ארגוני המורים מונעים ממערכת החינוך לבצע את התיקונים הנדרשים

מערכת החינוך בישראל מעדיפה לקדם כוח אדם בינוני ולתקוע כעובדה מוגמרת מורים שהיו אמורים לפרוש מזמן לגמלאות • יש הרבה מה לעשות כדי למשוך צעירים ומוכשרים למערכת החינוך, סכסוכי עבודה זו לא הדרך

יפה בן דוד, מזכ''לית הסתדרות המורים / צילום: איל יצהר
יפה בן דוד, מזכ''לית הסתדרות המורים / צילום: איל יצהר

הכותב הוא מרצה במחלקה לכלכלה במכללה האקדמית ספיר

ארגוני עובדים קמו במטרה לטפל בחוסר הכוח של העובד הבודד מול המעסיק החזק, רק שאצל המורים המעסיק הוא בעצם הציבור שמשלם את שכרם בידיעה שהוא צריך לקבל שירות איכותי.

לצערנו הכוח שקיבלו ועדי העובדים לאורך ההיסטוריה של מדינת ישראל לא נוצל כדי לספק מערכות יעילות שנותנות תמורה לציבור אלא כמסחטת שכר שמבטיחה לעובדים שכר עד סוף חייהם ללא קשר לביצועיהם וללא תלות בכישורים וביכולת שלהם, אבל בוותק כן. כלומר ככל שתשמור על מקום העבודה היקר מפז יותר שנים כך שכרך יגדל גם אם לא ביצעת את עבודתך.

במקרה של המורים, הסתדרות המורים היא ארגון עובדים שמטרתו לשמר את הכוח הזה שניתן להם מימי מפא"י ולא לשחרר גם אם זה פוגע בחינוך היקר מפז של ילדנו.

אין תגמול על ביצוע

כל אחד בעבודתו יודע שאף אחד לא יקבל אותנו לעבודה אם לא נהיה ממש מוכשרים, נקודם רק אם נספק ביצועים משביעי רצון ואם לא אז כנראה שנאבד את עבודתנו. אצל המורים לא כך הדבר, בשל השכר הנמוך שמוצע לצעירים לא נמשך כוח איכותי למערכת החינוך והשכר נקבע כמעט רק לפי וותק ללא שום קשר לביצועי המורה, ומורה לא טוב? פיטורים? תשכחו מזה יש קביעות. התוצאה, מערכת חינוך מסואבת ועייפה שלא מוכנה לשמוע על שינויים כאלו ואחרים שיפגעו במשרה הנוחה שהמורים התרגלו אליה.

תחרות הוא מאפיין מאוד חשוב שמשפר את חיינו כמעט בכל אספקט, ובלי תחרות לא נוכל לקבל מערכת יעילה. האם ניתן לעודד תחרות במערכת החינוך? החדשות הטובות הן שכן: ישנן מספר שיטות שבשינוי קל של חלוקת הכספים בין בתי הספר תיצור תחרות של בתי הספר על תלמידים בצורה כזו שכל בית ספר יילחם על תלמידים שיגיעו דווקא אליו ולכן גם יהיו מוכנים לשלם שכר גבוה יותר למורים הטובים יותר. אפשר כמובן לקבוע שכר מינימום שאותו חייב לשלם אבל לא להגביל את השכר שמורים טובים יכולים להרוויח, גם מורים צעירים. החדשות הרעות, הסתדרות המורים וארגוני המורים האחרים פשוט לא יתנו לזה לקרות, שכר לפי ביצועים? השתגעתם? איפה השוויון? איפה הסולידריות בין המורים? כולם שווים מהמורה המצטיין עד זו שאף מנהלת לא רוצה להעסיק, שכר שווה גם לזו שעושה נזק לילדים שלכם בזמן שהיא ממשיכה להיות מחנכת בישראל.

אי שוויון מתגמל

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, אמרה לאחרונה בראיון לרדיו שמשרד האוצר רוצה לייצר אי-שוויון בין המורים והיא לא תיתן לזה לקרות. אמנם לא תמיד מלמדים את זה בבתי ספר אבל אי-שוויון ברמה מסוימת הוא דבר מצוין לתחרות, הוא מעודד אנשים להצליח והוא מראה להם שאין תקרה ליכולות שלהם ואם הם ממש יתאמצו ויצליחו הם גם יוכלו להרוויח בהתאם (אותו דבר נכון גם לגבי האוניברסיטאות והמכללות והתשלום שלהם למרצים).

אז בטרם תפנה אצבע מאשימה כלפי חוץ על מערכת החינוך להתבונן פנימה. מערכת החינוך בישראל מיושנת ופועלת באופן מיושן. אותה מערכת מעדיפה כיום לקדם כוח אדם בינוני ולתקוע כעובדה מוגמרת מורים שהיו אמורים לפרוש מזמן לגמלאות. יש עוד הרבה שניתן לעשות כדי למשוך צעירים ומוכשרים למערכת החינוך - סכסוכי עבודה הם לא אחד מהם.