לצאת לחו"ל ולא בטיסה: מה צריך לדעת לפני שנוסעים לסיני או לעקבה

ישראלים רבים מחליטים בחודשים האחרונים לא להתרחק ולצאת לנופש בשתי המדינות הסמוכות לנו • כמה עולה אגרה, מהם נהלי הקורונה, ומה אסור לשכוח להסדיר לפני הביקור • גלובס עושה סדר

סיני / צילום: Shutterstock
סיני / צילום: Shutterstock

עשרות אלפי ישראלים יצאו בשבועות האחרונים לנופש, ולא דרך האוויר. אמנם ישראל מוגדרת לצורכי תעופה כ"מדינת אי" אבל בפועל יש לנו שני גבולות שמאפשרים לנו להגיע לנופש בירדן ובמצרים דרך מעבר רגלי או עם רכב.

התמונות שמעלים הנופשים מחצי האי סיני, אחד מהמקומות החלומיים לנופש רגוע ושלו, עושים את שלהם. החשש מביקור במקום (בעיקר חשש ביטחוני, נשים את המגפה בצד רגע) התפוגג אצל ישראלים רבים, שכבר שריינו חופשה בחושה, בקאמפ או באחד מבתי המלון שנבנו באזור.

גם הנופשים בירדן, שמספרם קטן יותר, חוזרים עם רשמים שעושים חשק לאחרים. עקבה מתאימה יותר לחופשות משפחתיות. זאת מאחר, שבשונה מסיני, הנופש בעקבה מתבסס בעיקר על ריזורטים ומלונות שממשיכים לקיים את הבטחת התמורה בעד הכסף.

להלן טיפים שכדאי להביא בחשבון לפני שבוחרים לנסוע לאחת ממדינותינו השכנות. 

10 דברים שצריך לדעת לפני שנוסעים לטאבה

1. הגעה למעבר הגבול: מעבר הגבול זכה לככב בתמונות מבהילות למדי של תורים של נוסעים שהמתינו במשך שש ושבע שעות בשמש הקופחת בחג הפסח. הגבול פתוח בין השעות 08:00 ל-20:00, אולם שעות הפעילות יורחבו ל-24/7 בין התאריכים 1 ל-7 ביוני. ככל שמתזמנים את ההגעה לשעות הצהריים, כך הסיכוי הוא לעומסים מתונים, אם בכלל.

2. אגרות מעבר: אגרת מעבר בגובה של 104 שקל צריך לרכוש מראש באתר רשות שדות התעופה ולהציגה במעבר הגבול (אפשר גם דיגיטלית). בצד המצרי יש שתי אגרות שמשולמות במקום והן מייצרות את העומסים במעבר הגבול - היות שניתן לשלם עבורן רק במזומן ומי שלא נערך עם לירות מצריות מראש ייאלץ לעמוד בתור לכספומט (שלא תמיד עובד) או לאשנב הבנק היחיד במקום. מדובר ההמתנה ממושכת.

אגרה אחת היא בגובה של 35 לירות (כ-8 שקלים) ואגרה נוספת בגובה 405 לירות לנוסע (כ-75 שקל). כל אגרה משולמת בדלפק נפרד שמייצר תור נוסף. שער הלירה המצרית אל מול השקל עומד על כ-0.20 אגורות.

3. נהלי קורונה בכניסה למצרים: מחוסנים בשתי מנות יידרשו להראות תעודת מתחסן, שרצוי להדפיס ולהציג בנייר. מי שלא מחוסן או מחלים, נדרש לבצע בדיקות קורונה לפני הכניסה (גם אנטיגן). מי שמחוסן ומחלים יכול להציג תעודת קורונה שבה לא מופיע מועד ההחלמה, והוא לא נדרש להציג בדיקת קורונה.

4. נהלי קורונה בחזרה לישראל: בדיקות הקורונה בכניסה לישראל אמנם בוטלו אך עדיין יש למלא טופס כניסה לישראל.

5. הזמנת מקום לינה ומוניות: סיני של שנות ה-90 עדיין דומה לסיני של היום במובנים רבים (שלווה שאין שנייה לה), כשיש בה שינויים מתבקשים (חושות עם מזגן ושירותים). בחסות הקדמה (היחסית) תוכלו להזמין מראש את מקום הלינה (קאמפים רבים מופיעים אפילו בבוקינג). גם את המונית לקאמפ כדאי להזמין מראש ושהיא תחכה לכם בטאבה.

