המניות נחתכות והתחזיות גם כן: "המשקיעים הגדולים בארה"ב מאוד מושפעים כרגע ממאקרו וחוששים"

כך מסביר עומר קפלן, אחד ממייסדי איירון סורס, את בריחת המשקיעים מהמניה בחודשים האחרונים, ומשוכנע כי "כשיחזרו העליות בשוק, חברות אמיתיות, רווחיות, צומחות, ייצאו מאוד מחוזקות" • בכנס אופנהיימר שנערך השבוע הסבירו גם ראשי גלובל-אי את הפחתת תחזית ההכנסות והעסקאות שלהם לאחרונה: "תחזית הצמיחה של 70% שנתנו הייתה אגרסיבית"

המניות נחתכות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
המניות נחתכות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מדי שנה עורך בנק ההשקעות אופנהיימר כנס בהשתתפות חברות ישראליות רבות. השנה, לאחר שנתיים במתכונת וירטואלית בשל הקורונה, חזרו מנהלי החברות והמשקיעים להתכנסות פיזית. מצד שני, את החגיגה קלקלה במידה מסוימת העובדה שרוב החברות שהציגו בכנס נסחרות כיום במרחק רב ממחירי השיא של 2021, ובעיקר ספגו בתקופה האחרונה ירידות חדות במחירי מניותיהן, על רקע מצב השווקים.

כך לדוגמה, מניית איירון סורס נסחרת היום במחיר נמוך ב-77% מהשיא של ספטמבר שעבר, כששווי השוק שלה היום הוא כ-2.9 מיליארד דולר. עומר קפלן, אחד ממייסדי החברה ו-CRO, נשאל על ידי אביבית מנה-קליל, מנכ"לית משותפת באופנהיימר, מה החברה נשאלת על ידי המשקיעים מארה"ב, ולמה המשקיעים האמריקאים "ברחו" מהמניה.

 
  

לדבריו, "מה שאנחנו חווים זה מאקרו. לא ירדנו יותר מחברות אחרות בתעשייה. אין קשר בין היסודות הכלכליים של החברה לבין איפה שהיא נסחרת היום. המשקיעים הגדולים בארה"ב מאוד מושפעים כרגע ממאקרו, מאוד חוששים, סקפטיים כלפי חברות טכנולוגיה - הם אומרים לנו את זה.

"הם שואלים שאלות ואומרים 'אנחנו רואים שאתם גדלים יפה'. לא הייתי משווה את המצב למשברים הגדולים של פעם, אבל כשהשוק יחזור לעלות יהיו הרבה הזדמנויות - חברות אמיתיות, רווחיות, צומחות, ייצאו מאוד מחוזקות; איירון סורס כרגע במכפילים סופר-נמוכים - ומנגד, חברות שגדלו על הייפ ולא רווחיות, לאו דווקא יצלחו את השינוי הזה בשוק. אנחנו בכל אופן מנסים להתעלם מרעשי הסביבה ולעבוד".

איירון סורס פיתחה פלטפורמה למפתחי משחקים ואפליקציות למובייל, ובין היתר נותנת למפתחים האלה כלי פרסום, אנליטיקה, שירות ועוד. "הרעיון הוא שיש את כלכלת האפליקציות, והמטרה שלנו היא להיות התשתית של כל האירוע הזה", אומר קפלן.

"גם אחרי ההורדה הצמיחה עדיין משמעותית"

לשאלה של מנה-קליל בנוגע לפרטיות המשתמש והשינויים שחלו לאחרונה בנושא באפל, ועשויים לקרות גם באנדרואיד, אמר קפלן שהנושא אינו חדש, ובבסיס "זה מעולה לנו, כי הוא בעיקר מגביל חברות שיודעות לנתח התנהגות של משתמשים - לדוגמה, יוזר משחק במשחק מסוים, מתארח במלון כלשהו בתאילנד ומעדיף יין מסוים. לנו אין את זה, אנחנו לא יודעים לבנות פרופיל על יוזר מעבר לקונטקסט של מה שקורה עכשיו".

הנפקת איירון סורס בניו יורק / צילום: צילום מסך יו טיוב
 הנפקת איירון סורס בניו יורק / צילום: צילום מסך יו טיוב

איירון סורס הפחיתה לאחרונה את התחזית השנתית שלה ב-5% בהכנסות ובכ-10% ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות). החברה צופה הכנסות של 750-780 מיליון דולר ב-2022 לעומת 553 מיליון דולר ב-2021, ו-EBITDA שנתי של 230-240 מיליון דולר, לעומת 194 מיליון דולר ב-2021. שולי ה-EBITDA יהיו 29%-32%, נמוך מהתחזית הקודמת ל-31%-34%.

לדברי קפלן, "חשוב להדגיש שגם אחרי ההורדה אנחנו עדיין מדברים על צמיחה משמעותית. בחרנו בגישה אחראית, ראינו התחלה של שינויי מאקרו ועצבנות כללית בסקטור, וזה משפיע על חברות משחקים שאולי יבחרו להוריד תקציבי שיווק, דבר שיכול להשפיע עלינו.

