היא אולי לא מרווחת במיוחד, אבל המרצדס הזו היא פצצת ביצועים שעולה חצי מיליון שקל

מרצדס CLA35 AMG היא לא המכונית הכי מרווחת ולא הכי זולה • עם זאת, היא משלבת עיצוב רגוע, ביצועים מלהיבים, שלדה מושחזת והרבה הנאה על הכביש

מרצדס CLA35 AMG / צילום: יח''צ
מרצדס CLA35 AMG / צילום: יח''צ

לפני מספר שנים הזמין אחד מיבואני הרכב מחקר שווקים נרחב במטרה לתת מענה לשאלה הנצחית - מה מחפש הלקוח הישראלי ברכב החדש. המחקר נערך בקרב לקוחות ואנשי מכירות בענף, והתוצאות שלו היו די ברורות. במקום הראשון ברשימת שיקולי הקנייה, ניצבו בהפרש גדול, שיקולים כמו "השימושיות של הרכב ביום יום", "שמירת ערך בשוק המשומשות", "אבזור ביחס למחיר", "עלות שוטפת" וכדומה.

את המקום השני תפסו שיקולים הנוגעים לסטטוס החיצוני כמו עיצוב וממדים, "דימוי יוקרתי של המותג" ו"תצורת הרכב", עם העדפה בולטת לתצורת קרוס-אובר. בתחתית הרשימה, ניצב השיקול "הנאה מנהיגה", כשפחות מ-10% מהרוכשים דירגו אותו בצמרת סולם השיקולים שלהם.

סדרי העדיפויות של לקוחות הרכב בישראל אינם מפתיעים, הרי רוב כלי הרכב ממילא זוחלים בפקקים. כתוצאה מכך, כלי רכב חדשים - שמכוילים לספק הנאה מנהיגה - הופכים למותרות עבור אלה שיכולים לשלם עבורם, בעיקר לקוחות העשירון העליון.
בכל זאת, עדיין ניתן למצוא בימינו דגמים שמצליחים לשלב בכפיפה אחת הנאה, שימושיות יום יומית וסטטוס חיצוני, שאינו צועק לרחוק. אחד מהם הוא ה-CLA35 AMG של מרצדס.

"רגועה" ומפוארת

ל־ CLA35 AMG יש עיצוב חיצוני רגוע באופן מפתיע. הוא חולק עם סדרת ה-CLA הרגילה את הממדים החיצוניים הקומפקטיים יחסית, שאינם גדולים מאלה של משפחתית טיפוסית, ואת תצורת הסדאן-קופה החלקלקה עם חרטום וזנב שמשתפלים מטה בחדות. כל זאת בנוסף לחלונות צד צרים יחסית וקו גג "מהיר".

בניגוד לאח A35 האצ’בק, שנראה כמו מתאבק מוכן לקרב, ל-CLA35 אין הרבה סממנים "קרביים" ייחודים למעט פתחי מפלט גדולים יותר, עזרים אווירודינמיים מעט יותר מודגשים בחרטום, ספוילר זנב עדין וחישוקי 19 אינץ’, עם צמיגים בחתך נמוך. אפשר כמובן להזמין את הרכב בצבעים זועקים ולהצמיד לו שלל "קישוטים", אך במצב הטבעי שלו ובצבע לבן, כמו רכב ההדגמה שלנו, הוא לא מושך תשומת לב רבה מנהגים אחרים או ממשטרת התנועה. בהתחשב בביצועים שלו, טוב שכך.

תא הנוסעים מספק תזכורת לכך שסדרת ה-CLA אינה גדולה בהרבה מטויוטה קורולה ושותפיה. הכניסה לרכב דורשת מנהגים גבוהים גמישות כדי למנוע מפגש בין הראש לקורת הגג, אבל המרחב מלפנים סביר בהחלט לשני מבוגרים גבוהים. החלק האחורי כולל מרחב ראש וברכיים פחות נדיב, והנוסע השלישי יאלץ גם להתמודד עם הבליטה של מנהרת התמסורת בין רגליו.

האווירה הייחודית בתא הנוסעים מזכירה שזו מרצדס לכל דבר. מערך הפיקוד משלב ברצף מסך מחוונים על בסיס LCD רוחבי וחד ומסך מולטימדיה שכולל תפריטי ספורט ייעודיים. ממשק האנוש מציג גרפיקה ברורה ותפריטים נוחים לתפעול, לרבות תמיכה יעילה מאוד בפקודות קוליות. מוט ההילוכים, לעומת זאת, הוא עדיין ידית פלסטיק דקיקה ולא מכובדת שמחוברת לעמוד ההגה.

פתחי האוורור נראים כאילו עוצבו במחלקת העיצוב של אפל, וכך גם ההגה עם מתגי המגע, שמוטמעים בתוכו, וציפוי המתכת המוכספת שבתחתיתו. אווירת "מועדון-המאיון" מקבלת חיזוק מתאורת אווירה מתוחכמת, חומרי דיפון וגימור בדרגה גבוהה, ומושבי ספורט קדמיים חובקים. האבזור התקני מקיף ומפואר, וכולל חבילת בטיחות אקטיבית. עם זאת, היינו שמחים לקבל תצוגה גדולה יותר של מצלמת הנסיעה לאחור.

