זמנם של מקימי חברות הספאק הולך ואוזל

הנפילות במניות של חברות שמוזגו ל-SPAC מקשות על מציאת מיזוגים חדשים, והשנתיים שהוקצו למקימי SPAC רבים עומדות להסתיים • אם הם לא יסגרו עסקה בקרוב, הם יפסידו כסף רב שאותו ישיבו למשקיעים • "זו פצצת זמן מתקתקת", אומר גורם בשוק

ירידות במניות שמוזגו ל־SPAC. פחות חברות מעוניינות במיזוג / צילום: Shutterstock
ירידות במניות שמוזגו ל־SPAC. פחות חברות מעוניינות במיזוג / צילום: Shutterstock

המשקיעים הנמלטים בבהלה ממסחר מסוכן, מפעילים לחץ על חברות הצ'ק הפתוח (SPAC), שזמנן לאתר חברות להתמזג איתן ולהנפיקן - הולך ואוזל, מה שמאיים להותיר את מקימי אותן חברות ספאק ללא הסכמים ועם הפסדים גדולים.

חברות SPAC שהונפקו לצורך רכישת חברות בדרך של מיזוג, איבדו משוויין לאחרונה, יחד עם תחום הטכנולוגיה ומטבעות הקריפטו. היו אלו בעיות בשרשראות האספקה ועיכובים טכנולוגיים פגעו בסטארט-אפים רבים, זאת לצד חששות מאינפלציה גבוהה ושיעורי הריבית העולים.

קרן סל העוקבת אחרי חברות שהתמזגו עם חברות SPAC ירדה השנה בינתיים בכ־30%, ירידה חדה הרבה יותר מיתר השוק. כמה מניות שבעבר היו פופולריות, כמו מניית הימורי הספורט DraftKings וחברת הניהול הפיננסי האישי SoFi Technologies ירדו ב־50% או יותר. אפילו מניות של חברות שהונפקו על-ידי כמה ממקימי ה־SPAC, כמו משקיע ההון סיכון צ'מאת פאליהפיטייה, הציגו ביצועים לא טובים.

ירידות אלו האטו את קצב יצירת הספאקים החדשים ואת קצב העסקאות, זאת ביחס לנתוני השיא של השנה שעברה. הן גם גרמו לחלק מהחברות שבעבר הסכימו להיות מונפקות דרך ספאק, כמו חברות ההשקעות והחיסכון Acorns Grow, לבטל הסכמים ולנסות במקום זאת לגייס כסף בכוחות עצמן. ההאטה משקפת חולשות בשוק להנפקות, שהתחיל את השנה באופן חלש לעומת הבוננזה של 2021.

 
  

המאפיין הייחודי של שוק הספאק הוא שלרשותם של מייסדי ומקימי אותן חברות מעטפת לרוב עומדות שנתיים כדי למצוא חברה להנפקה, אחרת עליהם להחזיר את הכסף למשקיעים ולוותר על 5-10 מיליון דולר בממוצע ששילמו כדי להקים את החברות, כולל תשלומים לעורכי דין ומבקרים והערכה של שווי עסקאות המיזוג.

נדרשים חודשים רבים למצוא עסקה

כיוון שספאקים רבים כל כך גייסו כסף בזמן שיא "השיגעון" של השנה שעברה, תאריכי הסיום של כ־280 מהם יגיעו ברבעון הראשון של 2023, כך לפי נתוני חברת SPAC Research. אם הקצב הנוכחי של סגירת עסקאות ספאק יימשך, אנליסטים מעריכים שאחוז גדול מחברות אלו, לא ימצאו חברות להתמזג איתן. חלון המיזוג לספאקים רבים נסגר, כיוון שלעתים קרובות נדרשים חודשים רבים למצוא עסקה, וחברות רבות שבעבר עשויות היו לשקול מיזוגים כאלה, מעדיפות כעת להישאר בידיים פרטיות, כך לפי בנקאים.

מקימי אותם הספאקים ואחרים בחברות, צפויים כעת להפסיד עד השנה הבאה מיליארד דולר או יותר - כסף המוכר בשם "הון הנמצא בסיכון" שאותו הם כבר הוציאו כשהקימו את הספאקים ולא יוכלו לעולם להחזירו (כמובן, אם אותם המקימים כן סוגרים עסקאות, הם צפויים להרוויח פי כמה מההשקעה שלהם על הנייר, זאת בשל האופן בו העסקאות האלה בנויות).

