משבר כלכלי | פרשנות

אילון מאסק ולארי פינק לא לבד: משבר 2022 הוליד זן חדש של נביאי זעם

מנכ"ל קרן ההשקעות הגדולה בעולם חושב שהאינפלציה כאן כדי להישאר, נשיא מורגן סטנלי מגדיר את התקופה הנוכחית כיוצאת דופן מבחינה היסטורית, ולאיש העשיר בעולם אילון מאסק "יש הרגשה רעה מאוד" לגבי הכלכלה • בניגוד למקרי עבר שבהם המומחים הסבירו את מה שקורה, הפעם יש לנו מעין "נגידים חדשים": מגה־טייקונים או מנהלי על

אילון מאסק, לארי פינק, ג’יימי דיימון / צילום: Associated Press
אילון מאסק, לארי פינק, ג’יימי דיימון / צילום: Associated Press

שוקי ההון הגלובליים ידעו את מנת חלקם ב"גורואים" מסוגים שונים ומשונים בעשרות השנים האחרונות. אם במשברים קודמים התרגלנו לשנן את שמותיהם של סוחרים מתוחכמים או כלכלנים כמו נסים טאלב (מחבר הספר הברבור השחור) או נוריאל רוביני, הרי שבגלי המפולות האחרונים שפוקדים את הבורסות, נראה כי כעת יש זן שונה במעט של נביאים שמתדפקים בשער.

אילון מאסק: "יש לי הרגשה רעה מאוד לגבי הכלכלה"

אילון מאסק, האיש העשיר בעולם שלא מפספס הזדמנות להביע את דעתו, הזהיר מפני העתיד במייל פנימי למנהלי טסלה, שנחשף בשבוע שעבר בסוכנות הידיעות רויטרס.

"יש לי הרגשה רעה מאוד לגבי הכלכלה", כתב המנכ"ל במכתב, שכותרתו "השהיית גיוסי עובדים ברחבי העולם". מאסק הודיע על כוונותיו לקצץ בסביבות 10% בצוות העובדים של טסלה, אל מול מיתון שהוא צופה שיימשך 18-12 חודשים.

אילון מאסק: ''יש לי הרגשה רעה מאוד לגבי הכלכלה'' / צילום: Associated Press, Mark Lennihan,
 אילון מאסק: ''יש לי הרגשה רעה מאוד לגבי הכלכלה'' / צילום: Associated Press, Mark Lennihan,

בניגוד למקרים שבהם המומחים הסבירו את מה שקורה ומדוע הוא קורה, הפעם יש לנו מעין "נגידים חדשים". מגה־טייקונים או מנהלי על, שהאמירות שלהם נראות כמשפיעות על הציפיות והתחושות של המשקיעים בשוק.

בימים האחרונים התפרסמה נבואת זעם מצידו של ג'יימי דיימון, המנכ"ל המיתולוגי של בנק ההשקעות האמריקאי ג'יי.פי מורגן, שהזהיר בכנס פיננסי בניו יורק את המשקיעים כי יש להיזהר מ"הוריקן שמתקרב לשווקים". דיימון סייג מעט את דבריו, ואמר כי אין עדיין דרך לדעת מהו טיבו של אותו הוריקן פוטנציאלי, וכי ייתכן שיהיה חלש בכוחו או שיהפוך ל"סופר סערה".

מנכ"ל קרן בלקרוק: האינפלציה הגבוהה תימשך עוד זמן רב

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסם בשבוע שעבר מכתב הפורש את התוכנית הכלכלית שלו, שמציבה בראש מעייניה את בלימת האינפלציה ואת הוזלת מחירי הסחורות והשירותים. "ראשית, לפדרל ריזרב יש אחריות עיקרית לשלוט באינפלציה", הכריז ביידן במכתבו, והבהיר כי לא יתערב בהחלטות של הפד באופן בלתי הולם, וזאת בניגוד לקודמיו.

מולו, לארי פינק, מנכ"ל קרן ההשקעות הגדולה בעולם "בלקרוק" שמנהלת כ־10 טריליון דולר, סיפק נבואה פחות אופטימית. פינק אמר כי לפד אין את הכלים להתמודד עם השיבושים בשרשראות האספקה הגלובליות, אחד הגורמים העיקריים לעליות המחירים בעולם - לצד המלחמה באוקראינה. לכן, הוא צופה כי האינפלציה הגבוהה תימשך עוד זמן רב.

