עם עין לסנקציות נגד רוסיה: סין דורשת מאליטות המפלגה להיפטר מהון בחו"ל

מזכר פנימי של המפלגה הקומוניסטית אוסר על פקידים בכירים להיות בעלים של רכוש במדינות זרות או החזקות בחברות זרות, בין אם באופן ישיר או ובין אם דרך בני משפחותיהם • בהנהגה חוששים כי ההון מחוץ למדינה יוכל להוות מנוף לחץ על האליטות בדומה ללחץ שהמערב מפעיל על הקרמלין

הנשיא שי ג'ינפינג (במרכז) בכינוס של המפלגה הקומיניסטית הסינית, 2017 / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
הנשיא שי ג'ינפינג (במרכז) בכינוס של המפלגה הקומיניסטית הסינית, 2017 / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

המפלגה הקומוניסטית בסין תחסום קידום לבעלי משרות בכירים שהנשים או הילדים שלהם מחזיקים נכסים משמעותיים במדינות זרות כחלק ממאמץ סיני למנוע מראש מהפקידים הבכירים של בייג'ינג להיות מושפעים מסנקציות שכיום מכוונות נגד רוסיה.
האיסור, שמופיע בהודעה פנימית שהוציאה המפלגה, עשוי לשחק תפקיד במאמצי המנהיג הסיני שי ג'ינפינג להגדיל את השפעתו, בכינוס על זהות ההנהגה שמתרחש פעם בעשור וצפוי להתקיים השנה.

ההוראה החדשה אוסרת על בנות ובני הזוג וכן ילדים של פקידים ברמת שר ומעלה להחזיק - באופן ישיר או עקיף - נכסי נדל"ן או מניות במדינות זרות. כמו כן ייאסר עליהם להקים חשבונות במוסדות פיננסיים זרים אלא אם יש להם סיבה לגיטימית לעשות זאת - למשל לימודים או עבודה - כך לדברי הגורמים.

לא ברור אם הכללים האלה ייושמו באופן רטרואקטיבי, אבל בני משפחה של כמה מהפקידים הבכירים כבר מכרו מניות בחברות זרות על מנת לציית להוראה שפורסמה במהלך חודש מרץ.

ההוראה ניתנה בגלל שהנשיא שי מעוניין לצמצם למינימום את הסיכונים הגיאופוליטיים למפלגה הקומוניסטית, מתוך חששות שפקידים בכירים שיש להם חשיפה פיננסית במדינות זרות עלולים להפוך לנקודת חולשה, אם ארה"ב ומדינות מערביות אחרות יטילו סנקציות נגד מנהיגים סיניים ובני משפחותיהם, בדומה למה שנעשה כלפי מוסקבה לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, כך אמרו האנשים.

"הפקידים המובילים חייבים לדאוג למשמעת משפחתית ואתיקה", אמר שי לסוכנות האכיפה המשמעתית המובילה של המפלגה בינואר. "הפקידים חייבים להוביל על ידי מתן דוגמה בהתנהלות ילדיהם ובנות הזוג שלהם כראוי, להיות אנשים אחראיים ולעשות דברים בדרך נקייה", אמר הנשיא.

הסגל הבכיר חייב לחתום על הצהרה


כעת אנשי הסגל הפקידותי והמפלגתי הבכיר חייב לחתום על הצהרה שבה הם מתחייבים לציית לכללים החדשים - דרישה שתעניק לשי יותר כח מול האליטות הפוליטיות לקראת הקונגרס הלאומי ה־20 של המפלגה, שצפוי להתקיים בהמשך השנה. ההצהרות יתנו לשי מנוף לחץ על כל פקיד שיפר את כללי אחזקת הנכסים במדינות זרות, בגלל שאז יורשע הפקיד הסורר בעבירות רציניות כמו אי־נאמנות וחוסר הגינות כלפי המפלגה.

שי צפוי להבטיח לעצמו עוד כהונה בת חמש שנים כמנהיג המפלגה בקונגרס, ולשבץ לקבינט שלו מקורבים שהוא יותר סומך עליהם במאמץ לחזק את מעמדו כמנהיג הסיני החזק ביותר מזה כמה עשורים.

מאז שנכנס לשלטון ב־2012, ניהל שי מאבק בפרופיל גבוה למלחמה בשחיתות והפסקת אורח החיים הראוותני של הפקידים, ואמר שהמפלגה נמצאת במלחמה קיומית נגד ריקבון מוסרי בשורותיה.

ב־2014, הודיעה המפלגה שגילתה כ־3,200 פקידים, ששלחו את בנות הזוג וילדיהם למדינות זרות והחביאו שם נכסים. המפלגה הורידה כשליש מהם בדרגה, תוך ציון רמת הבכירות שלהם וסירוב לתת למשפחותיהם לחזור לסין. בייג'ינג אפילו ניסתה ללכוד נכסים הקשורים למבוקשים כלכליים, כחלק מהמבצעים "ציד השועלים" ו"רשת השמיים" נגד פושעי צווארון לבן ופקידים בכירים מושחתים.