"זו פצצת זמן מתקתקת", אמר מאט סימפסון, שותף מנהל ב־Wealthspring Capital ומשקיע בספאקים.

ישנם משקיעים הצופים שספאקים רבים יחפשו חברות ב"איכות" נמוכה יחסית להנפקה, ובהערכות שווי לא הוגנות, כדי להימנע מהפסדים אפשריים. לדבריהם, האפשרויות הנוכחיות חושפות את בעיית התמריצים המובנית בעסקאות מסוג זה. אפילו עם הדחיפה הצפויה, אנליסטים רבים אומרים שלא ימצאו מיזוגים, פשוט משום שאין מספיק חברות ששואפות להגשים עסקת מיזוג עם ספאק בחלון הזמן שנותר.

מצב שוק המניות משפיע על דיונים בנושא

אנליסטים מסבירים שההפסדים הצפויים מאפיינים באופן ייחודי את המכירות בשוק המניות כרגע, משום שאין דרך לשחזר את הכסף ליוצרי הספאקים שלא מצליחים למצוא עסקאות שניתן לסגור. מעולם  לא הייתה תקופה שבה יותר מ־600 חברות מעטפת גייסו כסף עם זמן מועט כל כך ליישום או כדי להשקיע אותו הלאה.

הקריסה בשוק לאחרונה, כבר גורמת לפירוקם של חלק מהספאקים, ושמה מקלות בגלגלי הדיונים בנושא, כך לפי בנקאים. היא גם מגיעה במקביל לכך שרגולטורים פדרליים מחמירים את הכללים הנוגעים לחברות ספאק, ולגילויים ולתחזיות העסקיות שהחברות עושות לפני מיזוגים עם חברות המטרה.

כ־90% מהחברות שהשלימו מיזוגי ספאק בזמן הפריחה שהחלה ב־2020 נסחרות כעת מתחת למחיר הראשוני של מניות ה־SPAC, כך על-פי נתוני SPAC Research.

חברות "צ'ק פתוח", כפי שמכונות חברות המעטפת האלו, מגייסות כסף ממשקיעים חיצונים ונסחרות בבורסה כשמטרתן היחידה היא לסגור עסקה או להחזיר את הכסף למשקיעים ולוותר על הכסף שהוציאו המקימים כדי להקים את הספאק.

מאות מקימי ספאקים, החל ממנהלי חברות לשעבר ועד ספורטאים מפורסמים, נכנסו לשוק בשיאו, בתקווה להרוויח מהתמריצים המפתים המגיעים עם סיום עסקת מיזוג.

אותם המקימים יכולים לשלם כדי להאריך את תאריך היעד, במיוחד כשהם נמצאים בעיצומי שיחות עם חברה להנפקה או הכריזו על מיזוג אבל לא סגרו אותו. אולם יש המעריכים שיהיה אתגר לכל כך הרבה ספאקים להנפיק חברות, בהתחשב בתנאי השוק הנוכחיים.

"מדובר בכמות יוצאת דופן של כסף שבאמת יאבד", אמר ג'ון צ'צ'אס, מנהל משותף ב־Methushelah Advisors, בנק השקעות בוטיקי. בעבר הוא שקל להשקיע חלק מהכסף שלו להקמת ספאק, אבל החליט בסופו של דבר שלא לעשות זאת.

מעט מקימי ספאק ימצאו חברות למיזוג

אנליסטים רבים צופים שקבוצה קטנה של מקימי ספאק מוצלחים תמשיך למצוא חברות למיזוג בעוד שמנהלים פחות מוכרים יתקשו. מוקדם יותר החודש, גריינדר, אפליקציית היכרויות המתמקדת בקהילה הלהט"בית, חשפה מיזוג עם ספאק שקבע לה הערכת שווי של כ־2 מיליארד דולר, כולל החוב.

בינתיים, משקיעים מקצועיים רבים אומרים שגם הביצועים שלהם תקועים. הם לרוב משקיעים בספאקים כחלופה לאגרות חוב על-ידי קניית מניות במחירים נמוכים ואז מוכרים אותן אם המניות עולות, מושכים את כספם לפני שמשלימים עסקה או מקבלים אותו בחזרה אם לא הושלמה שום עסקה.

אבל עבור מקימי ספאק רבים הנאבקים למצוא כעת מיזוגים, הזמן הולך ואוזל. "בהחלט יש רבים שפשוט קפצו על העגלה", אמר פטריק גאלי, משקיע בספאק, ומנהל חברת RiverNorth Capital Management.