בנוגע למשבר שרשראות האספקה, אמר פינק ביום חמישי האחרון בראיון לסוכנות "בלומברג" כי "הוא הוחמר בגלל מגפת הקורונה והסגרים ברחבי העולם". אותו משבר גורם להיצע סחורות דליל יחסית, מה שתורם לעליית שיעורי האינפלציה.

"אנחנו לא יודעים אם זו סופה קטנה או סופת על"

פינק הוסיף כי הוא חוזה שנוסף על שיבושי האספקה וההיצע הדליל, האינפלציה צפויה להישאר גבוהה ככל שהכלכלה תעבור למקורות אנרגיה ירוקים יותר. חברות מנדבות מידע נוסף על הפליטות שלהן השנה, אמר פינק, ובלקרוק אינה תומכת בהחלטות מחייבות של בעלי מניות בנושא מדיניות אקלים. הוא ציין כי לדעתו, מנהלי נכסים פיננסיים לא צריכים לקחת את תפקיד "המשטרה הסביבתית" של העולם.

לארי פינק, מנכ''ל בלקרוק: "האינפלציה תהיה גבוהה ככל שיעברו למקורות אנרגיה ירוקים. מנהלי נכסים פיננסיים לא צריכים להיות 'משטרה סביבתית''' / צילום: Associated Press
 לארי פינק, מנכ''ל בלקרוק: "האינפלציה תהיה גבוהה ככל שיעברו למקורות אנרגיה ירוקים. מנהלי נכסים פיננסיים לא צריכים להיות 'משטרה סביבתית''' / צילום: Associated Press

אל דבריו של דיימון, הצטרף הצייצן המוכשר והכריזמטי שהוא גם האיש העשיר בעולם, אילון מאסק. הוא שלח מייל לבכירי ענקית הרכב החשמלית שהקים, טסלה, ביום חמישי. המייל, כמובן, דלף כמעט באופן מיידי לתקשורת, ובו כתב מאסק שיש לו "הרגשה סופר־רעה" לגבי הכלכלה, וכי הוא מעוניין לקצץ ב־10% מהמשרות בחברת טסלה.

אין להמעיט בכוחן של מילות הבכירים, שלהם אינטרסים שונים

ברור כי מאסק, שמכיר את כוחם של ציוציו בטוויטר, הניח שהמכתב ששלח לא יישאר בדלת אמותיו. יש לשער כי מנכ"ל כה מנוסה כמו דיימון מבין את השלכות הכותרות שהוא מספק. לכן, נראה שבמשבר הזה יש מעין שחקני מאקרו מנוסים, שלחלקם יש פוזיציות גלויות יותר או פחות בניירות ערך - והם מנצלים את כוחן של מילותיהם במטרה לעורר פחדים שממילא כבר ממש לא רדומים. אם עד כה נגידי הבנקים המרכזיים היו הגורמים ששידרו לכלכלות שלהם או של העולם את מה שהם חושבים שהולך לקרות בכלכלה וכיצד ינהיגו את מדיניות הריבית במטרה להשפיע, עכשיו יש "טרמפיסטים" חדשים במועדון.

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן קורא "להכין את עצמנו להוריקן כלכלי"

בשבוע שעבר, ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, סיפק את התחזית שלו, אולי הדרמטית מכולן, לגבי עתיד השווקים. דיימון הביע את חששותיו בכנס משקיעים, ואמר כי דווקא הצעדים שנוקט בהם הפד, בשילוב עם המצב באירופה, הם אלו שמעמידים את האתגרים חסרי התקדים מול הכלכלה העולמית. דיימון יצא בקריאה "להכין את עצמנו להוריקן כלכלי". "ההוריקן הזה נמצא ממש פה, בדרך אלינו", אמר, "אנחנו לא יודעים אם זו סופה קטנה או סופת העל סנדי. כדאי שנתכונן".

