כמה תשלמו על כל ק"מ ברכב חשמלי? פרטים חדשים על תוכנית המיסוי של האוצר

בחדרים הסגורים של האוצר מדברים על הטלת מס נסועה על רכב חשמלי לקראת אמצע 2023 או תחילת 2024. לגלובס נודע כי המס יסתכם בעלות של כ-3,000 עד 4,000 שקל לרכב עם נסועה ממוצעת של כ-20 אלף ק"מ בשנה • וגם: תוך כמה שעות נחטפו המכוניות החשמליות הראשונות של טויוטה בישראל? • השבוע בעולם הרכב

מכוניות חשמליות / צילום: Shutterstock
מכוניות חשמליות / צילום: Shutterstock

מס הנסועה המתוכנן על רכב חשמלי צפוי לנוע בין 15 ל-20 אגורות לקילומטר ויסתכם בעלות שנתית של כ-3,000 עד 4,000 שקל לרכב עם נסועה ממוצעת של כ-20 אלף ק"מ בשנה. כך עולה מדיונים פנימיים באוצר כחלק מההיערכות לקראת החלת מס נסועה על כלי רכב שאינם צורכים בנזין.

בגרמניה מנסים לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית בעזרת צעד נועז במיוחד 
התוכנית של האוצר למאבק בהון השחור: הגבלות חדשות על החזקת מזומן וחלפני כספים 

ההחלטה להטיל מס כזה כלולה בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה השבוע והיא עשויה להיכנס לתוקף כבר לקראת אמצע 2023 או תחילת 2024, בכפוף לאישור התקציב ולהתפתחויות הפוליטיות. על פי הערכות האוצר, בשנתיים הראשונות להחלת המס, שבהן חדירת כלי הרכב החשמליים עדיין תהיה מוגבלת יחסית בעיקר בשל מגבלות אספקה, המהלך צפוי להכניס כ-120-140 מיליון שקל בממוצע לקופת האוצר. אולם החל מהמחצית השנייה של העשור הוא עשוי להכניס לקופת האוצר מעל מיליארד שקל בשנה בהנחה שיתממשו התחזיות להיקף חדירת הרכב החשמלי.

התמחור המוצע מיועד לשקף את ההשפעות החיצוניות השליליות, שנגרמות משימוש עודף בכלי רכב חשמליים, ובעיקר את ההשפעה על הגודש. עם זאת הוא עדיין לוקח בחשבון את האינטרס של המדינה בהמשך העידוד של מעבר מרכבי בנזין לדיזל. לפיכך לרכב חשמלי ימשיך להיות יתרון עלות על פני רכב בנזין גם אחרי החלת המס בשל הפער בין מחירי החשמל למחירי הדלק, בשל אגרה המזערית על כלי רכב חשמליים, שתקזז את משמעותית את עלות מס הנסועה המוצע, ובמקרה של ציים בשל הטבה בגובה של 14,400 שקל בשווי השימוש השנתי של רכב חשמלי בהשוואה לרכב בנזין.

לגלובס נודע כי באוצר עדיין לא גובש מתווה ברור לשיטת הגבייה של מס הנסועה על רכב חשמלי. האחריות על גביית המס תוטל על "יחידת גודש" חדשה, שתוקם ברשות המיסים בחודשים הקרובים, כאשר המטרה להקים מערכת גבייה משותפת למס הנסועה על הרכב החשמלי ולמס הגודש בהתאם ל"חוק מס להפחתת גודש התנועה באיזור גוש דן". אולם מכיוון שמס הגודש בגוש דן לא צפוי להיכנס לתוקף לפני 2025, מס הנסועה עשוי לשמש בתור "פיילוט" לגבייה.