המפלגה דורשת יותר גילויים פיננסיים מהבכירים שלה בעשורים האחרונים, אם כי הם נצפים רק על ידי בקרים פנימיים. הדרישות האלה עדיין לא מגיעות עד לרמת חוק "אור השמש", שבו תומכים חלק מהחוקרים. במסגרת חוק כזה ייאלצו פקידי ציבור לפרסם ציבורית את היקף נכסיהם האישיים. המפלגה הכניסה ב־1995 כללים שמצריכים מחברים בכירים לדווח על הכנסתם, ומאז הוסיפה רגולציות הדורשות מפקידים לגלות מידע פיננסי ואישי נוסף, כולל פרטים על התעסוקה של בנות הזוג והילדים, וכן אחזקות בנכסי מקרקעין והשקעות.

בתחילת העשור הקודם, הדיון הציבורי על הדרישות לגילוי הון של פקידים התפתח לסדרה של הפגנות על ידי פעילים שדרשו יותר שקיפות לגבי הנכסים המשפחתיים של פקידים בכירים. מאוחר יותר עצרו הרשויות הרבה מהפעילים.

קרוב משפחה של מאו טסה־טונג

המתחים העולים בין סין והמערב הניעו חששות שכל חשיפה פיננסית שעלולה להיות לפקידים בכירים סיניים במדינות זרות יכולה לשמש כמנוף לחץ נגד בייג'ינג, בייחוד לאחר שראו איך ממשלות ארה"ב ואירופה הטילו סנקציות נרחבות על רוסיה לאחר שפלשה לאוקראינה, כך אמרו חלק מהאנשים.

סין לא אוסרת על אזרחיה להקים או להשקיע בחברות זרות, שיכולות להיות להן מטרות לגיטימיות, אך באותו הזמן גם שימשו בעבר להתחמקות ממיסים והעברת כספים לא חוקיים למדינות זרות. ידוע שקרובי משפחה של פקידי המפלגה השתמשו בחברות קש על מנת להחזיק בנכסיהם.

ב־2016, הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים פרסם דוח שקשר בין קרובי המשפחה של שני מנהיגים בכירים במפלגה - ששניהם פרשו מאז - לפעילות מסחרית במדינה זרה, שנעשתה דרך משרד עורכי הדין Mossack Fonseca & Co.. הדוח הסתמך על "מסמכי פנמה".

הקונסורציום דיווח על שמות בני משפחה במשפחות האליטה של המפלגה שזוהו כדירקטורים או בעלי מניות בחברות זרות, כולל גיס של הנשיא שי, וכן קרובים של מאו טסה־טונג, מנהיג המפלגה לשעבר. הדו"ח לא האשים אף אדם יחיד או ארגון בפעולה לא נאותה.

"ממה בדיוק אנחנו צריכים לפחד?"

ארה"ב הטילה סנקציות נגד כמה פקידים סינים בשנים האחרונות, כולל הקפאת כל הנכסים הנמצאים בארה"ב שעלולים להיות בשליטתם, וציינה את תפקידיהם של הפקידים בהפרת זכויות האדם במחוז הצפון מערבי שינג'יאנג ובדיכוי זכויות אדם בהונג קונג. המטרות כללו שני חברים בפוליטביורו של המפלגה שיש בו 25 חברים, בייחוד וואנג צ'ן, פקיד בכיר ברשות המחוקקת הסינית, וצ'ן קואנגואו, מנהיג המפלגה בשינג'יאנג בין 2016 ל־2021.

באפריל, סגנית מזכירת מחלקת המדינה של ארה"ב וונדי שרמן אמרה שהיא "מקווה שבייג'ינג הסיקה את המסקנות הנכונות מהמשבר של רוסיה ואוקראינה", ורמזה שהמערב עלול להטיל סנקציות קשות על סין אם תשתמש בכוח צבאי נגד האי טייוואן הנהנה מדמוקרטיה ואוטונומיה, ובייג'ינג טוענת שצריך להפוך לחלק מסין. סגן שר החוץ הסיני לה יוצ'נג התעקש על כך ש"סין לא מוטרדת מהאיום של סנקציות הדומות לאלה שהוטלו על רוסיה".

"איזה סוג של סערות לא חווינו ביותר מ־70 שנה מאז ייסוד 'סין החדשה'", אמר לה. "לא רק שסין לא קרסה, אלא היא משגשגת ומתפתחת במהירות גדולה. ממה בדיוק אנחנו צריכים לפחד?"