ענקית ההון סיכון סקויה: "המשבר בהייטק יהיה ממושך. זה הזמן לקצץ"

קרן ההון סיכון, שנחשבת לאחת הגדולות בעמק הסיליקון, עדכנה את היזמים בתחזיות שלה למשבר הכלכלי • התמריצים הממשלתיים מוצו בקורונה, עליית הריבית תקשה גם על הסטארט־אפים, והכלכלה צפויה להצטמצם • בקרן ממליצים להכין תוכניות קיצוצים ולהתמקד ברווחיות

סוף החגיגות בענף. ''משבר ההייטק יהיה ממושך מהרגיל, היערכו לקיצוצים” / אילוסטרציה: Shutterstock
סוף החגיגות בענף. ''משבר ההייטק יהיה ממושך מהרגיל, היערכו לקיצוצים” / אילוסטרציה: Shutterstock

קרן ההון סיכון סקויה ידועה גם באופן לא רשמי בענף ההייטק כברומטר של משבר כלכלי. הקרן נוהגת לפרסם מדי משבר מצגת ובה ניתוחים, תחזיות ועצות ליזמים, לקראת הימים הסוערים שלפניהם.

סקויה, שנחשבת לאחת הגדולות והוותיקות בעמק הסיליקון, משקיעה לא מעט בחברות ישראליות. בין השקעותיה ניתן למנות את חדי הקרן וויז, גונג, פיירבלוקס וסטראקוור. בנוסף, החברה משקיעה גם בענקיות כמו גוגל, אפל, ורובין הוד.


● איך ייגמר ההימור של אלטשולר שחם ומגדל על מניות ההייטק הישראליות?
● הפרוטוקולים מגלים: הפד שוקל העלאת ריבית מהירה וחדה יותר

המצגת הראשונה שפרסמה הקרן בשנת 2008, עם פרוץ משבר הבנקים והמשכנתאות בארה"ב, הציגה את הכותרת "זמנים טובים ז"ל" (R.I.P Good Times) והפכה לסמל בכך שחזתה את הזעזוע שחוותה תעשיית הטכנולוגיה בשנים שלאחר מכן. היא עשתה זאת בכך שעימתה את היזמים עם המציאות הקשה שלפניהם, מבלי לעגל פינות ולייפות את המציאות.

מצגת נוספת פורסמה עם פרוץ מגפת הקורונה ונשאה את הכותרת "הברבור השחור של 2020". כעת, עם הטלטלה המתמשכת בשווקים, מעדכנת סקויה את היזמים עם מספר תחזיות שחורות במצגת חדשה שכותרתה "להתאים את עצמך על מנת להחזיק מעמד".
המצגת, שהוצגה בשבוע שעבר בשיחת זום עם 250 יזמים, דלפה לאתר דה אינפורמיישן והיא כוללת מסרים חדים ועצות למהלכים מידיים. בין העצות: דרישה לחתוך בהוצאות, לבצע הערכה מחדש של התקציב בחודש הקרוב, ולהתמקד ברווחיות על פני צמיחה מהירה.

התחזית: יציאה איטית וממושכת

שלא כמו בתקופת משבר הקורונה, סקויה אינה סבורה שהיציאה מהמשבר הפעם תהיה מהירה. להיפך, היא צפויה להיות ממושכת ואיטית - בין השאר כיוון שהתמריצים הממשלתיים והמדיניות המוניטרית שהביאה להזרמת הון זול להייטק, מוצו כבר בניסיונות להתאושש ממכת הקורונה.

"ההתאוששות תיקח זמן," נכתב במצגת. "יהיה קשה לראות מתי זה יסתיים, אבל זה לא יהיה מהיר. מגפת הקורונה אילצה ממשלות להזרים מענקים לתעשייה; המלחמה באוקראינה העלתה את מחירי הדלק; בעיות בשרשרת האספקה העולמית הובילו גם כן לאינפלציה - וכעת נראה שהדרך היחידה לעצור אותה היא פשוט להפסיק עם הקניות, אבל זה יוביל בהכרח להצטמצמות הכלכלה".

רולף בותה, שותף בסקויה / צילום: Reuters, Stephen Lam
 רולף בותה, שותף בסקויה / צילום: Reuters, Stephen Lam

הציפיות של השוק לעליית הריבית החלו להופיע בספטמבר האחרון, במקביל לתחילת הירידות בשוק הציבורי. לעליית הריבית על ידי הפד האמריקאי יש השלכה חמורה ביותר על השוק: בחצי השנה האחרונה התייקרה משכנתה אמריקאית חדשה ב-67%, במה שנחשב להתייקרות הגדולה ביותר מזה יובל.

עליית הריבית בארה"ב תקשה גם על סטארט-אפים וחברות הייטק צומחות ליטול ריבית. מעתה, עלות ההון שהן יצטרכו על מנת לשמר את שוויהן תהיה גבוהה הרבה יותר.

התוכנית: לא לפחד מקיצוצים

קיצוצים הם מהלך שתמיד כואב עבור יזמים. גם כשהם אינם כוללים פיטורים, הם יכולים לגרום לביטול תוכניות לפיתוח מוצר חדש ושוק חדש, או פשוט לעכב גיוסים של עובדים שהיו יכולים לתמוך בצמיחה של החברות. בסקויה לא מבקשים לנחם את היזמים ומציעים להם להיות מוכנים לביצוע קיצוצים מהירים בהוצאות. "אל תראו את הקיצוצים כמהלך שלילי, אלא כאמצעי לשמור על המזומן ולרוץ מהר יותר".

