"חושבים שכל עצמאי הוא גנב ועשיר": תגובות חריפות לחשיפת גלובס על היחידה החדשה של רשות המסים

כפי שנחשף בגלובס רשות המסים מקימה בימים אלה יחידה שכל מטרתה להגביר את האכיפה על העסקים הקטנים ולהעמיק את הגבייה מהם • נשיא לשכת רואי החשבון יצא נגד ההחלטה: "במקום שהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל יקבלו חיבוק ותמיכה מהמדינה רשות המיסים רודפת אותם ורואה בהם עבריינים פוטנציאליים"

רשות המסים בישראל / צילום: איל יצהר
רשות המסים בישראל / צילום: איל יצהר

חשיפת גלובס על הקמת יחידת נס"א (ניהול ספרים ארצי) ברשות המסים מעוררת סערה בקרב העסקים הקטנים והארגונים המייצגים אותם. בין היתר, נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר יצא הבוקר (ה') נגד ההחלטה על הקמת היחידה שמטרת לטייב את האכיפה והגבייה מקרב העסקים הקטנים והבינוניים ברשות המסים, ואמר לגלובס, כי "מדובר בתוכנית פופוליסטית ופחדנית שמגיעה בתקופה בה העסקים הקטנים והבינוניים לא החלימו מפגיעת מגיפת הקורונה. במקום שהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל יקבלו חיבוק ותמיכה מהמדינה רשות המיסים רודפת אותם ורואה בהם עבריינים פוטנציאליים. זה מהלך דמגוגי שמקריב את עמוד השדרה של המשק על מזבח מייצג שווא של העמקת הגבייה".

רשות המסים מקימה יחידה חדשה להעמקת הגבייה מעסקים קטנים | בלעדי

כפי שנחשף בגלובס, רשות המסים מקימה בימים אלה יחידה שכל מטרתה להגביר את האכיפה על העסקים הקטנים ולהעמיק את הגבייה מהם. היחידה החדשה - נס"א, ראשי תיבות של "ניהול ספרים ארצי" - תכלול שישה צוותים שיפעלו במשרדי פקידי השומה השונים ברחבי הארץ, ועיסוקם היחיד יהיה לבחון האם עסקים קטנים מנהלים כראוי את ספרי החשבונות ואת הדיווחים על הכנסותיהם. במקרים בהם מתגלים ליקויים בניהול הספרים ובדיווח על ההכנסות מופעלים סנקציות נגד בעלי העסקים, מאזהרות ועד פסילת ספרים והוצאת שומה לפי מיטב השפיטה (שומה שבמסגרתה רשות המסים מעריכה מהן הכנסות האמת של אותו עסק וממסה לפי הערכותיה).

היום מתבצעות הביקורות הללו על ידי עובדי הרשות במשרדי פקידי השומה, אשר אינם "מיועדים" דווקא לטיפול בניהול הספרים של העסקים הקטנים אלא משויכים לכך במסגרת מבצעי אכיפה מעת לעת או נשלחים לערוך ביקורות בעסקים וקניות סמויות. במקביל, אותם עובדים יכולים לעבוד גם על תיקים אחרים שאינם קשורים לניהול ספרים בעסקים. כעת, ברשות מבקשים ליצור יחידה שתתמקד בניהול הספרים, ומקצים לכך כח אדם ייחודי כאמור. זאת, מתוך רצון "לטייב את הליך הביקורת והאכיפה של הוראות ניהול ספרים, באמצעות יכולות מודיעין משופרות, כוח אדם נוסף ו'סגירת מעגל' בין ביקורת ניהול הספרים לשומה במקרים הנדרשים".

"בעל עסק קטן לא מסוגל לעמוד בדרישות הוראות ניהול הספרים"

רו"ח שרייבר תוקף את הרשות על כך, ומציין כי "הרשות נמנעת לטפל בטייקונים ובגופים החזקים במשק שמסדרים לעצמם תספורת ומקלטי מס, ובמקום היא פוגעת באלו שזקוקים לסיוע".