6. הגעה משדה תעופה הרמון למעבר הגבול: למגיעים בטיסה מנתב"ג לרמון נציין כי פועל אוטובוס מהשדה לטאבה (כולל עצירה אחת בתחנה המרכזית באילת) בעלות של 4 שקלים. מונית גובה 150 שקל. אמנם על פי חוק נדרש להפעיל מונה בנסיעה במונית, אלא שלנהגי המוניות, שמגיעים לאסוף את הנוסעים משדה התעופה רמון, חוקים משלהם.

7. טיסות לשארם א שייח': הטיסות הישירות לשארם א שייח' פותחות אופציה לנופש בשארם או לטייסה ישירות מנתב"ג (שחוסכת את התורים בטאבה ואת האגרות במעבר היבשתי) ולעבור משארם לאחד מאתרי הנופש הצפוניים לה. יש להביא בחשבון שעל פי החלטת הרשויות במצרים לא ניתן לטוס בכיוון אחד בלבד משארם היות שהיא מוגדרת כשטח תיירות מוגן.

8. כסף מקומי: כדאי להצטייד בלירות מצריות מראש. מזומן נדרש לטובת תשלום האגרות בכניסה במעבר הגבול, אך בשאר ימי החופשה אפשר להסתדר גם עם שקלים/אירו/דולר או אשראי. לקנייה של צמידים או גלביה מהמוכרות הבדואיות בחוף אמנם רצוי שיהיו לירות אך גם הן עשויות לקבל שקלים. שער ההמרה, במקומות הלינה יהיה גבוה יחסית - נסו לבדוק אותו מראש.

9. רשת סלולרית: רשת אלחוטית קיימת בפריסה נרחבת יותר מאשר בעבר אבל היא לא תמיד רציפה (ולפעמים זה יתרון). יש אפשרות לרכוש סים מקומי מיד לאחר מעבר הגבול בשטח המצרי. בחברות הסלולר מציעים חבילות הכוללות גלישה ושיחות רק לנופשים באזור שארם.

10. לא לשכוח מהיתושים: חוץ מקרם הגנה, ביטוח נסיעות, בגד ים, שנורקל וספר טוב מה שחייב להיכנס לתיק הוא חומר נגד עקיצות יתושים, בעיקר ללנים בקאמפים. אפשר לחשוב גם על כילה.

באתר אוהבי סיני תמצאו מידע נוסף שיוכל לסייע לכם לפני הנסיעה, דוגמת אתרי צלילה וכולי.

8 דברים שצריך לדעת לפני שנוסעים לעקבה

ומה עם עקבה? גם התור לעקבה זכה לתמונות משלו בחג הפסח אולם זהו מעבר עמוס פחות מטאבה.

1. לפני הכניסה לירדן: יש למלא טופס כניסה לירדן באתר VISIT JORDAN.

2. תיאום של מדריך מקומי: ישראלי המבקר בירדן מחויב לתאם מראש ליווי של מדרכיך או סוכן ירדני מקומי. במעבר הגבול צריך להציג את פרטי מקום הלינה המתואם לשהות בעקבה. הסוכן הוא שמארגן את ההסעה מהגבול לבית המלון במוניות מקומיות. חלק מהמלונות מציעים שירותי הסעה מהגבול.

3. אגרות מעבר: באתר רש"ת יש לקנות מראש אגרה למעבר הגבול רבין בעלות של 106 שקל. בצד הירדני משלמים אגרה נוספת בעלות של כ-15 דולר.

עקבה / צילום: Shutterstock
 עקבה / צילום: Shutterstock

4. הגעה לעקבה: ניתן לעבור לעקבה גם ברכב או להגיע למעבר הגבול עם רכב שיושאר במגרשי החניה הסמוכים. ניתן גם לטוס מנתב"ג לעמאן. שעות הפעילות במסוף הן מ-08:00 עד 15:30.

5. נהלי קורונה: מחוסנים ומחלימים לא נדרשים להציג בדיקת קורונה בכניסה לירדן. מי שלא מחוסן יידרש להציג בדיקה שנעשתה מראש.

6. כסף מקומי: הדינר הירדני שווה לכ-4.80 שקל. מי שביקר לאחרונה המליץ להחליף כמה שפחות לכסף מקומי ואפילו בכלל לא. לדבריו ניתן לשלם בכרטיס אשראי גם לסוכן המקומי וגם במסעדות, בחנויות, בבתי מלון וכדומה. גם אירו ודולר מתקבלים.

7. רשת סלולרית: רשת אלחוטית קיימת בבתי מלון רבים אך לא בכל המקומות הציבוריים. לאחר מעבר הגבול ניתן לרכוש סים מקומי.

8. חזרה לישראל: יש למלא טופס כניסה לישראל לפני החזרה ולהביא בחשבון את שעות הפעילות המוגבלות במעבר רבין.