אילן סיגל עובר מגולן טלקום לחברות-הבנות בבזק. מה מחכה לו ולרן גוראון?

לאחר שבשבוע שעבר מונה רן גוראון למחליפו של דודו מזרחי בבזק, היום פורסם כי מחליפו בבזק בינלאומי, yes ופלאפון יהיה אילן סיגל, מנכ"ל גולן טלקום • השניים נכנסים לתפקיד בתקופה ומורכבת, וייאלצו להתמודד בעיקר עם יו"ר דומיננטי ועם עמדת נחיתות בחבילות הטריפל מול המתחרות

אילן סיגל / צילום: רמי זרנגר
אילן סיגל / צילום: רמי זרנגר

בזק הודיעה כי אילן סיגל, מנכ"ל גולן טלקום, יהיה המנכ"ל החדש של החברות-הבנות בבזק - yes, פלאפון ובזק בינלאומי. בכך יחליף סיגל את רן גוראון, שמונה לאחרונה לתפקיד מנכ"ל בזק במקומו של דודו מזרחי שפרש. מה עומד מאחורי הבחירה בסיגל ובגוראון, ומה מחכה להם?

ההחלטה על מינויו של רן גוראון כמנכ"ל בזק היא הזדמנות לנסות ולנתח לקראת מה החברה צועדת. אבל עוד לפני כן דבר אחד ברור - זהו מינוי שיטיב עם היו"ר הנוכחי גיל שרון, שמבצר את כוחו בחברה.

מאז שנכנס לתפקידו כיו"ר דירקטוריון בזק, שרון מנסה ליצוק תוכן להגדרת תפקידו לא רק כיו"ר דירקטוריון, אלא כמנכ"ל הקבוצה. ההיררכיה מול האנשים שאיתם הוא עובד חשובה לו, וזו בין היתר הסיבה לכך שדודו מזרחי פרש. מהבחינה הזו, גוראון הוא ההפך הגמור.

גוראון ידע לחיות בשלום עם יו"ר פעילים בכל התקופה שלו בבזק. במידה רבה המינוי של גוראון נבע מהרצון של שרון לעבוד עם מנכ"ל שיידע לקבל את מרותו. בסופו של דבר, שרון בחר בגוראון כי הוא האיש שאיתו יוכל לעבוד, ובגלל שהוא סומך עליו מקצועית - בסדר הזה. 

גיל שרון / צילום: איל מרגולין
 גיל שרון / צילום: איל מרגולין

האתגר הגדול של גוראון - יחסי העבודה בבזק 

רן גוראון אומנם עובד כבר שנים ארוכות בקבוצת בזק, והוא מכיר אותה היטב, אך עם זאת החברה עברה שינויים משמעותיים מאז שהוא עזב אותה לטובת פלאפון ב-2015.

הסוגיה הכי רגישה שגוראון יידרש להתמודד איתה היא יחסי העבודה בחברה. בעבר, גוראון שרון לא תמיד הצטיינו בגזרת היחסים עם ועדי העובדים. בבזק, שלה יש היסטוריה גדושה של עליות וירידות בתחום יחסי העבודה, גוראון יצטרך להיות מאד זהיר. העימותים סביב הסכמי העבודה שהיו לו בחברות-הבנות של בזק הן לא בסדר הגודל שהוא צפוי לפגוש כעת.

עד כה, גזרת העובדים בבזק הייתה שקטה, הרבה בזכות הקשר הקרוב שהיה ליו"ר הוועד איציק בסלו עם דודו מזרחי. בסלו הוא יו"ר חדש, ומופעלים עליו לחצים מהשטח. כיום הוועד בחברה נחשב לאגרסיבי מבעבר, וחבריו מרגישים צורך להציג הישגים בפני העובדים שבחרו בהם. 