גם רו"ח ויועצת מס רויטל סיטון בן ארי, ראש תחום המיסוי של התאחדות המלאכה והתעשייה, יוצאת היום נגד הקמת היחידה. לדבריה, "מאז תחילת הקורונה העסקים חווים בשטח גידול בדיונים בכל הנוגע לניהול ספרי העסק, וכעת עם הקמת היחידה המצב רק יחמיר, והדיונים יתגברו ויעמיסו על העסקים קשיים.

"אנחנו בעד מס אמת ומי שלא מדווח על הכנסותיו יש לנהוג בו בחומרה, אך הבעיה בביקורות כאלה אינה נגמרת בשאלה אם בעל העסק או העובד שלו דיווחו על ההכנסה או לא, הבעיה היא חמורה יותר: בעל עסק קטן, לדוגמא שיפוצניק, אינסטלטור, קוסמטיקאית, ספרית וכדומה, שעובדים בשטח ולא ליד מחשב במזגן, לא מסוגל לעמוד בדרישות הוראות ניהול הספרים ככתבם וכלשונם. זה מסרבל את העבודה שלו, זה מסובך לו ולרוב בעל העסק הקטן אינו ממלא אחר הדרישה למילוי כל הפנקסים - לא כי הוא רוצה להעלים כסף, אלא כי הוא קורס תחת עומס המשימות שיש לו לעשות בניהול עסק לבדו.

"רוב העסקים בישראל הם עסק של אדם אחד, שאחראי גם על השיווק גם על המימון גם על הרכש גם על ביצוע העבודה גם על הגביה גם על שירות הלקוחות ועוד ועוד. במידה ואותו צוות חדש ברשות המסים יגיע לשיפוצניק בזמן עבודתו ויחפש הצעת מחיר או הזמנת עבודה (ולא סתם במייל בדף וורד או בוואטסאפ כפי שרבים עושים, אלא פנקס מודפס עם מספרים או בתוכנה יעודית לכך) יש לו את כל הסמכות לפסול את ספריו של בעל העסק ולעיתים זה לא עוול בכפו".

"במקום לעזור לעסק קטן לגדול, מעמיסים עליו עוד לחץ"

סיטון בן ארי מסבירה, כי צוות ייחודי שיתמקד בניהול ספרים עלול לפגוע אנושות בעסקים. "ספרית שרושמת תורים של לקוחות ביומן והלקוחה ביטלה אך היא שכחה לרשום על השם שלה שהתור בוטל - זה ליקוי בהוראות ניהול הספרים שדינו פסילת ספרים. עובד הוציא כסף מהקופה כי היה צריך לשלם לספק שהגיע אבל שכח לשים פתק שאומר שלקח כסף מהקופה או שם 200 שקל עודף בקופה בבוקר ולא שם פתק בקופה, נכנסת ביקורת ניהול ספרים , מוציאה דוח על כמה הקופה עומדת באותו רגע ואין התאמה - זה פסילת ספרים. כבר היום נושא הוראות ניהול הספרים מהווה כלי מיקוח בעת דיוני שומה כשמפקחי מס אומרים לעסקים: 'או שנפסול את ספרייך או שתתפשר על סכום מסויים' ואין לו ברירה אלא להתפשר. במקום לשנות את נוסח הוראות ניהול הספרים, לפתור עסקים קטנים מהבירוקרטיה הנוראית הזו ולעזור לעסק קטן לגדול, מעמיסים עליו עוד לחץ" .

סיטון בן ארי מוסיפה, כי "התפיסה שעצמאי הוא גנב ועשיר שמושרשת שנים רבות חייבת להעלם מהמציאות. במציאות היום 85% מהעסקים במדינת ישראל אינם מגיעים אפילו למיליון שקל מחזור, וזה אומר רווח שהוא פחות משכר המינימום לחודש. אותם בעלי עסקים הם העניים החדשים. חייבים לשנות תפיסה ולחפש את הכסף שנעלם מהמדינה במקומות אחרים. להקים צוות נסא שכזה, בימים שהעסקים הקטנים קורסים ונמצאים בתקופת חרדה קיומית היא עוד מהלומה על ראשם של העסקים הקטנים".