בין החלופות שנבחנות כיום לגביית מס הנסועה על הרכב החשמלי נמצאת "גבייה מראש" באמצעות האגרה השנתית תוך התקזזות מול הנהג בהתאם להצהרתו על הנסועה בפועל; גבייה באמצעות הקילומטרז' שנרשם בעת ביצוע הטסט השנתי או באמצעות העברת בעלות; או גביה באמצעים אלקטרוניים, דוגמת GPS ואפליקציה, שאותם יחויבו היבואנים להתקין בכלי רכב חשמליים. בנוסף עשויה הגביה להתבצע באמצעות מכרז לקבלן חיצוני. חלופה נוספת לטווח ארוך, שנבחנת האוצר, היא גבייה בצורה של "מס על טעינה" אולם נכון להיום קיימים פערים טכנולוגיים משמעותיים באיסוף המידע מרשתות הטעינה, במיוחד הביתיות, כך שהרעיון לא ישים. נכון להיום נעים על כבישי ישראל כ-25 אלף כלי רכב חשמליים פרטיים.

טויוטה משיקה בישראל את החשמלית הייעודית הראשונה שלה

חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, פתחה אתמול את ההזמנות לקרוס-אובר החשמלי לגמרי הראשון של טויוטה ששמו bZ4x. הרכב, שפותח מבראשית כחשמלי, נמתח לאורך 4.69 מ', לרוחב 1.86 מ' ולגובה 1.65 מ' וניצב על בסיס גלגלים גדול של 2.85 מ' עם תא מטען בנפח 452 ליטר. הוא ישווק בשתי גרסאות, שתיהן עם סוללה בקיבולת כ-71 קילוואט-שעה.

טויוטה bZ4x / צילום: יח''צ
 טויוטה bZ4x / צילום: יח''צ

גרסת הבסיס מצוידת במנוע בודד (הנעה קדמית) בהספק של 204 כ"ס שמאיץ את הרכב ב-7.5 שניות והיא מסוגלת לרשום טווח של עד 502 כ"ס בתקן WLTP. גרסת הביצועים מצוידת בשני מנועים (הנעה כפולה) בהספק משולב של 217 כ"ס עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות וטווח של עד 459 ק"מ.

שני הדגמים תומכים בטעינה מהירה של 150 קילוואט-שעה ומגיעים עם אחריות של עד 8 שנים או 160 אלף קילומטרים על הסוללה. רמת האבזור התקנית כוללת בין השאר חבילה בטיחותית מקיפה, גג פנורמי, דלת אחורית חשמלית, חישוקי 18 אינץ', ממסך מולטימדיה גדול ועוד. מחיר גרסת הבסיס מתחיל בכ-230 אלף שקל ואילו הגרסה כפולת ההנעה עולה כ-250 אלף שקל.

קרוב ל-600 יחידות הוזמנו בארבע השעות הראשונות לפתיחת ההזמנות כאשר המסירות הראשונות יתחילו ביוני והכמויות המשמעותיות יהיו זמינות כנראה רק בשנה הבאה.

פורד משיקה את הדור המחודש של הפוקוס

חברת דלק מוטורס השיקה השבוע בישראל את הדור המחודש של המשפחתית "פוקוס", שעברה מתיחת פנים ושדרוג הנדסי. מנוע ה-1.5 ליטר טורבו של הדור היוצא ירד מההיצע ובמקומו מוצע כעת מנוע 1 ליטר עם מערכת היברידית "קלה" שמייצר 155 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות. הביצועים זהים לאלה של גרסת ה-1.5 היוצאת וצריכת הדלק המוצהרת השתפרה ועומדת על 18.2 ק"מ לליטר. הרכב עצמו עבר מתיחת פנים קלה, בעיקר בחרטום. האבזור התקני כולל לוח מחוונים דיגיטלי מלא ואופציה לסך מולטימדיה בגודל 13.2 אינץ' במקום המסך התקני. המחירים מתחילים ב-132 אלף שקל ומגיעים עד כ-138 גרסת הקרוסאובר/סטיישן.

הדור המחודש של פורד פוקוס / צילום: יח''צ
 הדור המחודש של פורד פוקוס / צילום: יח''צ