כרם ניסיוני בשדה בוקר יכול להציל את ענבי היין בפרובנס

משבר האקלים הגובר לא פוסח על ענף היין - ואזורי גידול ענבים רבים הופכים לחמים ויבשים מכדי להמשיך לייצר זנים איכותיים • האם הפתרון יבוא מכרם בשדה בוקר?

כרם ענבי יין / צילום: Shutterstock
כרם ענבי יין / צילום: Shutterstock

אמ;לק

יוזמה משותפת של חוקרים ישראלים וירדנים הובילה לפיתוח שיאפשר לגדל ענבי יין משובחים באזורים צחיחים. "יש לנו תוצאות שכבר מגיעות לפרי, והיין ביקב שלנו מרגיש יחסית טעים", אומר פרופ' אהרון פייט, שמוביל את המחקר. הצצה לניסוי מדברי שיכול להושיע את ענף היין ממשבר האקלים

זה יותר משנתיים שקליפורניה, ארץ היין של ארה"ב, שרויה תחת יובש קשה שמכה בשדות החקלאיים. וככל שהלכה הבצורת והעמיקה ל-41 מחוזות במדינה, היא נתנה אותותיה בגפני ענבי היין. "אין לנו מים, זו האמת הפשוטה", אמרו הכורמים המספקים ליקבים את ענבי הסירה והפינו נואר הטובים באזור. "זה שובר לנו את הלב". המשמעות, עבור החקלאים, היא אובדן יבול רב, והם מבינים שהמצב עוד עלול להפוך גרוע יותר.

לא מדובר, כמובן, במצב ייחודי לקליפורניה. שינויי האקלים הגוברים מאריכים את עונות הבצורת במקומות רבים בעולם, פוגעים ביבולים ומורידים את תפוקתם בחדות, ולאלה מתווספים אירועי קיצון דוגמת ברד, רוחות חזקות, כפור או שריפות. זה מתכון הרסני לכרמים בעולם: כך חוסלו למשל 40% מהיבולים בבורדו ב-2017; וכך רשמה צרפת בשנה שעברה את היבול הקטן ביותר שלה מאז סוף שנות החמישים בשל החום הכבד, ואיבדה יותר מ-2 מיליארד דולר ממכירות היין.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ענבי היין רגישים לשינויי טמפרטורה ולחות בקרקע, וגם כרמים המגדלים סוגי ענבים חסכוניים מאוד במים עלולים לכרוע תחת החום הלוהט. כך למשל, חוקרים מצאו כי חום קיצוני בעונת הגידול עלול להפחית את השטחים המסוגלים לייצר ענבים ליין פרימיום ב-50%.

הכרם הניסיוני בשדה בוקר / צילום: דנה לירם
 הכרם הניסיוני בשדה בוקר / צילום: דנה לירם

לפי פאנל מדעני האו"ם, כבר היום בהתחממות ממוצעת של 1.1 מעלות מאז העידן הטרום תעשייתי, אובדן יבולים הקשורים לבצורות התרחשו בכ-75% משטח הקטיף העולמי. אלא שהתחזיות הריאליות צופות עלייה של כ-3 מעלות צלזיוס עד סוף המאה, והבשורה לענף היין קשה: בצורות שכיום נמשכות כחודשיים בהתחממות של מעלה וחצי צפויות להתפרס על פני עשרה חודשים בהתחממות של שלוש מעלות. כך, המשבר האקלימי הגובר צפוי להפוך אזורי גידול ענבים רבים לחמים ויבשים מכדי להמשיך ולייצר יין איכותי מזנים מסורתיים.

מצוקת המים המתוקים

בעוד בענף היין מנסים להיערך לשינויים הצפויים - יש מי שסבור שאולי מצאו את הפתרון שיציל את הענף. חוקרים מאוניברסיטת בן־גוריון בנגב, ביוזמה משותפת אזורית עם חוקרים בירדן, פיתחו ממשק השקיה שלדבריהם עשוי להביא בשורה שתגלוש הלאה לאזורי גידול יין פופולריים בעולם. מטרת הפיתוח הוא 'לאקלם' למציאות המשתנה זני ענבים רגישים, שהיום מושקים לרוב באמצעות מים מתוקים. אלא שהמים האלו הולכים והופכים נדירים יותר בעולם, ונדרשים לבני האדם כמקור שתייה: "בעוד שבחלק מהגידולים ניתן להשתמש במים מליחים להשקיה, כשמדובר בענבים, ההליך הרבה יותר מסובך, בשל הרגישות הגבוהה של הגפן, במיוחד בתנאי אקלים מדברי", מסביר פרופ' אהרון פייט, מוביל המחקר. "ניסויים שנעשו בעבר במים מליחים, הובילו לפגיעה בפיזיולוגיה של הגפן וירידה באיכותו. בעיה נוספת היא מליחות הקרקע, שעולה ברוב העולם בשל שימוש בחומרים כימיים ודשנים. אלו אתגרים שצריך להתמודד איתם בעולם שהופך יבש יותר, ועושה שימוש רב יותר בחומרי הדברה".

פרופ' אהרון פייט / צילום: דנה לירם
 פרופ' אהרון פייט / צילום: דנה לירם

טיפול ייחודי בנגב הישראלי

כדי לענות על המצוקה, פייט וצוותו מפתחים שיטה שתגרום לזנים לשגשג גם בממשקי השקייה שאינם דורשים מים מתוקים, ומאבחנים כל זן ענבים המשמש את תעשיית היין לפי הצרכים הסביבתיים הנדרשים לו לגידול אופטימלי. לשם הניסוי, פייט ועמיתיו נטעו כרם במכונים לחקר המדבר בקמפוס שדה בוקר, בדיוק באזור המשמש מראה לעתיד אזורים רבים בעולם: הנגב הישראלי החם והיבש.

החוקרים מצליחים בינתיים לזהות שילובים בין זני יין ובין זני שורשים עמידים יותר לשינויי האקלים ולמליחות גבוהה בקרקע, תוך פיתוח אסטרטגיות טיפול במים מליחים והשקייה. "כלומר, אנחנו מבצעים התאמה של שיטת טיפול ייחודית לזן הענבים. אנחנו עובדים בכרם שלנו עם ענבי שירז, מפני שהם רגישים לתנאי הגידול ומהווים אינדיקטור מעולה לטיב האינטראקציה בין השורשים ובין הטיפולים השונים שנדרשים לפי פיזיולוגית גפן היין". מסביר פרופ' נפתלי לזרוביץ, שותף למחקר.

"אנחנו למעשה מנסים להפיק ענבים באיכות גבוהה באזורים צחיחים, תוך ייעול של מערך ההשקיה והדישון", מסכמים החוקרים. "עמידות למליחות היא המפתח לחקלאות המודרנית - בזמן שבאזורים רבים בעולם ריכוז המלחים בקרקע רק הולך וגובר". המחקר עדיין לא מיושם בכרמים מסחריים, אבל הצוות מקווה למצוא בקרוב כרם שיהיה מוכן לנסות את הטכניקה: "יש לנו תוצאות שכבר מגיעות לפרי, והיין מרגיש יחסית טעים ביקב הניסיוני שלנו".