השוק עדיין מחפש תחתית, בזמן שמכירת החיסול של המניות נמשכת

נתונים מהשוק האמריקאי ממשיכים לרמוז כי עד כה מכירות המניות השנה לא גרמו שינוי בהתנהגות המשקיעים, כפי שקרה במקרים קודמים • עם זאת, האנליסטים מתקשים לחזות מתי תסתיים קדחת המכירות: "הדברים ימשיכו להיות גרועים יותר לפני שישתפרו"

סוחר בוול סטריט עוקב בחשש אחר הנתונים / צילום: Associated Press, David L. Nemec/New York Stock Exchange
סוחר בוול סטריט עוקב בחשש אחר הנתונים / צילום: Associated Press, David L. Nemec/New York Stock Exchange

המניות האמריקאיות חוות את "מכירת החיסול" הגדולה שלהן זה כמה עשורים. אך האם הגיעו כבר לתחתית החבית? כל אחד ינחש כרצונו.

מכירות גדולות של מניות בשוק האמריקאי מבלבלות כבר זמן מה אסטרטגים שמנסים לחזות מתי אלו יסתיימו. מקרים כאלה בעבר הסתיימו לעתים בפרץ פניקה של מכירות וזהו, ובתקופות מכירות אחרות, כמו זו שנמשכה מ־1973 עד 1974, נגמרו רק אחרי ימים ממושכים, שבהם המסחר נמשך בנפח נמוך יותר.

משקיעים רבים ואנליסטים הבוחנים את המקרים ההיסטוריים לאיתור תקדימים, מאמינים שנותרה למדד S&P 500 עוד כברת דרך עד שיגיע לספו של שוק דובי.

המדד ירד ב־19% מהשיא שקבע ב־3 בינואר, ומפלרטט עם ירידה של 20% שתסיים את השוק השורי שהחל במרץ 2020. מכירות המניות השנה, שכבר נמצאות כעת בחודש החמישי, נמשכות כבר עתה זמן ארוך ממה שלרוב קורה ללא מיתון, על פי חישובי דויטשה בנק.

עוד על הטלטלה בשווקים:

התחמושת של הפדרל ריזרב מצומצמת הפעם | גיא בן סימון, פרשנות
לא בדיוק בועת הייטק או מחנק אשראי: המשבר הנוכחי לא מזכיר שום דבר שקדם לו | אורי פסובסקי
 חזרה לירידות בוול סטריט; סנאפ צונחת וגוררת את מניות הטכנולוגיה מטה | סיקור שוטף

הלחץ על מניות יגבר בחודשים הקרובים

אבל הפדרל ריזרב עדיין נמצא בשלבים המוקדמים של מהלך העלאות הריבית שלו, והמשמעות היא שהנסיבות הפיננסיות עוד יתקשחו, והלחץ על מניות בחודשים הקרובים יגבר. אנשים רבים מטילים ספק בכך שלבנק המרכזי תהיה יכולת להמשיך להעלות ריבית בלי להטות את הכלכלה לכיוון של מיתון, תקופה שבה מניות לרוב צונחות בכ־30% כפי שמלמדים נתוני דאו ג'ונס מאז 1929.

הנתונים ממשיכים לרמוז על כך שמכירות המניות השנה, עד כמה שהן מכאיבות, לא גרמו לשינוי בהתנהגות המשקיעים כפי שניתן היה להבחין במקרים קודמים.

משקיעים ממשיכים להחזיק חלק גדול מתיק ההשקעות שלהם במניות. בנק אמריקה הודיע החודש שהלקוחות הפרטיים שלו מחזיקים בממוצע 63% מהתיק שלהם במניות - הרבה יותר ממה שהיה אחרי המשבר הכלכלי ב־2008, כשהתיק הממוצע כלל רק 39% במניות.

אחד המדדים לתנודתיות הצפויה בשוק נותר הרבה מתחת לרף שנחצה במכירות גדולות קודמות. מדד Cboe Volatility Index, המוכר כ"מדד הפחד" או VIX, זינק הרבה מעל 40 בתקופות המכירות של מרץ 2020, נובמבר 2008 ואוגוסט 2011. השנה עדיין לא הגיע לרמה הזו.