דיימון תיאר בעבר "ענני סערה" המתנשאים מעל כלכלת ארה"ב, אך עדכן מאז את התחזית הזו, לאור האתגרים העומדים בפני הפדרל ריזרב, בניסיון לרסן את האינפלציה.
"כרגע נראה שמשי, הדברים מסתדרים בסדר, כולם חושבים שהפד יכול להתמודד עם זה", אמר דיימון. ובכל זאת, באותה הזדמנות ציין גם מה שהוא כינה בתור "עננים בהירים" במשק, בהתייחסו לכוחו של הצרכן, למגמת העלייה בשכר ולריבוי המשרות הפנויות.

ג’יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן: "ההוריקן הזה נמצא ממש פה. כרגע נראה שהדברים מסתדרים בסדר, כולם חושבים שהפד יכול להתמודד עם זה'' / צילום: Associated Press, Kevin Wolf
 ג’יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן: "ההוריקן הזה נמצא ממש פה. כרגע נראה שהדברים מסתדרים בסדר, כולם חושבים שהפד יכול להתמודד עם זה'' / צילום: Associated Press, Kevin Wolf

בעוד שנגידי הבנקים מקבלים את תפקיד השמירה על יציבות המחירים, שחקנים כמו מאסק או דיימון, הם בבחינת אלה שיכולים לנסות לגרוף רווחים עצומים, כתוצאה משימוש מוכשר בניהול הציפיות שבשווקים. כלומר, האינטרס שלהם שונה מזה של הנגידים בתכליתו. ביום שישי, ראינו כי שני האישים לא תרמו לרוגע בבורסות. הבורסות בוול סטריט נסחרו בירידות, לאחר כמה ימי התאוששות.

הנשיא המשותף של מורגן סטנלי: "זה רגע יוצא דופן"

טד פיק, הנשיא המשותף של מורגן סטנלי אמר בוועידה פיננסית בניו יורק כי לראייתו, השווקים הגלובליים נמצאים בתחילתו של שינוי מהותי לאחר תקופה של כמעט 15 שנה, המוגדרת על ידי שיעורי ריבית נמוכים וחוב תאגידי זול.

המעבר מהתנאים הכלכליים שלאחר המשבר הפיננסי של שנת 2008, אל מה שיבוא אחר כך ייקח "12, 18, 24 חודשים", אמר פיק. לדבריו, התנודות בין חשש מאינפלציה לבין חשש ממיתון לא ייפתרו בן לילה.

"צריכים להסתכל על שילוב האירועים"

פיק, אחד מוותיקי מורגן סטנלי שמוביל את חטיבת המסחר והבנקאות של החברה, לא רק הזהיר מפני העתיד, אלא גם הראה את הדברים בהקשר היסטורי. "זה רגע יוצא דופן. יש לנו מגפה ראשונה מזה 100 שנה. יש לנו את הפלישה הראשונה לאירופה מזה 75 שנה. ויש לנו את האינפלציה הראשונה ברחבי העולם מזה 40 שנה", אמר. "כשאתה מסתכל על השילוב, ההצטלבות של המגפה, של המלחמה, של האינפלציה, זה מסמן שינוי פרדיגמה. סוף 15 שנות דיכוי פיננסי והעתיד הבא לבוא".

טד פיק, הנשיא המשותף של מורגן סטנלי: "ההצטלבות של המגפה, המלחמה, והאינפלציה, מסמנת שינוי פרדיגמה. סוף 15 שנות דיכוי פיננסי'' / צילום: יוטיוב
 טד פיק, הנשיא המשותף של מורגן סטנלי: "ההצטלבות של המגפה, המלחמה, והאינפלציה, מסמנת שינוי פרדיגמה. סוף 15 שנות דיכוי פיננסי'' / צילום: יוטיוב

כמובן, אי אפשר לקשור חד־ערכית בין ההתבטאויות לבין אוקיינוס הכסף שזורם בבורסה, אבל גם אין להמעיט בכוחן של מילותיהם. מותר גם לחשוד כי יש לאנשים כמו מאסק או דיימון אינטרס שעלול להיות הפוך ממה שנדמה. למשל, לעזור ב"ניקיון" השווקים, ולאסוף מניות במחירי מופחתים.