בטורקיה תאכל את הקבב שלך בבוקר כי בערב כבר תשלם יותר

יוקר המחיה פוגע בעיקר בשכבות החלשות בטורקיה: בדצמבר 2021, הנשיא הטורקי רג’פ טאיפ ארדואן הכריז על העלאה של שכר המינימום ב-50%, מ-3,500 לירות בחודש ל-5,000 לירות אך במונחים דולריים, שכר המינימום למעשה ירד • כדי להמחיש כמה המצב קשה, עובד בשכר מינימום צריך לעבוד 4.5 שעות כדי לממן חבילת נייר טואלט גדולה • יומן אינפלציה

קונים בבזאר באיסטנבול / צילום: Shutterstock
קונים בבזאר באיסטנבול / צילום: Shutterstock

בכתבת סוף השבוע שפורסמה בגלובס על האינפלציה בטורקיה, הופיעה תמונה של קבביה סמוכה אלינו. התמונה נועדה להדגים שבמצב של אינפלציה גבוהה כל כך - החנויות ויתרו על הצגת מחירים קבועים. במקום זאת, הם מציגים פלקטים או ניירות ועליהם רושמים בטוש את המחיר העדכני. שלושה ימים לאחר מכן, המחיר עלה. רוב המחירים עלו ב-12% או 13%, כמו קבב בסגנון אדנה שעלה 55 לירות, ושבועיים לאחר מכן עולה 62 לירות.

גם המחירים בסופרמרקטים לא השתנו בטווח כל כך קצר, אך ייתכן שהם מעדיפים לרכז עליות מחירים לפעימות מרוכזות, כדי לחסוך עבודת עדכון מחירים נרחבת וכעס מצד הלקוחות. בטווח הארוך, קשה לפספס את השינויים. בימים האחרונים של חודש הרמדאן, נמכרו בכל החנויות "פיתת רמדאן", מהמאכלים המסורתיים של החודש הקדוש באסלאם. הלחם המסורתי נחשב יקר, ועולה פי 2 יותר מלחם רגיל. בחור מקומי מאיסטנבול הסביר לי שבגלל שבשנה שעברה הוא עלה 4 לירות והשנה 7.5 לירות, הרבה עניים לא יכולים לקנות אותו.

4.5 שעות עבודה בשביל נייר טואלט

יוקר המחיה פוגע בעיקר בשכבות החלשות בטורקיה. בדצמבר 2021, הנשיא הטורקי רג’פ טאיפ ארדואן הכריז על העלאה של שכר המינימום ב-50%, מ-3,500 לירות בחודש ל-5,000 לירות (4,200 נטו). אך במונחים דולריים, שכר המינימום למעשה ירד - מ-482 דולר ב-2021 ל-320 דולר היום.

הקבב הטורקי. לפני, ושבועיים אחרי - מצאו את ההבדלים / צילום: עידן ארץ
 הקבב הטורקי. לפני, ושבועיים אחרי - מצאו את ההבדלים / צילום: עידן ארץ

כדי להמחיש כמה המצב קשה, טורקייה שפגשתי שלפה קבלה מרשת דיסקאונט סיטונאית שנחשבת זולה. חבילת נייר טואלט גדולה, "עם נייר כל כך דק שרואים דרכו", עולה 102 לירות. עובד בשכר מינימום צריך לעבוד 4.5 שעות כדי לממן את זה, לעומת 1.5 שעות בשכר מינימום ישראלי.

על פי סקר איפסוס, 75% מהטורקים חוששים בנוגע ליכולתם לשלם את חשבונותיהם בחצי שנה הקרובה, 62% מעריכים שרמת חייהם תרד, ו-44% מתכננים להפחית את היקף השימוש שלהם בחימום, בחשמל ובמים. אך מפלגת השלטון בשלה: חבר פרלמנט מטעם מפלגת הצדק והפיתוח קאהיט אוזקאן ניסה להסביר שהאינפלציה אינה כה נוראית. אלא שזה לא מאוד עוזר לטורקי הממוצע, שמקבל את משכורתו בלירות.

זכרונות מהלירה הטורקית

חשבון הטוויטר שלי עבר לטורקיה, והתחיל להקפיץ לי את הנושאים וההאשטגים החמים כאן. קשה לפספס את ההאשטאג #USDTRY (דולר ללירה) בו אנשים כותבים על שער הדולר ההולך ועולה מדי יום. אחד המשתמשים כתב "יש לי חלום" עם שער ההמרה מ-2005 - רגע אחרי שקיצצו 6 ספרות מהלירה והכריזו עליה כ"לירה טורקית חדשה" - שעמד באותו זמן על 1.3 לירות לדולר.

גם ההאשטאג ZamGeldi# ("העלייה הגיעה") מלא בטורקים שמספרים על ההתייקרויות התכופות. ציוץ פופולרי משתף את ההתייקרות שהוכרזו היום: "הראקי (משקה אלכוהולי, ע"א): 34 לירה, דלק: 1.68 לירה, גז בישול: 0.6 לירה, תה: 48%, סוכר: 25%, קפה: 21%".

אחד הדברים המעניינים ביותר בטוויטר הטורקי הוא הארגון ENAG, שעוקב באופן עצמאי אחרי האינפלציה, דבר שנעשה בעייתי במיוחד לאחר שראש הלמ"ס הטורקי התפטר בינואר לאחר שארדואן תקף אותו שנקב במספרי אינפלציה גבוהים מדי - 36% בזמנו. היום, כמובן, גם האינפלציה הרשמית גבוהה בהרבה (70%), אך על פי הסקירה העצמאית של ENAG, המחירים עלו ב-9% בחודש אפריל לבדו, וב-12 החודשים האחרונים מדד המחירים עלה ב-157%.