"הספיקה לנו המקלחת הקרה שחטפנו": צים מפרסמת דוחות חזקים ומתייחסת לסערת המס שנחשפה בגלובס

חברת התובלה הימית מציגה רווח נקי של 1.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון, פי 3 מאשר ברבעון המקביל, ומעלה את התחזית השנתית • המנכ"ל אלי גליקמן על המגעים לשינוי חישוב המס שבו מחויבת צים: "לא מתעסקים עם זה, הספיקה לנו המקלחת הקרה שחטפנו בעקבות הפרסום"

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית
אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

לא מעט שינויים חלו בסביבה המאקרו-כלכלית העולמית מאז עונת הדוחות לסיכום הרבעון הרביעי של 2021 ועד היום, אך בחברת התובלה הימית צים המגמה החיובית נשמרת למרות הטלטלות.

צים  נהנית מגאות חסרת תקדים בעסקיה, עקב הקשיים בשרשרת האספקה העולמית מאז פרץ משבר הקורנה, שהובילו לביקושי שיא ולעליית מחירים חדה בתובלה הימית. היא היכתה את תחזיות האנליסטים לרבעון הראשון של 2022 והעלתה את התחזית השנתית. בעוד שקודם לכן העריכו בצים שההכנסות ב-2022 יהיו דומות להכנסות ב-2021, כעת כבר מדברים על הכנסות גבוהות יותר.

צים, שהפכה בשנה האחרונה לחברה הרווחית בישראל, מציגה זינוק של פי 3 ברווח הנקי הרבעוני, שטיפס מ-590 מיליון דולר ברבעון המקביל ל-1.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2022, דומה לרווח שהציגה ברבעון הקודם (הרביעי של 2021).

"אם אני הייתי צריך לתת כותרת, הייתי מדגיש את זה שמאז ההנפקה ועד היום חילקנו דיבידנדים שהם פי 15 מהסכום שגייסנו רק לפני שנה וארבעה חודשים, ושווי החברה עלה פי כמה וכמה", אומר מנכ"ל צים אלי גליקמן. "הדגש הוא הדיבידנד הפנומנלי למשקיעים, אין חברות כאלה גם בעולם. לאחרונה נפגשתי עם מנכ"לית בורסת ניו יורק והיא אמרה לי שאין חברה כמו צים בבורסה".

ההכנסות ברבעון צמחו ב-113% בהשוואה לרבעון המקביל, והגיעו ל-3.7 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות השוק ל-3.47 מיליארד דולר. צים הובילה ברבעון 859 אלף מכולות, עלייה של 5% מאשר ברבעון המקביל, והמחיר הממוצע למכולה עלה פי שניים ל-3,848 דולר (ברבעון הקודם המחיר היה כ-3,600 דולר). ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הגיע ל-2.5 מיליארד דולר, זינוק של 209%.

החברה ייצרה תזרים של 1.66 מיליארד דולר מפעילות שוטפת ותזרים חופשי בגובה 1.48 מיליארד דולר, ובסיום הרבעון היו לה יתרות מזומנים נטו של 779 מיליון דולר, שמשמשים אותה כיום בעיקר לתשלומי דיבידנד נדיבים לבעלי המניות. עבור הרבעון הראשון ישולם דיבידנד בסך 2.85 דולרים למניה, המשקף כ-20% מרווחי הרבעון.

 צים, שבעלת המניות הבולטת בה היא חברת קנון של עידן עופר, מעלה כאמור את התחזית ל-2022 וצופה EBITDA שנתי של 7.8-8.2 מיליארד דולר, עלייה מתחזית קודמת של 7.1-7.5 מיליארד דולר, ובהשוואה ל-6.6 מיליארד דולר ב-2021. 

החברה נסחרת בבורסת ניו יורק בשווי של 7.8 מיליארד דולר, תשואה של 333% מאז ההנפקה בינואר שעבר, אך ירידה של 16% מהשיא שנרשם לפני חודשיים.

 
  

"שברנו את שיא הרווח למרות מס של 23%"

לפני מספר חודשים נחשף בגלובס כי צים פנתה לרשות המסים בישראל וביקשה לבצע שינוי במשטר המס שחל עליה, באופן שיחסוך לה סכומים ניכרים, כאשר הבקשה היא שהמס שיוחל עליה ייגזר מנפח ההובלה ולא מהתוצאות הפיננסיות. כעת אומר גליקמן כי "למרות שהשנה אנחנו משלמים מס מלא של 23%, הצלחנו לשבור את שיא הרווח ברבעון, והתוצאות שלנו השתפרו. זה הישג פנומנלי".

