700 אלף איש מחכים לדרכון. האם הצעדים הללו ישחררו את הפקק?

אחרי חודשים בהם אי אפשר היה להשיג תור לחידוש דרכון, רשות האוכלוסין תגברה צוותים ופתחה לשכה חדשה להנפקת דרכונים זמניים בעלות של 400 שקלים • בכנסת זועמים על תגובה מאוחרת לכאוס ידוע מראש, אך מנכ"ל הרשות משוכנע: "ירגישו את ההקלה בימים הקרובים"

המרכז לדרכונים זמניים, סמוך לקניון איילון בבני ברק / צילום: שלומי יוסף
המרכז לדרכונים זמניים, סמוך לקניון איילון בבני ברק / צילום: שלומי יוסף

האם לקראת עונת חופשות הקיץ אזרחי ישראל יחושו הקלה בהנפקת דרכונים? מנכ"ל רשות האוכלוסין תומר מוסקוביץ אופטימי. תחושת ההקלה המסתמנת באה על רקע שלושה צעדים משמעותיים שנעשו בשבוע האחרון: ביום ראשון נפתחה לשכה חדשה בבני ברק להנפקת דרכונים זמניים, עד לסוף החודש יעברו בה למעלה מ-5,000 איש שינפיקו דרכון זמני במקום בעלות של 400 שקלים בתשלום אונליין (אין אפשרות לשלם בלשכה) וללא התנאים המגבילים. מחיר נמוך בחצי מנתב"ג, אבל גבוה בהרבה מבלשכות.

מענה נוסף ניתן במפעל ייצור הדרכונים, שם לא מצליחים לעמוד בעומס בחודשים האחרונים וזמן ההמתנה לדרכון עלה ל-6 שבועות במקום כשבועיים. השבוע החלה לעבוד במפעל משמרת שנייה עד לשעות הערב כדי להגביר את קצב הייצור ובקרוב תופעל גם משמרת שלישית בלילה המטרה להעלות את קצב האספקה כך שיעמוד ברמת הביקוש בקיץ. הצעד השלישי עליו מדברים ברשות הוא תוספת כוח אדם: 20 עובדים חדשים נקלטו החודש ו-80 יקלטו ביוני.

גם בבריטניה יש משבר דרכונים | אסף אוני

הממשלה הבריטית מנסה להתמודד עם "פקק משמעותי" של הוצאת דרכונים חדשים, על רקע זעם ציבורי, דיווחים בתקשורת על משפחות שחוששות לגורל חופשות הקיץ שלהן, והטחת האשמות ברשויות. צילומים של תורים במשרדים להוצאת דרכונים מתפרסמים בתקשורת, וראש הממשלה בוריס ג'ונסון אף זימן ללשכתו את הממונים ורמז כי לא יהסס להפריט את השירות.

700 אלף בקשות טרם הושלמו

לפי הדיווחים בבריטניה, ישנו תור של כ-700 אלף בקשות להוצאת דרכונים שטרם הושלמו. באתר הרשויות הרלוונטיות הוכפל הזמן המקסימלי הנדרש להוצאת דרכון, מחמישה שבועות עד כה, לעשרה שבועות כעת. משפחות חוששות כי לא יספיקו לחדש את הדרכונים בזמן עד חופשת הקיץ ביולי. כלי התקשורת האשימו בין היתר עובדים ברשות הממונה בכך שהם ממשיכים לעבוד מהבית, ולא מהמשרדים. גורמים ברשות, מנגד, מאשימים את הממשלה בכך שהטמיעה מערכת חדשה, ודיווחו כי העובדים נאלצים להשתמש במערכות הישנות כגיבוי.

אחרי שנתיים של מגיפת קורונה, מספר הבקשות לחידוש דרכונים בממלכה המאוחדת נמצא בעלייה, וישנו חשש כי המשבר רק יתגבר לקראת חופשות הקיץ, כאשר עוד ועוד בריטים יגלו כי הדרכונים שלהם אינם בתוקף. הרשות להוצאת דרכונים (Her Majesty’s Passport Office) דיווחה כי במרץ בלבד טיפלה במיליון בקשות להוצאת דרכון, שיא של כל הזמנים. בשנה הקרובה צופה הרשות חידוש או הוצאה של 9.5 מיליון דרכונים. הרשות עידכנה כי הגבירה את הסגל המוקדש למשימה זו ב-500 עובדים, וכי היא מגייסת כ-700 עובדים נוספים. ישנם כ-4,000 עובדים בתחום זה, לפי הודעת הממשלה.

ג'ונסון אמר, לפי דיווחים מהקבינט, כי לא יהסס להפריט את השירותים, כפי שעשתה הממשלה בעבר בכמה תחומים, כולל התחבורה. בראיון שהתייחס לדיווחים סירב ג'ונסון להתחייב שלא להפריט את שירות הוצאת הדרכונים, ואמר כי "לא משנה לי אם זה מהסקטור הפרטי או הציבורי" וכי לתושבים מגיע שירות "מהיר יותר וזול יותר" בתחום.

