סטארט-אפ המשלוחים AVO מפטר את רוב העובדים בישראל וסוגר את פעילותו בארץ

אחרי שבחודש שעבר פיטר שני שלישים מעובדיו, סטארט-אפ המשלוחים הישראלי אבו סוגר את הפעילות בישראל ומקצץ באופרציה בארה"ב • הסטארט-אפ גייס מעל 90 מיליון דולר, והסיבוב האחרון שלו אשתקד הובל על ידי אינסייט פרטנרס

יזמי חברת המשלוחים AVO / צילום: סטפן קלפקו
יזמי חברת המשלוחים AVO / צילום: סטפן קלפקו

אחרי שבחודש שעבר הודיע על פיטורי שני שלישים מהעובדים בארה"ב ובישראל, סטארט-אפ המשלוחים אבו (Avo) מפטר את כל עובדי האופרציה בישראל וסוגר את הפעילות בארץ. לפי אבו, בישראל יישארו מספר עובדי פיתוח וגם הפעילות בארה"ב תצומצם משמעותית.

מנכ"ל אבו דקל ולצר כתב בחשבון הלינקדאין שלו כי "לצערי נאלצנו להמשיך להגיב באופן מיידי לשינויים המתרחשים בשוק ולמציאות המורכבת שממנה לא ניתן, לא אחראי ואסור להתעלם, והחלטנו לסגור את הפעילות העסקית בישראל תוך התאמת פעילות החברה בארה״ב למצב החדש בשוק (פרטים בהמשך)".

אבו הוקמה ב-2018 על ידי דקל ולצר, אלוף ישראל בטניס לשעבר (מנכ"ל), עידן הרשקו, ניר סמדר ונרי בלומן. הסטארט-אפ מתמחה בתחום של משלוחים מרוכזים של מוצרי מכולת ומוצרי צריכה למקום אחד ופועל בישראל ובארה"ב. ההתמקדות בריכוז משלוחים אמור היה להוזיל את העלויות הלוגיסטיות של אבו וגם את הוצאות השיווק שלה על רכישת לקוחות. עד היום גייסה החברה מעל ל-90 מיליון דולר מקרנות כמו אינסייט פרטנרס, IBI Tech, קליינר פרקינס, F2 Capital ואחרים. אינסייט פרטנרס הובילה את סיבוב הגיוס האחרון של החברה בשנה שעברה.

בחודש שעבר הודיעה החברה כי היא מפטרת כ-500 מתוך 750 עובדיה בישראל ובארה"ב פוטרו. בישראל ספציפית פיטרה החברה 350 מתוך 500 העובדים המקומיים. בשיאה העסיקה אבו כבר למעלה מ-800 איש.

בשיחה עם גלובס הסביר אז ולצר כי המיקוד המקורי של אבו היה במשלוח מרוכז של מוצרי מכולת לצריכה לעובדים בבנייני משרדים גדולים, כאשר החברה חתמה על הסכמים עם מנהלי המשרד או מנהלי הרווחה בחברות. אולם בתחילת הקורונה, כאשר עובדי המשרדים עברו לעבוד מהבית, גילתה אבו כי היא חייבת להרחיב את המודל העסקי שלה במהירות כדי לייצר הכנסות. כך התחילה החברה לספק משלוחים גם לבנייני מגורים גדולים, אוניברסיטאות וגופים אחרים וצמחה מאוד בכוח-האדם. אלא שהפעילות הזו התגלתה כלא רווחית בארה"ב, ולכן הוחלט לסגור אותה גם בישראל וגם בארה"ב .

ולצר סיפר כי החברה תכננה לגייס עוד 70-100 מיליון דולר ממשקיעים, אך לא הצליחה לעשות זאת בתנאים שרצתה על רקע השינוי בסנטימנט בשוק לאחר שנת השיא בגיוסים אשתקד. כתוצאה מכך יצאה החברה לגיוס פנימי קטן יותר מהמשקיעים הקיימים, שהוא לא פירט את הסכום שלו.

הסגירה של אבו מבטאת את הזהירות מצד קרנות הון סיכון בהזרמת כסף לסטארט-אפים בימים אלו, לאור הקריסה במניות הטכנולוגיה בוול סטריט. כסף זורם לסטארט-אפים עם נתונים מצטיינים אבל מי שהתוצאות העסקיות שלו אינן עומדות בסטנדרטים החדשים, ששמים דגש על רווחיות, לפחות ברמת המכירה היחידה, ותזרים מזומנים חיובי - מתקשה מאוד לקבל מימון. תחום המשלוחים, שידוע ככזה שדורש השקעות ניכרות ושהרווח הגולמי בו נמוך, סובל בעיקר מההתקררות ושורת חברות אמריקאיות שהציעו משלוחים סופר-מהירים כמו 1520 ו־Buyk, כבר נסגרו בחודשים האחרונים.

אחרי מהלך הפיטורים טען ולצר כי המודל של אבו, שבו החברה מספקת משלוחים פעם או פעמיים ביום, עדיף על פני זה של חברות המציעות משלוחים סופר מהירים: "אצלנו המודל יעיל. לעומת זאת אני חושב שהמודל העסקי של אפליקציות שמבטיחות להביא לך פחית קולה הביתה תוך 10 דקות הוא לא בר-קיימא".