 
  

כמו כן, משקיעים לא ברחו מכמה מהחלקים החבוטים ביותר של השוק. קרן הסל ARK, בהובלת קאת'י ווד, הכניסה השנה מזומנים בשווי 1.4 מיליארד דולר, למרות שהתחזיות מנבאות לה את התשואות הגרועות ביותר מאז הקמתה, לפי נתוני FactSet. קרנות סל ממונפות שמציעות למשקיעים דרך להגביר הימורים שוריים על נאסד"ק 100, וכן על מניות של חברות מעבדי מחשבים, משכו מיליארדי דולרים בהשקעות השנה.

"אנחנו עדיין צריכים לנער מהשווקים את הקצף", אמר קול סמיד, נשיא ומנהל תיקים ב־Smead Capital Management. כמו משקיעים רבים אחרים, סמיד מנסה לזהות חברות עם הערכות שווי אטרקטיביות, שהוא מאמין שיוכלו לעמוד באינפלציה העולה והצמיחה המאיטה. אחת החברות שסמיד שם עליהן עין היא סטארבקס, שבעבר החזיק   במניותיה. אבל כמעט כמו כל דבר בשוק המניות, גם המניות של רשת בתי הקפה ירדו השנה.

מניות סטארבקס ירדו ב־37%, והן צפויות להציג את הביצועים הגרועים ביותר השנה מאז 2008. מדד S&P 500 ירד ב־18% לשנה, והציג את ההפסד השבועי השביעי ברציפות ביום שישי - משך הזמן הארוך ביותר שבו נרשמות ירידות רצופות מאז 2001.

"הדברים ייעשו יותר גרועים בטרם שייעשו טובים יותר", אמר סמיד.

סיבה אחת לכך שמשקיעים רבים נזהרים כעת היא האינפלציה הדוהרת. הפד מעלה את שיעורי הריבית על מנת לנסות לרסן את האינפלציה, שמוקדם יותר השנה עלתה בקצב המהיר ביותר מאז שנות ה־80. הבנק מכוון ל"נחיתה רכה" - קרי האטת הכלכלה מספיק על מנת לרסן את האינפלציה, אבל תוך הימנעות מהטיית הכלכלה האמריקאית לעבר מיתון.

משקיעים רבים חוששים שהבנק המרכזי לא יצליח, בהתבסס על סבבים קודמים של הידוק המדיניות המוניטרית.

לשווקים יהיה קשה למצוא את הקרקעית

אם בודקים מאז שנות ה־80, ארה"ב גלשה למיתון ארבע מתוך שש פעמים שבהן הפדרל ריזרב נקט מהלכים להעלאת שיעורי הריבית, כך מראה מחקר שנערך על ידי הפדרל ריזרב של סנט לואיס. הפעם, נוסף לבנק המרכזי האתגר של ניסיון לנסות להשתלט על עליות המחירים בזמן שהפלישה הרוסית לאוקראינה ומדיניות אפס קורונה של סין מוסיפות להפרעות בשרשראות האספקה וללחצים האינפלציוניים בכל העולם.

"אין סיכוי בעולם שהפדרל ריזרב יוכל למחוץ את האינפלציה בלי לפגוע באופן משמעותי בביקוש המקומי", אמר דיוויד רוזנברג, נשיא וכלכלן ראשי ב־Rosenberg Research.

רוזנברג הוסיף שהוא מאמין שלשווקים יהיה קשה למצוא בוודאות את הקרקעית לפני שהפד יסיים את מהלך הקשחת המדיניות המוניטרית, או אולי הבנק שכנע משקיעים שהוא מצליח להוריד את הלחצים האינפלציוניים בלי לגרום למיתון.

אחרים מציינים שהירידות במניות, בעוד שהן כואבות, עוד לא הגיעו לרמת החומרה של שווקים דוביים מהעבר.

אם בודקים מאז 1929, מדד S&P 500 ירד בממוצע כ־36% בזמני שוק דובי, לפי נתונים של חברת Ned Davis.

סוף המכירה יהיה "הזדמנות גדולה לקנייה, אבל אני לא חושב שהרגע הזה יגיע בהכרח מחר", אמר סמיד.