בעל משרד האדריכלים שנאלץ להתמודד עם הרגולציה המכבידה: "קבלת היתר בנייה ארוכה יותר מהבנייה עצמה"

איתי ליננברג, תושב הרצליה, בן 58 • בזוגיות פלוס שניים • הבעלים של משרד האדריכלים "רוזן-ליננברג" • "איש אינו מעדכן אותנו בשינויי ההנחיות ופעמים רבות אנו מגלים אותן רק בדיעבד" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

איתי ליננברג, בעלי משרד האדריכלים ''רוזן–ליננברג'' / צילום: איציק בירן
איתי ליננברג, בעלי משרד האדריכלים ''רוזן–ליננברג'' / צילום: איציק בירן

האדריכל איתי ליננברג, בעלים של משרד האדריכלים "רוזן-ליננברג" החל את דרכו לפני כ-30 שנה. מזה 17 שנה הוא עובד עם שותפו לדרך, האדריכל רון רוזן. המשרד, הכולל 10 עובדים, עוסק במגוון תחומים כאשר ההתחדשות העירונית על שלל מרכיביה מהווה נידבך מרכזי במשרד. בין הפרוייקטים ה"מחדשים", ניתן למצוא את "השבתה" של עיריית נתניה אל מבנים היסטוריים הממוקמים בלב המרקם העירוני, הרחבת הישוב המדברי "באר אורה" שתוכנן על ידי המשרד לפני שנים ויצירת שכונות מגורים עבור הדור החדש והצעיר של המתיישבים, להלין שכונת הצעירים, שיקום מרקם נטוש בלב הישוב שבי ציון והפיכתו למלון ולגן פורח, וכמובן מבני מגורים רבים במרכזי הערים.

כל הפרויקטים האלו ואחרים, מתוכננים כ"אדריכלות חד פעמית". מונח שפותח על ידי המשרד ומשמעותו היא שכל פרוייקט הינו יחיד ומיוחד, שונה מקודמו ומביא לידי ביטוי את היתרונות היחסיים של האזור בהיבטים הגאוגרפים נופיים, אקלימיים, היסטוריים ואנושיים.

ליננברג מבקש להביע את מורת רוחו על הרגולציה ההולכת ותופחת במהלך התכנון. לדבריו "כיוון שהליכי התכנון הולכים ומתמשכים לאורך שנים, שתי תופעות באות ומכבידות עלינו לאורך הדרך. האחת הינה תקנים ההולכים ומחמירים. מובן כי אותם תקנים באים ל'היטיב עם העם' אולם לא תמיד בפרופורציות הראויות. התופעה השנייה, אשר לעיתים קרובות מגיעה בסתירה לתופעת התקנים, היא אותן תקנות או הנחיות מרחביות הצצות חדשות לבקרים. חלק נכבד מאותן הנחיות נקבעות על ידי בעלי תפקידים המתחלפים בקצב, ומכאן גם קצב השינויים של אותן הנחיות. כמובן שאיש אינו מעדכן אותנו על חדשנות זו ופעמים רבות אנו מגלים זאת בדיעבד".

עוד הוא אומר כי "הוסיפו לכך את המחסור הכרוני בכוח אדם, את העובדה שעל מנת לדלג או להכיל את השינויים התכופים, כל בניין נידרש לפחות לשתי בקשות להיתר בניה, והתוצאה היא שמשך קבלת היתר הבניה ארוך יותר ממשך הבניה מובנת לחלוטין".

דוגמה קונקרטית, מסביר ליננברג, הינה "החלטת עיריית תל אביב על ביטול החיפויים הקשיחים בבניינים חדשים. איני מתווכח על הערך העיצובי של אותה החלטה, היוצרת האחדת יתר של כלל הפרוייקטים והעצמת דלות החומר. הבעיה הקשה הינה שאותה החלטה באה בניגוד מוחלט לתקנים המחמירים, והצודקים, הבאים לסייע במיגון התרמי של הבניין. תקנים עליהם עבדו שנים מיטב המומחים. בכל זאת ברצוני לציין לטובה עיריות כמו רמת השרון, שעדיין מהוות מעין 'שמורת טבע' בכל הנוגע לטיפול בהוצאת היתרי הבניה".

"ולבסוף מעט אופטימיות, ההכרחית במקצוע שלנו", הוא מסכם. "לאחרונה השתתפתי במסע אופניים מפרך מראש הניקרה לאילת. חצינו את המדינה לאורכה ולרוחבה. טיפסנו לרמת הגולן וגלשנו לאילת דרך הר הנגב. במהלך המסע חלפנו דרך עשרות פרויקטים מקסימים אותם תכננתי במהלך השנים. אין מרגש מזה". 

בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il