בנוסף, תא המטען - הבונוס של תצורת הסדאן - עמוק ושימושי מספיק עבור גיחה למרכז הקניות האזורי.

בין שקט ורעש

מנוע הרכב הוא שני ליטר טורבו-בנזין, שעבר טיפול יסודי במחלקת הספורט המוטורי של מרצדס ומספק כעת 306 כ"ס ומומנט ציני ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. את טהרני הביצועים קשה להרשים כיום עם הספק כזה, בוודאי לא ברכב יוקרה, אבל המהנדסים הגרמנים יודעים את מלאכתם.

במצב התכנות החסכוני, המנוע שקט ורגוע ואפילו די חסכוני, עם העברות הילוכים חלקות שלא מכבידות בפקקים ולא משדרות זעזועים בלתי צפויים. אולם, אם בוחרים באחד ממצבי התכנות הספורטיביים מקבלים את "הדבר האמיתי" - תגובות דוושה חדות ומיידיות, בעיטת כוח שמפעילה לחץ על גלגלי העיניים ונמשכת עד אזור 6,000 סל"ד, החלפות הילוכים מהירות במיוחד ופס קול ספורטיבי מענג שבוקע מהמפלטים.

 
  

וכן, אנחנו יודעים שבעידן החשמלי והירוק של ימינו מפלטים רועמים שמשמיעים קולות נפץ מזדמנים הם אנטי-חברתיים ואולי אפילו ילדותיים. אבל בכל רגע נתון אנחנו מוכנים לאמץ את הצליל הרועם הזה על פני השקט המטריד של כלי הרכב החשמליים.

ה-CLA35 לא רק נובחת אלא גם יודעת לנשוך כשצריך. מתחת למרכב הקומפקטי, מרצדס הצליחה לדחוס את ההנעה הכפולה המתוחכמת שלה - 4MATIC - שרוב הזמן משמשת בתור "המבוגר האחראי". היא מאפשרת לנהג לשלוח את הכוח והמומנט לכל גלגלים, להיכנס לפניות הרבה יותר מהר ממה שמצווה ההיגיון ומוציאה את הרכב ממצבים שהיו יכולים להיגמר רע.

ההנעה מקבלת תמיכה משלדה קשיחה ומהודקת, שמשחררת מעט מאד נטיית גוף בפניות, וכמובן מצמיגי ספורט. ההיגוי חד ומהיר, אם כי קיימים חדים ממנו בפלח. בסך הכל זו מכונית שמאפשרת לנהג לצלוח כבישים מפותלים בצורה מהירה, מענגת ובטוחה בכל סוגי מזג האוויר - גם אם כישורי הנהיגה שלו בינוניים.

נהגים שאוהבים את השליטה ברכב, יכולים לבחור במצב התכנות הקיצוני, שמעביר את רוב המומנט לאחור, מוריד את הרסן מהבקרות האלקטרוניות ומשחרר החלקות זנב היכן שאפשר. נוחות הנסיעה די נוקשה, אך עדיין סבירה עבור מכונית עם ביצועים כאלה.

תאלצו לפתוח את הארנק

489 אלף שקל עולה CLA35 סדאן, כ-120 אלף שקל יותר מדגם ה-250 של הרכב עם 224 כ"ס. זה מחיר מרתיע עבור "פשוטי העם", אבל לא עבור מאות שוחרי מכוניות הביצועים היוקרתיות המבוססים בישראל, שרובם מוסיפים עוד כמה מאות אלפי שקלים עבור מכוניות ספורט ייעודיות. עם זאת, מי שרוצה מכונית ביצועים רצינית עם פרופיל ציבורי נמוך ושימושיות יום יומית - יגלה שהמרצדס הזו משלבת את כל הסעיפים ברשימה.

חלק מהמתחרות

אאודי S3 סדאן

אאודי S3 סדאן / צילום: יח''צ
 אאודי S3 סדאן / צילום: יח''צ

387 אלף שקל עולה הסדאן. המכונית ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.62 מ' ויש לה תא מפואר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו, שמייצר 310 כ"ס ו־41 קג"מ, ומאיץ את המכונית מאפס ל־100 קמ"ש ב־4.8 שניות. הכוח עובר לגלגלים דרך הנעה כפולה.

ב.מ.וו M235 גראן קופה

ב.מ.וו M235 גראן קופה / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו M235 גראן קופה / צילום: יח''צ

413 אלף שקל עולה ה־M235. היא נמתחת לאורך 4.52 מ' וניצבת על בסיס גלגלים של 2.67 מ'. תא הנוסעים מרווח ומצויד היטב. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בהספק 306 כ"ס, שמעביר את הכוח להנעה כפולה, והתאוצה ל־100 קמ"ש מתבצעת ב־4.8 שניות.

אלפא רומיאו ג’וליה 280 כ"ס

אלפא רומיאו ג’וליה 280 כ''ס / צילום: יח''צ
 אלפא רומיאו ג’וליה 280 כ''ס / צילום: יח''צ

384 אלף שקל עולה ה־ESTERMA. זוהי מכונית ספורט־סדאן מרווחת עם עיצוב דינמי. המנוע הוא 2 ליטר טורבו, שמייצר 280 כ"ס ומעביר את הכוח לגלגלים דרך הנעה כפולה הנשלטת אלקטרונית. התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש אורכת 5.2 שניות.