יותר מאשר המתחרים לשוק הסיני, שסבל לאחרונה ממגבלות רגולטוריות מצד המשטר בסין. כתוצאה מכך מכר בית ההשקעות בניהולם של גילעד אלטשולר ורן שחם את מלוא ההחזקות בשוק הסיני והעביר את מרביתם לארה"ב, אך בחודשים האחרונים, בעיקר נוכח העלאות הריבית שמבצע הפד, השוק האמריקאי הציג הפסדים גדולים. כך למשל הנאסד"ק ירד בארבעת החודשים הראשונים של השנה ב-17.7% וה-S&P 500 ב-10%. לעומת זאת קרנות עם חשיפה גדולה יותר לישראל נהנו בפרק זמן זה מתשואה חיובית של 2% במדד ת"א 35 ותשואה של 2.6% בת"א 125.