"ירגישו את ההקלה בימים הקרובים"

"אנחנו על הסף שיראו את ההקלה בשטח בימים הקרובים", אומר מוסקוביץ לגלובס בעודו נמצא בסיור בין הלשכות ברחבי הארץ. "הצעדים הגדולים נעשו וההבשלה וההשפעה שלהם על הציבור הם עניין של ימים". הרקע לפעולות הם מצוקת התורים לחידוש דרכונים כבר חודשים ארוכים וזעמם של האזרחים שכבר הזמינו טיסות ורק אז גילו שהתורים הקרובים בלשכות הם רק בעוד חודשים.

הצעה לוועדת חקירה: "כשל של משרד הפנים"

המצב בישראל דומה לזה שבמדינות נוספות בעידן הפוסט קורונה. אחרי שנתיים שבהן אנשים כמעט שלא עזבו את הבית, כל שכן את הארץ, עדכון הדרכון נדחה (למרות שהלשכות היו פתוחות) והמירוץ המתחדש לנתב"ג הוביל לפקק תורים. לפי הערכת רשות האוכלוסין מספר האנשים בישראל שצריכים לחדש דרכון עומד על 700 אלף איש. ביום רביעי יעלה ח"כ יוסי טייב מש"ס (שיו"ר מפלגתו כיהן עד לפני שנה כשר הפנים) הצעה במליאה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית על הכישלון של משרד הפנים בראשות שקד בסוגיית הדרכונים.

בדברי ההסבר להקמת הוועדה כותב טייב "בשל כישלון משרד הפנים לספק פתרון הוא החליט באופן יוצא דופן לאפשר לישראלים לצאת מהארץ בדרכון זר אולם זה נותן פתרון למיעוט ואינו אלא הודאה בכישלון".

בשבוע שעבר נערך גם דיון מהיר בוועדת הפנים של הכנסת ביוזמת ח"כ משה ארבל בנושא. יו"ר הוועדה, ח"כ ואליד טאהא מרע"ם, אמר בפתח הדברים כי "יש פה פאשלה של משרד הפנים ורשות האוכלוסין. אזרחי המדינה עוברים סיוט כדי לחדש או להנפיק דרכון או תעודת זהות. זאת לא סוגיה במחלוקת, מדובר בשירות בסיסי לו זכאי כל אזרח במדינה. מדוע לא הכינו תכניות גיבוי למצבים כאלה, יש פה כשל של רשות האוכלוסין". ח"כ איתן גינזבורג, מהקואליציה ומיוזמי הדיון אמר כי התחושה היא שמשרד הפנים והרשות לא נערכו נכון להנפקת התעודות הביומטריות.

שקד ולשכת האוכלוסין מואשמים בתגובה מאוחרת מדי לכאוס ידוע מראש. אם כל הצעדים שננקטו בשבועות האחרונים היו ננקטים עוד קודם לכן, לפני אפריל, פקק מחדשי הדרכונים של הקיץ לא היה מצטבר ומגיע למצבו הנוכחי. גורמים המעורים בנושא לא שוללים את הטענה הזו, אך אומרים כי לא ניתן לייצר פתרונות מחוץ לקופסא במצב הרגיל ונדרש היה משבר כדי להתניע תהליכים בין-משרדיים כמו תוספת משמרות, גיוס כוח אדם נוסף, אפשרות יציאה מהארץ עם דרכון זר בלבד ועוד ועוד. כך, ניסיון להפעיל את הלשכות גם בימי שישי נתקל בסירוב של רוב הלשכות. בנוסף, אומרים במשרד הפנים, שקד נתנה הוראה שבלשכות יתקבלו גם פונים שלא קבעו תור.

הקטסטרופה שנמנעה ושיפור האפליקציה

ועוד בגזרת הכנסת: ביום ראשון שעבר אישרה ועדת חוקה לדחות בשנתיים את המעבר לתעודות זהות ביומטריות והשרה חתמה על התקנות החדשות. כך נמנעה קטסטרופה נוספת בדמות מסה של פונים שמבקשים כעת להוציא תעודות זהות חדשות עד אוגוסט, אז על פי החוק המקורי נדרשו לתעודות ביומטריות בלבד.

האפליקציה עברה גם היא מקצה שיפורים שמאפשר למבקשים לקבוע תור בהליך פחות מסורבל מבעבר. בעתיד הקרוב, מבטיחים בלשכת האוכלוסין, האפליקציה עצמה תציע ותפנה את הגולשים למקומות בהם יש תורים פנויים לפי זמינות. ברשות האוכלוסין ממליצים למי שמתכננים כבר את חופשות החגים לקבוע תור מעכשיו להנפקת דרכון ביולי-אוגוסט, ובהמשך לקבוע בהליך מסודר בחודשי החורף את הוצאת הדרכון הקבוע כדי להימנע בעוד שנתיים ממראות דומים.