הפרוטוקולים של הפד הרגיעו את המשקיעים: בכמה תעלה הריבית?

בבנק המרכזי של ארצות הברית מתכוונים לבצע שתי העלאות ריבית נוספות של 50 נקודות בסיס, כך לפי הפרוטוקולים שפורסמו • המילה אינפלציה הוזכרה 60 פעמים. "כל המשתתפים אישרו מחדש את מחויבותם החזקה ונחישותם לנקוט במהלכים הדרושים כדי להחזיר את יציבות המחירים", נכתב • המדדים בוול סטריט זינקו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon

פרוטוקולים של הפדרל ריזרב שפורסמו הערב (ד') מצביעים על כך שבבנק המרכזי מוכנים להתקדם עם העלאות ריבית נוספות של 50 נקודות בסיס (0.5%). השוק "נרגע" לאחר שהיו הערכות להעלאות חדות יותר, והמדדים בוול סטריט עברו לעליות יפות.

לפי הפרוטוקולים, ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) כי ייתכן שהמדיניות תנוע מעבר ל"ניטרלית" ותיכנס לטריטוריה "מגבילה".

בכירי הפדרל ריזרב העריכו שהם יצטרכו להעלות את הריבית בחצי אחוז בכל אחת משתי הפגישות הבאות שלהם בפגישה הפד מה־2‏-3 במאי. לבסוף הפד אישר העלאה של חצי אחוז.

על פי הפרוטוקלים של הדיונים בתחילת החודש שפורסמו הערב, בפדרל ריזרב דנו בהעלאת הריבית לרמות גבוהות מספיק כדי להאט בכוונה את הצמיחה הכלכלית בזמן שהבנק המרכזי נלחם באינפלציה המאמירה.

העלאת הריבית של 0.5% החודש העלתה את ריבית המדד של הפד לטווח שבין 0.75% ל-1%. בכירי הפד אישרו פה אחד תוכנית להתחיל ב־1 ביוני הליך של צמצום מאזן הפד שעומד כיום על 9 טריליון דולר, כך שהפד יפסיק לרכוש אג"ח חדשים כנגד אלה שמגיעות לפירעון. עד החודש הזה, הפד לא העלה את הריבית מאז 2006, והוא לא העלה את הריבית בחצי אחוז מאז 2000.

על פי וול סטריט ג'ורנל, יש חוסר בהירות לגבי מתי הפד יפסיק לעלות את הריבית. בתחזיות בפגישת הפד במרץ, רוב בכירי הבנק ציפו להעלאת הריבית לרמה של 3% עד סוף 2023, אך סביר שאם האינפלציה לא תיחלש, לא מן הנמנע שבפד יסיקו כי הריבית תצטרך לעלות ל־4% במהלך 12־18 החודשים הבאים.

"עמדה מגבילה במדיניות עשויה להיות ראויה"

"רוב המשתתפים העריכו שסביר להניח שהעלאות של 50 נקודות בסיס בטווח היעד יהיו ככל הנראה מתאימות בפגישות הבאות", נכתב בפרוטוקול. חברי ועדת השוק הפתוח הפדרלית ציינו כי "בהתאם לתחזית הכלכלית המתפתחת ולסיכונים, עמדה מגבילה במדיניות עשויה להיות ראויה".

בתום פגישה בת יומיים בתחילת מאי, בכירי הבנק המרכזי של ארצות הברית החליטו להעלות את גובה הריבית ב-0.5% - בהתאם לתחזיות המוקדמות של החזאים בשוק. מדובר בהעלאה החדה ביותר מאז שנת 2000, אשר הגיעה כניסיון לרסן את האינפלציה בארצות הברית, שהגיעה לשיא של 40 שנה.

על פי ההערכה במשק, הריבית תעלה עד סוף השנה ב 2.5%-2.75% הערכה שעומדת בקנה אחד עם ריבית הבנקים. אולם מתוך הפרוטוקולים עולה כי הוועדה מוכנה להתקדם רחוק יותר. "כל המשתתפים אישרו מחדש את מחויבותם החזקה ונחישותם לנקוט במהלכים הדרושים כדי להחזיר את יציבות המחירים", נכתב בסיכום הפגישה.

האינפלציה הוזכרה בפרוטוקולים 60 פעמים. חברי הוועדה הביעו דאגה בנוגע לעליית המחירים, למרות הביטחון במדיניות הפד וההנחה שללא גורמים כמו בעיות בשרשרת ההספקה, הבעיה תיפתר. הם שוחחו גם על המלחמה באוקראינה ועל התפרצות הקורונה בסין, שלדברי גורמים רשמיים "יחריפו את האינפלציה".

יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר בשבוע שעבר בריאיון בוול סטריט ג'ורנל כי יידרשו "הוכחות ברורות ומשכנעות" לכך שהאינפלציה יורדת ליעד של 2% שהציב הפד לפני שהעלאות הריבית ייפסקו.

חשש בנוגע ליציבות הפיננסית

גורמים בבנק המרכזי הביעו דאגה מכך שמדיניות הדוקה יותר עלולה להוביל לאי יציבות במשק, ובפרט בתחום הסחורות. בפרוטוקול נכתבו אזהרות בנוגע ל"נוהלי המסחר וניהול הסיכונים של כמה משתתפים מרכזיים בשווקי הסחורות, שלא היו גלויים לחלוטין לרשויות הרגולטוריות".

לפי הפרוטוקולים, בעיות ניהול הסיכונים "עלולות להוביל לדרישות נזילות משמעותיות עבור בנקים גדולים, ברוקרים ולקוחותיהם".

השווקים בארצות הברית הגיבו בעליות לאחר פרסום הפרוטוקולים: מד דאו ג'ונס הוסיף 0.4%, S&P 500 עלה ב-0.8% והנאסד"ק טיפס ב-1.4%. לאחרונה המשקיעים לחצו על הפד לנקוט בצעדים יותר אגרסיביים על מנת להתמודד עם האינפלציה.

פיטר בוקוואר, מנהל השקעות ראשי ב"Bleakley Advisory Group", אמר ל-CNBC: "אין בזה שום דבר חדש, אבל בשווקים לא רצו לשמוע משהו יותר ניצי מאשר הניציות שהם כבר הציגו".