הבנק העולמי חותך את תחזית הצמיחה הגלובלית ומזהיר מסטגפלציה

לפי הערכות הבנק העולמי, האינפלציה הגבוהה והצמיחה האיטית עלולות להימשך שנים • "עבור מדינות רבות, יהיה קשה להימנע ממיתון", כתב נשיא הבנק • על פי הדוח של הארגון, כלכלת ארצות הברית ככל הנראה תתרחב ב-2.5% השנה, 1.2 נקודות האחוז מתחת לתחזית הקודמת

נשיא הבנק העולמי, דיוויד מלפאס / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
נשיא הבנק העולמי, דיוויד מלפאס / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

הבנק העולמי קיצץ עוד יותר את תחזית הצמיחה הגלובלית שלו לשנת 2022, והזהיר כי לפנינו מספר שנים של אינפלציה מעל הממוצע וצמיחה מתחת לממוצע, עם השלכות שעלולות לערער את היציבות בכלכלות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

הכלכלן דייוויד מלפאס, נשיא הבנק, הזהיר בהקדמת הדוח שהוציא היום (ג') הארגון: "הכלכלה העולמית שוב בסכנה. היא מתמודדת עם אינפלציה גבוהה וצמיחה אישית בו זמנית. גם אם מיתון עולמי יימנע, כאב הסטגפלציה עלול להימשך מספר שנים - אלא אם יהיו עליות גדולות בהיצע".

המוסד, הממוקם בוושינגטון, עידכן את תחזית הצמיחה העולמית שלו ל-2022 ל-2.9%, אחרי שבינואר התחזית עמדה על 4.1% ובאפריל היא ירדה ל-3.2% בעקבות העלייה במחירי האנרגיה והמזון ושיבושי האספקה שנגרמו כתוצאה מפלישת רוסיה לאוקראינה.

"עבור מדינות רבות, יהיה קשה להימנע ממיתון", הוסיף מלפאס. לדבריו, הזעזועים של השנתיים האחרונות פירושם שבכ-40% מהכלכלות המתפתחות, ההכנסה הריאלית לנפש ב-2023 תישאר מתחת לרמות של לפני התפרצות הקורונה.

בנקים מרכזיים ברחבי העולם נאבקים בזינוק באינפלציה, שדורבן על ידי שיבושים באספקת הסחורות, האנרגיה והמזון על רקע סגרים באתרי ייצור מרכזיים בסין והמלחמה באוקראינה. יותר מ-60 רשויות מוניטריות, כולל בנק ישראל, הפדרל ריזרב והבנק המרכזי של אנגליה העלו את הריבית השנה, והבנק המרכזי האירופי - הסמכות המוניטרית העליונה של מדינות גוש האירו - עשוי לעשות זאת בחודשים הקרובים.

חזרה לשנות ה-80?

האצת האינפלציה והאטת הצמיחה העלו חששות בקרב בכירי הבנק העולמי כי הכלכלה העולמית נכנסת לתקופת סטגפלציה המזכירה את שנות ה-70. כתוצאה מכך, עשויה להידרש כעת מדיניות קשוחה מהצפוי על מנת להשיב את האינפלציה ליעדה - מה שעלול להוביל ל"נחיתה קשה".

כשהחוב של כלכלות מתעוררות ומתפתחות נמצא בשיא של עשרות שנים, "העלייה הנלווית בעלויות ההלוואות העולמיות ופיחות שער החליפין עשויות לעורר משברים פיננסיים, כפי שהיה בתחילת שנות ה-80", כתבו בבנק העולמי.

על פי הדוח של הארגון, כלכלת ארצות הברית ככל הנראה תתרחב ב-2.5% השנה, 1.2 נקודות האחוז מתחת לתחזית הקודמת. הבנק העולמי קיצץ את תחזית הצמיחה הכלכלית של סין ל-4.3% השנה בגלל נזקים גדולים מהצפוי בשל הקורונה והסגרים הנלווים לה.

בגוש האירו הצמיחה צפויה להיות 2.5% - 1.7 נקודות האחוז פחות מהתחזית של ינואר. לפי הדוח, כלכלת אוקראינה תתכווץ השנה ב-45.1%, בעוד שכלכלת רוסיה תרד ב-8.9%.