גם יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי סבור כי מדובר ביוזמה שלילית, על רקע עיתוי הקמת היחידה. "ככלל אנחנו בעד מהלכים שמוקיעים תופעות לא רצויות, אולם בימים שהעסקים הקטנים עוד מלקקים את פצעי הקורונה, חלקם עוד ממתינים לפיצויים וגל שישי כבר מסמן את אותותיו, חשוב לאזן ולהסיר את הנטל הבירוקרטי ולהפנות את המשאבים להתאוששות וצמיחה ולא להטיל קשיים נוספים על ציבור העסקים הקטנים".

יורם מועלמי, העומד בראש קבוצת עצמאים שעתרה לבג"ץ נגד דרישת רשות המסים להחזר המענקים, הוסיף כי "לאחר שנתיים מאוד קשות, שהעצמאים היו צריכים להתמודד עם משבר הקורונה שריסק כאן משפחות שלמות, ועדיין מדממים למוות בעקבות שלוש הסגרים רצחניים, ועדיין ממתינים לפיצוי בגין נגיף האומיקרון כבר 4 חודשים, זוהי בפירוש חוצפה על גבול עזות המצח, כאשר בימים אלה העצמאים מתמודדים מול הדרישה של המדינה חסרת התקדים, להחזיר את מענקי הקורונה שהיו עבורם דמי קיום בכבוד, בהיעדר רשת ביטחון סוציאלית בשעת חירום. מסתבר שההנחה הרווחת בקרב רשות המסים היא שהעצמאים מביאים הביתה בסוף היום שקים של כסף, עובדים בשחור, ויש להם מרצדס חדשה בחניה, כאשר האמת היא שרוב העצמאים והעסקים הקטנים התרסקות כלכלית בשנתיים האחרונות ולראייה 71 אלף עסקים נסגרו בשנת 2021.

"רשות המסים צריכה לעשות חשיבה מחדש לגבי מעמד העצמאי, ונשאלת השאלה מהיכן נמצא התקציב להקמת היחידה החדשה ברשות המסים. רוב העצמאים הקטנים בקושי שורדים, הכנסתם בקושי מגיעה לשכר מינימום, מתמודדים מול תחרות קשה אל מול העסקים הגדולים, ולא מעט מהם זוהי הפרנסה העיקרית ויש ביניהם לא מעט עצמאים מעל גיל 50 שלא יקלטו בשוק העבודה, ועשרות אלפי עצמאיות חד הוריות.
מוטב היה אם היה מחפש את הכסף אצל הטייקונים וחברות הענק".

תגובת רשות המסים 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "יש להצטער על הסגנון הבוטה שבו בחרו חלק מהמגיבים להתבטא. ככלל, מצופה מבעלי תפקידים בארגונים ציבוריים לפנות לרשות ולבקש מידע סדור ולא להתבסס על כתבות עיתונאיות והשערות בטרם הם יוצאים בתגובה. כאמור מדובר ביחידה שנמצאת בימים אלה בשלבי הקמה אשר מטרתה לטייב ולייעל את הליך הביקורת והאכיפה של הוראות ניהול ספרים, באמצעות יכולות מודיעין משופרות, כוח אדם נוסף ו'סגירת מעגל' מהירה בין ביקורת ניהול הספרים לשומה במקרים הנדרשים.

היכולות הללו יאפשרו לרשות למקד את מאמצי הביקורת בתחום ניהול ספרים בעסקים שעלו לגביהם אינדיקציות לליקויים ובכך להמנע מחיכוך מיותר מול עסקים שומרי חוק. במקביל המהלך יתרום ליכולת של משרדי השומה להתמקד בביקורות ניהול ספרים ושומות בתיקים הגדולים יותר. בכך, תיישם רשות המסים את האחריות המוטלת עליה לפעול לשויון בנטל המס ולשמירה על הקופה הציבורית".