רן גוראון / צילום: רמי זרנגר
 רן גוראון / צילום: רמי זרנגר

שיווק יהיה שם המשחק

אם ניתן להעריך אילו שינויים יביא עמו גוראון, סביר להניח שזה יהיה דגש חזק מאוד על נושא השיווק והחדשנות. בתקופת דודו מזרחי רשמה בזק הישג גדול מאוד בתחום התשתיות וההנדסה, עם פריסת סיבים אופטיים בלמעלה ממיליון משקי בית בתוך שנה אחת בלבד. אבל לצד ההישג הגדול, בבזק היו רוצים לראות הצטרפות רבה יותר של לקוחות לשירות הסיבים.

גורמים בקבוצה טוענים כי יש צורך לשפר את קצב המצטרפים, וזו משימה קשה כל עוד אין לחברה חבילת טריפל הכוללת טלוויזיה כמו המתחרות. בזק מוצאת את עצמה מוכרת סיבים במהירות גבוהה, אך מתחרותיה מוכרות סיב פלוס שירות טלוויזיה במחיר אטרקטיבי.

הלקוחות מבינים שאין הבדל במוצר הסיבים בין החברות, ושמה שמספקת בזק, מספקות גם פרטנר, סלקום או הוט. החולשה היחסית של בזק, שמסיבות שונות לא זכתה לגב מהחברות-הבנות שלה, היא אירוע שלא היה צריך לקרות, וזו שגיאה גדולה שלא טופלה כראוי. yes יכולה הייתה לשווק טריפל הכולל סיבים וטלוויזיה. לפיכך, בפני גוראון מונח אתגר שיווקי כפול. להסדיר כמנכ"ל yes את חבילת הטריפל כדי שיוכל ליהנות מהרוח הגבית שיקבל כמנכ"ל חברת-האם.

מה תעשה המועמדת שלא זכתה בתפקיד?

נקודה נוספת שנשארת פתוחה היא מה יקרה עם דגנית קרמר, המשנה של גוראון בחברות-הבנות, בעקבות הבחירה באילן סיגל כמנכ"ל. קרמר הייתה מועמדת מובילה להחליפו, וגם לה יש היכרות מוקדמת עם גיל שרון שהביא אותה לפלאפון. 

דגנית קרמר / צילום: איל יצהר
 דגנית קרמר / צילום: איל יצהר

אלא שהניסיון הכריע. לנהל שלוש חברות, שאחת מהן במצב לא ברור, בזק בינלאומי, זה לא טריוויאלי. וזו ככל הנראה הייתה הסיבה שבעצם בחרו באילן סיגל, מנכ"ל גולן טלקום, שבתפקידו הקודם היה סמנכ"ל השיווק של אלפא ועבד עם גוראון שנים.

בפני הדירקטוריון עלתה השאלה אם לא כדאי לפצל את ההנהלות ולהחזיר חלק מהמצב לקדמותו, כלומר למנות הנהלות נפרדות לפלאפון ול-yes בעקבות העזיבה של מזרחי והמינוי של גוראון.

אלא שבקבוצה סבורים כי הסיכוי לביטול ההפרדה המבנית בשנה הבאה למעשה מייתר את הכדאיות במהלך, ועדיף להשאיר את המצב כמו שהוא. אם הולכים לביטול הפרדה מבנית בין החברה-האם והחברות-הבנות, סביר להניח כי פלאפון תהיה מחוץ למהלך כזה, שכן מה שמעניין את בזק הוא ביטול ההפרדה מ-yes, בעוד פלאפון היא חיה עצמאית וגדולה בפני עצמה, ולכן אין צורך למזגה עם חברת-האם.

בעלת השליטה סרצ'לייט תרים ידיים?

על-פי ההערכות, סרצ'לייט, בעלת השליטה בבזק, תנסה בשנה הבאה למכור את מניותיה ולצאת מבזק אחרי שהשיגה תשואה נאה על השקעתה. סרצ'לייט מחפשת שקט תעשייתי. היא לא רוצה רעשים מיותרים, ולכן מרב תשומת-הלב שלה באופן טבעי הוקדש לחברה-האם שייצרה את מרב הרווח. מבחינת סרצ'לייט, השילוב של רן גוראון ביחד עם גיל שרון יבטיח לה את השקט הזה.