פרופ' רפי מלניק: "אנחנו נכנסים לתקופת בלבול ואי ודאות קיצונית במשק"

הכלכלן הישראלי הזהיר בכנס באוניברסיטת רייכמן מפני שלושה נושאים עיקריים שיובילו להאטה משמעותית בצמיחה העולמית, מיתון קשה, גידול בעוני ו"חוסר שקט חברתי על רקע הבעיות הגיאופוליטיות שלנו"

פרופ' רפי מלניק הבוקר בכנס המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן / צילום: גלעד קוולרצ'יק
פרופ' רפי מלניק הבוקר בכנס המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן / צילום: גלעד קוולרצ'יק

הכלכלן פרופ' רפי מלניק נאם הבוקר (ג') בכנס המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן והתייחס למצב המשק הישראלי על רקע הנפילות בשווקים הגלובליים והעלאת הריבית האחרונה בארה"ב. פרופ' מלניק ציין כי הריבית בישראל כיום לא תואמת את המצב במשק, ובגלל חוסר ההתאמה "אנחנו נכנסים לתקופת בלבול ואי ודאות קיצונית".

מלניק שוחח גם על הפלישה המתמשכת של רוסיה לאוקראינה והשפעת המלחמה על שיעור הצמיחה הגלובלי, הוא אמר כי "ההנחות הן שתהיה האטה בשיעור הצמיחה של העולם על רקע המלחמה באוקראינה. אנחנו רואים את הזעזועים במחירים קריטיים לכלכלת העולם - האוניות תקועות בכל מיני מקומות בעולם ולא פתרנו את שרשראות האספקה כי הביקושים עולים ובהתאם המחירים עולים".

● ליברמן: "מבין נתוני המשק, אותי מטרידה הירידה בהייטק"

● 4% עם כוכבית: מהו שיעור האינפלציה האמיתי בישראל? | פרשנות

מלניק הזכיר שאוקראינה נחשבת לאחת היצואניות הגדולות בעולם והמלחמה פוגעת במעמדה ומזיקה לשאר המדינות שמסתמכות עליה: "אנחנו רואים מחירים שטיפסו למעל 100 דולר לחבית נפט, לא צפוי לרדת בקרוב ואנחנו נמצאים שוב במעין זעזוע להיצע. אוקראינה מספקת חלק גדול מהחיטה ודברים בסיסיים לעולם, ובהתאם למלחמה הפסיקה לספק את זה והמחירים מתפתחים בהתאם".

הכלכלן הישראלי הגדיר את המושג "סערה מושלמת" ואמר כי מדובר ב"צירוף של שלושה דברים שאם יתרחשו ביחד אנחנו נהיה בצרות: 1. נפילת שוק המניות שכבר התחילה. 2. עליית הריבית בשוק הדיור - קושי של קבלנים לממן את עצמם וירידה בביקוש הדיור. 3. משבר חוב - עלול להתרחש כתוצאה מזה שמחזור החוב יהיה יקר מאוד".

הפרופ' אמר כי "אם זה יקרה, אנחנו בעולם אחר בו נחווה ירידה משמעותית של צמיחה עולמית, מיתון עולמי קשה, גידול בעוני וחוסר שקט חברתי על רקע הבעיות הגיאופוליטיות שלנו".

בהתייחסות לאינפלציה הגלובלית ובישראל, אמר: "האינפלציה בעולם בשלב זה נמצאת בהאצה. ככל שעובר יותר זמן אנחנו רואים שהתופעה הזו לא נגמרת ויש סכנה אמיתית שעליית המחירים והאינפלציה תחלחל לציפיות הציבור. ברגע שיש ציפייה לעליית מחירים יש אלמנט של אינהרציה קשה מאוד לעצירה, אלא אם עוצרים את הפעילות הכלכלית. זוהי המדיניות המוניטרית שאפיינה את הכלכלה שלנו: מדיניות ריבית אפס.

"בעולם כזה קשה מאוד להעריך שווי חברות בדגש על טכנולוגיות ולא ברור אם בכלל המחירים שהתנפחו בשווקים האלה משקפים את ערכם. זה למה אנחנו רואים ירידות במניות של אותן החברות, שעתידה לרדת משמעותית בעתיד. בעולם של תעסוקה מלאה ואינפלציה מתנפחת המדיניות המוניטרית לא מתאימה למדיניות ריבית אפס. צריך להתאים את שער הריבית למדיניות החדשה שנוצרה . בעולם לפני המשבר הפיננסי היו שואלים כלכלן מה צריך להיות גובה הריבית בהתאם למשק שהיה לנו, הריבית צריכה להיות 4%. ברור שהריבית שלנו כיום לא תואמת, והיא חייבת לעלות. זה יוצר בלבול במשק, ואי וודאות קיצונית".