פסגה בדנמרק: במקום גז רוסי, מדינות אירופה בונות על הרוחות בים הצפוני

מנהיגי גרמניה, בלגיה והולנד הגיעו היום ל"ועידת אנרגיית רוח" שמתקיימת בדנמרק, במטרה לדון בצעדים נוספים לקידום התחום באזור • הרוחות העזות בים הצפוני עשויות לעזור למדינות אירופה לצמצם את התלות בגז והנפט הרוסי

טורבינות רוח בים הצפוני בדנמרק / צילום: Associated Press, Heribert Proepper
טורבינות רוח בים הצפוני בדנמרק / צילום: Associated Press, Heribert Proepper

מנהיגי מדינות צפון אירופה התכנסו היום (ד') ל"ועידת אנרגיית רוח" בדנמרק, שאמורה לשרטט חזון שבו הרוחות העזות הנושבות בים הצפוני יחליפו את הגז הטבעי והנפט הגולמי שמגיעים מרוסיה. מי שמובילה את הפסגה היא ראשת ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן, בשל העובדה כי המדינה הסקנדינבית הייתה חלוצה בתחום אנרגיית רוח ומפעילה חוות רבות של טורבינות וכן חברות גדולות הפעילות בתחום.

נכון להיום, כמעט לכל מדינה עם גישה לים הצפוני, אזור שבו יש רוחות עזות אך שמתאפיין בחלקים מסוימים עם עומק לא רב של המים, יש תוכנית להקמת חוות חדשות של טורבינות שיהפכו את הרוח לאנרגיה (offshore wind power). דנמרק, שהייתה המדינה הראשונה להפעיל בהצלחה טורבינות רוח, אף מתכננת להקים "אי אנרגיה צף" - פרויקט שיוקם כ־80 קילומטר בתוך הים הצפוני וירכז את איסוף, הפקת והפצת אנרגיית הרוח מחוות של טורבינות רוח. האנרגיה שתופק מהפרויקט אמורה לספק את כל צורכי החשמל של שלושה מיליון משקי הבית בדנמרק עד שנת 2033, ואף להספיק ליצוא.

כמובילה עולמית בתחום, מארחת היום דנמרק באסביירג שבמערב המדינה את מנהיגי גרמניה, בלגיה והולנד, כדי לדון בצעדים נוספים לקידום אנרגיית רוח באזור. אחת האפשרויות היא שטורבינות הרוח ייצרו מימן ממי הים שבו הן ממוקמות, שישמש לאחר מכן כדלק לתחבורה, שעדיין נסמכת על דלקי מאובנים. האיחוד האירופי "חייב להפוך לעצמאי מבחינת אנרגיה במהירות האפשרית", כתבה פרדריקסן במאמר בעיתון הדני "פוליטיקן" ערב כינוס הוועידה. היא כתבה כי יחד, המדינות יכולות להפוך את הים הצפוני ל"מפעל אנרגיה ירוקה שישמש את אירופה כולה".

המטרה: לתאם את הפקת החשמל מאנרגיות רוח 

קנצלר גרמניה אולף שולץ, יחד עם שר הכלכלה רוברט האבק, משתתפים גם בוועידה. גרמניה נמצאת במרוץ נואש להחליף את הגז הטבעי הרוסי, שמספק כיום קרוב ל-60% מתצרוכת הגז שלה, וחלק הארי מתצרוכת האנרגיה הכוללת. הממשלה כבר עידכנה תוכניות להקים חוות של טורבינות רוח בים הצפוני שיפיקו כ-30 ג'יגה-ואט של חשמל, במקום 20 ג'יגה-ואט שהיו מתוכננים עד כה, בהשקעה ממשלתית גדולה יותר. נכון להיום, ישנן 1,500 טורבינות רוח במים גרמניים, המפיקות כשמונה ג'יגה-ואט חשמל. יחד עם יבוא אנרגיה ירוקה, הים הצפוני מספק כיום כ-5% מתצרוכת החשמל הגרמנית כולה.

גרמניה היא השנייה באירופה במספר טורבינות הרוח בים, כאשר במקום הראשון ניצבת בריטניה, עם 2,500 יחידות המוצבות בים סביב האיים הבריטיים. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע בשנה האחרונה על הרחבת פרויקטי אנרגיית רוח, ואמר כי "אותה הרוח שנפחה במפרשים של הצי הבריטי שנע ברחבי העולם תהיה כעת מקור האנרגיה שלנו".

למעשה, הוועידה מייצגת ניסיון לתאם את הפקת החשמל מאנרגיות רוח על ידי חיבור אפשרי של החוות השונות ליעדים שונים באירופה, באמצעות כבלים ימיים ותוך התחשבות בצרכים המקומיים. "הגיע הזמן שכל המדינות יתחילו להתייחס לים הצפוני כמשאב משותף", אמר שטפן תים מאיגוד אנרגיית הרוח הגרמני (BWO) לעיתון "זידויטשה ציטונג".

דנמרק הייתה המדינה הראשונה בעולם להציב טורבינות רוח בים כבר ב-1991. בעשורים מאז הפכה דנמרק לאחת מהיצואניות הגדולות בעולם של טכנולוגיה זו, והחברה הדנית וסטאס היא יצרנית טורבינות הרוח הגדולה בעולם. פרויקט האי המלאכותי אמור להתחיל ב-2026 בעלות של 26 מיליארד אירו.