איך מתקדמים המגעים עם רשות המסים?
"בעקבות 'התרומה' של הפרסום בגלובס, הם לא מתקדמים. אנחנו מתחרים עם חברות ספנות שהגדולות ביניהן גדולות פי עשרה מצים. תסבירו לי למה החברה הגדולה בעולם משלמת 400 מיליון דולר מס ואנחנו צריכים לשלם מעל מיליארד דולר בשנה שעברה, והשנה נשלם יותר אם נמשיך ככה?

"אנחנו נסחרים בחו"ל, מתחרים בחברות בינלאומיות, המשקיעים צריכים להחליט איפה להשקיע והם שואלים אותנו 'למה שנשקיע בחברה שמשלמת 23% ולא בחברה שמשלמת 4%?'. בתור ישראלי פטריוט אני גאה לשלם מסים, אבל במקום להקל עלינו, שמים עלינו משקלות".

אז ירדתם מהעניין?
"לא ירדנו מהעניין, אבל לא מתעסקים עם זה, הספיקה לנו המקלחת הקרה שחטפנו בעקבות הפרסום".

"מחירים גבוהים פי שניים לעומת 2021"

עניין נוסף שהקשה על צים ברבעון היה העובדה שבשנחאי, סין, יש הגבלות משמעותיות בשל הקורונה, ולדברי גליקמן "בעוד שתעשיית הספנות לא עלתה בהיקפים לעומת הרבעון המקביל גם בגלל שבשנחאי יש סגר, אנחנו גדלנו בווליום ב-5%. בין חברות התובלה הימית הגדולות ביותר בעולם, צים אחת המובילות בשיעורי הרווחיות שלה".

בעבר אמרת שצים היא המובילה, מי עקף אתכם?
"אנחנו בשורה אחת עם חברות אסייתיות שגדולות מאיתנו ומתמודדים איתן כתף אל כתף. בהשוואה לחברות המערביות הגדולות שפרסמו דוחות, שיעורי הרווחיות שלנו גבוהים יותר".

מה המצב הנוכחי שאתם רואים בהקשר של קשיי שרשרת האספקה העולמית?
"אנחנו רואים התמתנות וירידת מחירים בסחר בין אסיה לאירופה, אבל אנחנו שחקן פחות משמעותי בסחר הזה. אנחנו פועלים בעיקר בין אסיה לארה"ב ושם יש קפיאת מחירים, אין המשך עלייה, ויש קצת ירידה. מה שנותן לנו את הביטחון זה שחתמנו על חוזים ארוכי טווח עם לקוחות אסטרטגיים, שנכנסו לתוקף ב-1 במאי, במחירים גבוהים יותר מפי שניים לעומת 2021".

גליקמן מעריך שהפתיחה של סין והתקופה של טרום החגים בארה"ב יכולים להביא לעודף ביקוש ולהעמיד את צים בפוזיציה טובה. "התחזית שלנו שמרנית, על סמך המחירים שיש בשוק", הוא אומר. "הלא נודע זה מה יהיו מחירי המכולות בהמשך. כרגע אנחנו צופים שיהיו טובים". עם זאת הוא מדגיש שהרבעון השני נחשב לחלש יותר עונתית.

מלבד דיבידנדים, יש עוד שימוש מתוכנן לכסף בקופה?
"אנחנו שומרים את כל האופציות פתוחות. אנחנו מחלקים דיבידנדים כמדיניות מאוד נדיבה, אבל שומרים את האופציה לבצע עסקת רכישה. אנחנו בודקים כל הזמן הזדמנויות, אבל זה שיש לנו כסף מזומן בבנקים לא אומר שיכולים לעשות עסקה, רק כזו שתהיה כדאית לחברה".

על מצב שוקי ההון והכלכלה העולמית הוא אומר: "אנחנו עוקבים כמו כולם אחר הציפיות האינפלציוניות בעולם, יחד עם אבטלה נמוכה בארה"ב. מה שמעניין אותנו זה השוק האמריקאי, ואנחנו מכינים את עצמנו לאי-ודאות. אנחנו לא צריכים לגייס כספים ולכן אין עלינו השפעה של הריביות שעולות, זה מרגיע אותנו ואת המשקיעים".

יו"ר צים, יאיר סרוסי, מוסיף כי "צים היא חברה שמתאימה לתקופה של היום, כי היא מחלקת דיבידנד. משקיעים מחפשים את הסוג הזה של חברות, על חשבון חברות שהיו קודם יותר פופולריות. זו חברה מהסוג שיחסית תציג ביצועים יותר טובים, על רקע השווקים שהם בהתכווצות".