"אנחנו עדיין לא רואים משהו מהותי ברבעון, אבל אי אפשר להתעלם מכך, ולכן אנחנו בוחרים להיות זהירים". עם זאת, הוא הוסיף שבתקופות שבהן אנשים "פחות במסעדות ופחות בנסיעות, הם יהיו יותר בטלפון וישקיעו מיקרו-השקעות כאלה (במשחקים, ש'ח'ו')".

באופן כללי הוא אומר על עולם הגיימינג כי זה עולם מרתק, עם הרבה קונסולידציה ודיבורים על מטא-וורס ו-NFT למשחקים, אך לדבריו "הדבר הבסיסי הוא שאנשים משתמשים המון זמן בנייד ובמשחקים. המשחקים הם חוויה של מעין ניתוק, מאוד פשוט ובידורי, אפשר לשחק במעלית או בסאבוויי. בחנויות האפליקציות אפשר לראות שאם פעם המשחק עם הכי הרבה הורדות היה של חברת ענק, היום אלה משחקים של מפתחי אינדי".

גלובל-אי: "הורדנו מ-70% ל-60% בגלל מאקרו"

עוד חברה שהפחיתה לאחרונה תחזיות היא גלובל-אי, המספקת פתרונות טכנולוגיים למסחר מקוון חוצה-גבולות. החברה הפחיתה את תחזית ההכנסות וה-GMV (היקף העסקאות) אך לא שינתה את תחזית ה-EBITDA.

היא צופה הכנסות של 383-403 מיליון דולר, צמיחה של 60% מ-2021, ו-EBITDA של 38-42 מיליון דולר, עלייה של 23.5%.

הנפקת Global E בנאסד''ק / צילום: ספייס קאט
 הנפקת Global E בנאסד''ק / צילום: ספייס קאט

מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, אמיר שלכט, וסמנכ"ל הכספים, עופר קורן, התייחסו לכך, ולדברי שלכט, "נתנו תחזית ל-70% צמיחה והורדנו ל-60% בשל השפעות מאקרו. מעבר לזה, ברבעון הראשון הוספנו לקוחות, ביניהם אדידס, לקוח אסטרטגי, וההאצה מאוד גדולה".

קורן אמר כי "תחזית הצמיחה של 70% הייתה אגרסיבית, גבוהה משמעותית מכל שחקני האי-קומרס. בחודשים האחרונים ראינו שתי תופעות: החיובית, אנחנו רואים התחזקות ב-engagement של הלקוחות, פייפליין גדול, השקעה גדולה מאוד של המותגים בערוץ המכירה ישירות לצרכן, שם אנחנו הגורם שמאפשר להם את הזירה הבינלאומית.

"איפה ראינו חולשה? בצד הצרכן הסופי; בסוף מישהו צריך לקנות את המוצרים, ושם ראינו בינואר-פברואר, בעיקר עם פרוץ המלחמה באוקראינה, היחלשות משמעותית בכל מרכז-מזרח אירופה. במאי ראינו שיפור משמעותי, אבל אנחנו לא יודעים עדיין אם זו מגמה. יחד עם מצב המאקרו, עדכנו את התחזית בהתאם".

קורן הוסיף כי גלובל-אי כמעט לא סופגת עליות מחירים, בגלל סוג הקשר שלה עם הספקים השונים. עלויות השילוח שלה הן בעיקר אוויריות - גם שם עלו המחירים, כמו בתובלה הימית, אך לדבריו "ספגנו מעט מזה אם בכלל, כי יש לנו כוח מיקוח".

בגלובל-אי גם מעדכנים כי יעד מרכזי כיום הוא התרחבות גיאוגרפית, בעיקר ליפן ולאוסטרליה. גלובל-אי נסחרת בשווי כ-3 מיליארד דולר, ומנייתה איבדה 76% מהשיא ו-22% מההנפקה בשנה שעברה.

 "נובה יודעת לנתב היטב במים הסוערים"

סמנכ"ל הכספים של נובה, דרור דוד, התייחס בכנס למספר גורמים שמשפיעים כיום על החברה, העוסקת בפתרונות מדידה לבקרת תהליכי הייצור של מוליכים למחצה. החברה פרסמה לאחרונה דוחות טובים ותחזית חיובית לרבעון השני.

דוד התייחס בין היתר למצב הנוכחי בסין על רקע הקורונה: "המצב בסין מורכב", אמר. "יש אזורים בסגר, סגר של סין ולא של ישראל, יש עובדים של נובה שכבר 40 יום בבית ברציפות. לאירועים מתחילה להיות השפעה ככל שהדבר מתארך".

לדבריו, יש מפעלי ייצור שבבים בשנחאי שבהם היצרנים מבקשים מהספקים (בהם נובה) לייצר "אזורי שינה" במפעל, וגם בין עובדי נובה בסין יש כאלה שהתנדבו לישון באתרי הלקוח כדי להמשיך לעבוד.

אתגר אחר מגיע מכיוון שרשרת האספקה: "אנחנו חברת חומרה, וקונים בכל העולם", אמר דוד. "השילוח והעלייה בביקוש משפיעים גם על נובה. זה לא השפיע על היכולת שלנו לספק מוצרים עד היום, ואנו לא צופים שזה ישפיע בטווח הנראה לעין, אבל האתגר יומיומי, אנחנו רואים השפעה על מחירי הרכיבים. נובה יודעת לנתב בצורה יחסית טובה במים הסוערים האלה ואפשר לראות את זה בתוצאות החברה".