ברמה המיידית, בסקויה לא קוראים אמנם לקיצוצים בזה הרגע, אבל כן מנחים להכין תוכנית גיבוי על מנת שכאשר יגיע הזמן, יזמים יוכלו ללחוץ על ההדק ולהוציא אותה לפועל.

 
  

"עליכם לבחון את ההוצאות שלכם בפרויקטים מיוחדים, פיתוח, שיווק והוצאות נוספות, ולהכין תוכנית קיצוצים שתוכלו להוציא לפועל במסגרת 30 הימים הקרובים", נכתב. "במשבר של 2008 - חברות שביצעו קיצוצים התבררו כיעילות וטובות יותר".

על מנת לעודד את היזמים לאמץ גישה מציאותית ולא לשגות באשליות, מביאים המשקיעים דוגמה מחלחלת מימי המלחמה בויאטנם. "אדמירל ג’יימס סטוקדייל היה הקצין הבכיר ביותר ששרד את השבי בוייאטנם שכלל עינויים חוזרים ונשנים", מציינים במצגת את מה שקרוי "פרדוקס סטוקדייל".

"מי שלא יצא מהשבי, לדבריו, היו האופטימיסטים חסרי התקנה, אלה שחשבו שייצאו בחג המולד, חג הפסחא או חג ההודיה הקרובים. כאשר הדבר לא קרה שוב ושוב, הם מתו משברון לב. סטוקדייל היה פונה לעמיתיו לשבי והיה אומר להם בכנות: ‘אנחנו לא הולכים לצאת מזה עד חג המולד, תתמודדו עם זה’.

ההמלצה: הכנסות גבוהות מכל משתמש

בהתבסס על חברות ששרדו משברים קודמים, כמו חברת ההנעלה המקוונת זאפוס שנמכרה לאמזון ואייר בי אנד בי, ממליצים בקרן בטווח הקצר למצות הכנסות גבוהות יותר מכל משתמש. "זה הדבר הטוב ביותר שיזמים יכולים לעשות בתקופה הזו. במשברים הקודמים, זאפוס הגדילה את המבחר של הנעלים שהיא מכרה וכתוצאה מכך עודדה את הקונים לצאת עם הזמנות גדולות יותר".

בעדיפות שנייה לאחר מכן, ממליצים בקרן להתמקד בהתכנסות לרווחיות גבוהה יותר, על חשבון התרחבות ורכישת נתח שוק. אייר בי אנד בי, למשל, עשתה זאת באמצעות קיצוצים בתקציבי השיווק. זאפוס עשתה זאת באמצעות קיצוץ בתוכניות התשלומים ללקוחות, כך שאלה שילמו שיעור גבוה יותר מערך ההזמנה בתשלום הראשון. בעדיפות שלישית, ממליצה סקויה לצאת בקיצוצי כח אדם, ובעדיפות אחרונה ליטול הלוואה.

ההזדמנות: המחסור מוביל ליצירתיות

מחסור במימון יכול להוביל חברות לפתרונות יצירתיים. זאפוס, לדוגמה, עשתה שימוש בהון החוזר מהלקוחות ליישום תוכניות מיוחדות כמו כרטיסי מתנה, בניית תוכניות מימון לחנויות שעבדו איתה, והארכת תקופת ההחזר לחנויות מ-30 יום ל-90 יום. החברה קיצצה אמנם בשיווק, אבל השקיעה דווקא בשירות הלקוחות ובטכנולוגיה שתעודד את הלקוחות להזמין יותר פריטי לבוש בכל הזמנה.

"כאשר ענקיות הביג טק, ה-FANG (פייסבוק, אמזון, נטפליקס וגוגל), מקפיאות גיוסי עובדים חדשים, גיוסים עבור הסטארט-אפים הופכים לקלים יותר. מי שיתמודד עם המציאות, יתאים את עצמו למצב, ויכפיף עצמו למשמעת - יותר מאשר לחרטה - ינצח. נסו להסתכל על התקופה הזו כהזדמנות עבורכם: אם אתם רוצים לעקוף שורה ארוכה של מכוניות, קל יותר לעשות זאת בימים גשומים מאשר בימי שמש".

התחזיות הקודרות של הקרן הן מאורע דרמטי שמהדהד בדרך כלל לאורכה ולרוחבה של התעשייה. עם זאת, לא פעם תחזיות כושלות מביאות עימן גם ביקורת ולעג כלפי הקרן, כפי שקרה לאחר פרסום התחזית למשבר הקורונה בתחילת 2020. אז חזתה סקויה כי "יקח זמן רב, אולי כמה רבעונים, עד שנוכל לדעת האם נוכל להשתלט על הוירוס, ועוד זמן רב לאחר מכן עד שהכלכלה העולמית תתאושש".

כעת מודה הקרן בטעות: "לא הבנו כמו שצריך את האופן שבו מדיניות פיסקאלית ומוניטארית (התמריצים הממשלתיים שהוזרמו לשוק בימי הקורונה - א"ג) מעוות את התמונה כולה. הפעם, האמצעים האלה מוצו, ואינפלציה דוהרת בשילוב עם עימותים גיאופוליטיים מגבילים מאוד את היכולת לבצע מדיניות שנותנת פתרונות של זבנג וגמרנו".