משכנתאות, הלוואות וחסכונות: איך תשפיע העלאת הריבית על הכיס שלנו

הריבית עלתה היום ב-0.4% לרמה של 0.75% • בנק ישראל מנסה לרסן את האינפלציה, אך להעלאת הריבית יש גם השפעות נוספות • מה יקרה למחירי הדיור, איך יושפעו המשכנתאות והאם החיסכון הסולידי יהפוך לרלוונטי? • גלובס עושה סדר

איך תשפיע העלאת הריבית על הכיס שלנו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
איך תשפיע העלאת הריבית על הכיס שלנו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל העלה היום את הריבית ב-0.4% לרמה של 0.75%, וזוהי רק ההתחלה: אנו נכנסים לתהליך ארוך של העלאות ריבית. בנק ישראל ציין כי הוא צופה שבסוף השנה הריבית תעמוד על 1.5%. העלאות הריבית הן ניסיון לרסן את האינפלציה שמרימה ראש בעולם וגם בישראל, שבה עומד כרגע קצב האינפלציה השנתי על 4%, גבוה באחוז מהרף העליון של היעד שקבע בנק ישראל.

להעלאת הריבית יש אפקטים נוספים: היא מצננת מחירי נכסים כמו מניות, ולא טובה עבור שוק החוב. זו אחת הסיבות לירידות בשווקים מתחילת השנה, שמתבטאות בתשואות של החסכונות שלנו, וזו גם אחת הסיבות שנמשיך לראות תנודתיות גבוהה בהמשך השנה.

הנה שלוש נקודות בהן העלאת הריבית פוגשת אותנו:

משכנתאות והלוואות: התייקרות

העלאת הריבית מייקרת את כל סוגי ההלוואות שצמודות לריבית הפריים (שהיא ריבית בנק ישראל + 1.5%), בהן רוב ההלוואות הצרכניות, רוב ההלוואות שנלקחות מהגופים המוסדיים, ומסלול צמוד הפריים במשכנתאות. עם זאת, חשוב לומר לגבי המשכנתאות כי השתוללות האינפלציה בעייתית הרבה יותר עבור נוטלי המשכנתאות הצמודות (כשליש מתיק המשכנתאות של הציבור צמוד למדד), מאשר עליית ריבית בנק ישראל, בטח בשלב זה בו הריבית עדיין נמוכה.

עבור נוטלי משכנתאות חדשות עליית ריבית בנק ישראל, שהיא שקולה לריבית חסרת הסיכון, מייקרת למעשה את הריבית בכל המסלולים, שכן היא נקודת הבסיס לפיה מתומחרים המרווחים של הסיכונים השונים. מי שלוקח כיום משכנתה צריך לקחת בחשבון כי ההחזר החודשי צפוי לעלות ולהשתנות עוד השנה, וזאת בניגוד לעשור האחרון שבו ההחזר היה יציב באופן יחסי.

חסכונות סולידיים: יותר אלטרנטיבות

ככל שהריבית תעלה, אנחנו נראה יותר ויותר אלטרנטיבות לחסכונות סולידיים בתשואה סבירה. בתמונת מראה לריבית הנמוכה שמחקה כמעט לחלוטין את האלטרנטיבות השונות לחיסכון סולידי בבנקים, ושלחה את הציבור לשוק ההון ולנדל"ן.

שוק הנדל"ן: ללא השפעה משמעותית 

כפי שב-2008 תהליך הורדת הריבית הזניק את הנדל"ן, כך הציפיה היא שעליית הריבית תוריד את מחירי הנדל"ן: המימון מתייקר, ולציבור נוצרות שוב אלטרנטיבות להשקעת כספו באופן סולידי באפיקים אחרים. עם זאת, מכיוון שמחירי הנדל"ן תלויים גם בהיצע השוק, קשה לראות בשלב זה, שבו הריבית עולה אך בראייה ארוכת טווח היא עדיין נמוכה, השפעה משמעותית על מחירי הדיור. זו אולי תגיע, כאשר ריבית בנק ישראל תהיה פי חמישה.